بهتازگی در شبکههای مجازی فیلمی منتشر شده که با توضیح نمودار منتشر شده در بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور از وجود تخفیف کاذب به مشتریان در یک حراجی خبر میدهد. البته پیش از این نیز وجود تخفیفهای کاذب را کاربران در شبکههای اجتماعی از دیگر فروشگاههای اینترنتی گزارش کردهاند بنابراین بهنظر میرسد آنچه در این میان زیر سؤال رفته موضوع نظارت بر فروشگاههای اینترنتی بخصوص در جشنواره هاست. مسئولان و کارشناسان کسب و کارهای مجازی در زمینه نظارت بر فروشگاههای بزرگ اینترنتی و حراجیهای آنها در گفتوگو با «ایران» اعلام کردند که کاربران باید به گزارش تخلفات در شبکههای اجتماعی بسنده نکرده و در صورت مشاهده، ثبت شکایت کنند تا رسیدگی شود.
دشواری نظارت با گستردگی کالا
رضا الفت نسب عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی به «ایران» گفت: فروشگاههای بزرگ وقتی بخواهند حراجی و جشنوارهای برگزار کنند در نامهای به اتحادیه اعلام کرده و مجوز میگیرند و در جشنواره اخیر هم این مجوز برای ارائه تخفیف به 2 میلیون کالای آنها صادر شده است.
الفت نسب افزود: با بررسیهایی که انجام دادم، فیلم منتشر شده در شبکههای اجتماعی مبنی برای تخفیفهای غیرواقعی در بزرگترین فروشگاه اینترنتی آن هم با نشان دادن نمودار منتشر شده این فروشگاه نمیتواند واقعیت داشته باشد چون هیچ وقت سایتی که بهدنبال تخلف باشد که نمودار قیمت را برای مشتریانش منتشر نمیکند.
وی با بیان اینکه فعال کردن نمودار قیمت ابزار خوبی برای شفافیت است، گفت: با این ابزار کاربران میتوانند نوسان قیمتها را مشاهده کرده و نظارت مردمی شکل بگیرد، چرا که احتمال دارد برخی تأمین کنندگان بخواهند قوانین را دور بزنند و فروشگاه مربوطه هم متوجه نشود.
عضو اتحادیه کسبوکارهای مجازی درباره نظارت این اتحادیه بر فروشگاههای اینترنتی نیز گفت: با توجه به گستردگی چند میلیونی کالاها امکان بررسی تکتک آنها برای هیچ نهاد نظارتی وجود ندارد و از سوی دیگر شکایتی هم از تخلفات احتمالی در جشنواره اخیر در اتحادیه ثبت نشده است.
الفت نسب افزود: اتحادیه ضمن اینکه بازرسیهای معمول انجام میدهد باید کاربران هم شکایتهای خود را درباره تخلفات در سایت اتحادیه ثبت کنند تا نظارت صورت بگیرد و به شکایتها رسیدگی شود.
وی درباره برگزاری جشنواره در رویداد آخر سال میلادی در فروشگاههای اینترنتی نیز گفت: این جشنواره در کل دنیا شناخته شده است و برگزار میشود و از آنجایی که مردم هم دنبال میکنند نمیتوان آن را نادیده گرفت البته جشنوارههای متناسب با فرهنگ کشورمان مانند شب یلدا، نوروز، آغاز سال تحصیلی و… نیز برگزار میشود.
عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی از کاربران فروشگاههای اینترنتی خواست تا تنها بهگزارش تخلفات در شبکههای اجتماعی بسنده نکنند و آن را وظیفه و مسئولیت اجتماعی خود دانسته و در سایت اتحادیه شکایتهای خود را مستند ثبت کنند تا رسیدگی شود.
تخفیفهای کاذب مسبوق به سابقه
فرشاد وکیلزاده کارشناس تجارت الکترونیک با بیان اینکه متأسفانه ارائه تخفیف کاذب و دروغین به مشتریان در برخی از فروشگاههای بزرگ اینترنتی مسبوق به سابقه است، به «ایران» گفت: به شخصه چندین نمونه از اعتراضهای مطرح شده در شبکههای اجتماعی را مشاهده کرده و با انجام بررسیها صحت آنها را تأیید میکنم. به اعتقاد این کارشناس، فارغ از مباحث قانونی، خود واحد صنفی باید به شعور و آگاهی مردم احترام بگذارد و نباید با دستکاری قیمتها، مصرف کننده را فریب دهد. حتی اگر فرض کنیم فرد یکبار گول این روش غیراخلاقی را بخورد، قطعاً در دفعات بعدی متوجه غیرواقعی بودن این تخفیفها میشود بنابراین تخفیف کاذب راهکاری بلندمدت و پایدار برای جذب مشتری نیست.بهگفته وکیلزاده چون رئیس بزرگترین فروشگاه اینترنتی خود رئیس اتحادیه است از اینرو باید نظارت را در پلتفرم خود سختگیرانهتر از دیگر فروشگاههای اینترنتی انجام دهد تا فرد دیگری نیز به خود اجازه تخلف ندهد.
وکیلزاده گفت: برگزاری حراجی و ارائه تخفیف به کاربران در جشنواره فروشگاههای بزرگ اینترنتی دارای ضابطه است بنابراین فروش فوقالعاده و حراج مطابق آییننامه تبصره ماده ۷۰ و ماده ۸۴ قانون نظام صنفی باید از اتحادیه مجوز دریافت کند و در صورتی که واحد صنفی بدون رعایت مقررات این آیین نامـه اقدام به فروش فـوقالعاده یا حـراج کند، متخلف محسوب میشود.وی افزود: از دیگر نکات مهم این آییننامه آن است که واحد صنفی متقاضی باید با ارائه مدارک و مستندات، واقعی بودن این حراج را اثبات کند، در غیر این صورت برای واحد صنفی مجوز صادر نخواهد شد.