تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 5, 2021
10:46 یکشنبه، 14ام آذرماه 1400
کد خبر: 131006

نقش موزه ارتباطات در دیجیتالی‌سازی فرایندها

اتحادیه جهانی پست، سخنرانی رئیس موزه ارتباطات کشور در خصوص حفظ میراث دیجیتال در همایش صدسال موزه در ایران که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) برگزار شد را مورد توجه قرار داد.
 
 اتحادیه جهانی پست در استوری صفحه اینستاگرام خود بخش‌هایی از سخنرانی حسن عمیدی پیرامون میراث دیجیتال و لزوم دیجیتالی‌سازی موزه‌های ایران را بازنشر کرد. در همایش صد سال موزه در ایران که ۲۹ آبان ۱۴۰۰ در سالن همایش کتابخانه موزه ملی ایران با همکاری ایکوم ایران، موزه ارتباطات و کمیته ملی یونسکو برگزار شد، رئیس موزه ارتباطات با اشاره به لزوم دیجیتالی‌سازی فضا و محتوای موزه‌ها گفته بود یکی از دلایلی که مردم نمی‌توانند ارتباط خوبی با موزه‌ها برقرار کنند این است که موزه‌داران و دست‌اندرکاران آن از فضای دیجیتالی‌سازی بسیار هراس دارند و از آن فاصله می‌گیرند و مسئله دیگر این است که شرایط برای انتقال مفاهیم برای تمام سنین مانند بچه‌ها، جوانان و نوجوانان نداریم.
 
وی در  سخنرانی خود در همایش صدسال موزه در ایران به بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین فناوری در حوزه موزه‌داری و حفظ میراث دیجیتال تاکید کرده بود. رئیس موزه ارتباطات با بیان اینکه فزونی حجم اطلاعات در موزه‌ها برای مخاطبان، نیازمند خلاصه‌سازی و ساده‌سازی است، پیشنهاد داده بود با طبقه‌بندی اطلاعات و انتقال آنها از طریق فناوری‌های نو، رابطه اشیاء موزه و مخاطبان آن ارتقاء یابد.
 
وی با تاکید بر اینکه امروز دیجیتالی‌سازی موزه‌ها گامی مهم برای معرفی اشیای موزه و استقبال مخاطبان است گفته‌ بود موزه‌داران باید با آگاهی از این نوع تکنولوژی‌ها، تکنیک‌های جدیدی را برای ایجاد ارتباط با آثار موزه و مخاطبین برنامه‌ریزی کنند.
 
مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست همچنین بر نقش موزه ارتباطات در دیجیتالی‌سازی فرایندها پرداخته و اذعان داشته است که موزه ارتباطات طی دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و اهمیت خروج حداقلی مردم از خانه و تعطیلی موزه‌ها و اماکن تاریخی، در این دوران ابتکار عمل را در دست گرفت و با فراهم کردن مجموعه‌ای از شرایط، امکان بازدید غیرحضوری علاقه‌مندان و دوست‌داران فرهنگ و تاریخ کشور را فراهم آورده است. 
 
عمیدی با تاکید بر رویکرد مثبت موزه ملی ارتباطات در کمک به تقویت و زنده نگه‌داشتن موزه‌ها به عنوان نهادی فرهنگ‌ساز و نقش‌آفرین در معرفی تاریخ و فرهنگ کشور، عنوان ‌کرد در روزهای کرونایی موزه ارتباطات با پشتیبانی کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) با ارائه اینترنت رایگان به سایر موزه‌ها، علاوه بر اینکه امکان ایجاد تورهای بازدید مجازی و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی فراهم کرده، خود نیز در این زمینه پیشتاز بوده است. 
 
وی همچنین به همکاری در برگزاری تورهای مجازی ۱۳ موزه ایران در نوروز ۱۳۹۹ اشاره داشته و گفت که این اقدام الگویی شد تا سایر موزه‌ها در صفحات اختصاصی خود در بستر شبکه‌های اجتماعی، برای ایجاد تورهای مجازی اقدام کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.