تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 7, 2021
16:25 سه شنبه، 16ام آذرماه 1400
کد خبر: 131141

کسی که خود را خالق بیت کوین معرفی می‌کند در یک پرونده جنجالی پیروز شد

 
دادگاه فلوریدا با وجودی که تایید نمی‌کند که «کریگ رایت» خالق بیت کوین و در واقع همان «ساتوشی ناکاموتو» مرموز است، در عین حال ادعای خانواده «دیوید کلیمن» را نیز مبنی بر راه اندازی شبکه بیت کوین و سهیم بودن در ۱.۱ میلیون بیت کوین رد کرد.
 
خانواده «دیوید کلیمن» بعد از مرگ وی با شکایت از «کریگ رایت» فردی که ادعا می‌کند خالق بیت کوین است ادعا کرده بودند کلیمن نیز همچون رایت در راه اندازی شبکه بیت کوین نقش داشته و باید سهمی در ۱.۱ میلیون بیت کوین داشته باشد. اما دادگاه درنهایت ادعای خانواده کلیمن را رد کرد و رایت پیروز میدان شد و پرونده در حالی بسته شد که نظر دادگاه این است که دیوید کلیمن نقشی در توسعه بیت کوین نداشته است.
 
پرونده شکایت کریگ رایت و دیوید کلیمن
هیئت منصفه دادگاه فلوریدا می‌گوید دیوید کلیمن در راه اندازی شبکه بیت کوین آن نقشی که خانواده‌اش ادعا می‌کنند را نداشته و به همین دلیل نیز نمی‌‌تواند نیمی از ۱.۱ میلیون بیت کوین به ارزش حدود ۵۰ میلیارد دلار را برداشت کند.
 
البته در این دادگاه جریمه‌ای نیز برای رایت در نظر گرفته شد و وی باید جریمه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری پرداخت کند. دادگاه از بین هفت اتهام وارد شده به وی تنها برای یک مورد جزای نقدی تعیین کرد که این جریمه نیز برای استفاده بدون مجوز از وجوه مشترک با کلیمن از طرف دادگاه تعیین شده است.
 
وکیل رایت نتیجه دادگاه را موفقیت آمیز توصیف کرده و می‌گوید این پیروزی بزرگی برای کریگ رایت محسوب می‌شود.
 
کریگ رایت، دانشمند کامپیوتر استرالیایی است که پیشتر ادعا کرده بود مخترع بیت‌کوین است. بعد از مرگ دیوید کلیمن دوست و همکار قدیمی وی، یکی از اعضای خانواده کلیمن شکایتی علیه کریگ رایت تنظیم و ادعا می‌کند نیمی از ثروت بیت کوین به این خانواده تعلق می‌گیرد. اما در نهایت هیئت منصفه دادگاه فلوریدا این حق را برای خانواده متوفی قایل نشده و قرار نیست تیمی از ۱.۱ میلیون بیت کوین به خانواده دیوید کلیمن برسد.
 
دیوید کلیمن در آوریل ۲۰۱۳ در سن ۴۶ سالگی درگذشت. خانواده وی با راهبرد برادرش ایرا کلیمن ادعا کرده بودند که دیوید کلیمن و رایت دوستان صمیمی بودند و از طریق مشارکت و همکاری با یکدیگر بیت کوین را راه اندازی کرده‌اند و به همین دلیل کلیمن نیز در ثروت بیت کوین سهیم است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.