اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 11, 2021
14:36 شنبه، 20ام آذرماه 1400
کد خبر: 131248

اعصاب رایانه ای به کمک افراد معلول می آیند

 
 
مطالعات جدید نشان می‌دهد داده‌های عصبی مصنوعی ایجاد شده با استفاده از شبکه ‌های مولد می ‌تواند ارتباط بین مغز و رایانه را بهبود و انتقال داده ها را سرعت بخشد.
 
 محققان دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی از یک فناوری که بیشتر برای ایجاد فیلم‌ های جعلی از چهره‌های واقعی استفاده می شود برای بهبود رابط ‌های مغز و رایانه در افراد دارای معلولیت بهره بردند. در این پژوهش، تیم تحقیقاتی فوق توانست با موفقیت، هوش مصنوعی را برای تولید داده های فعالیت های مغز آموزش دهد. داده ‌ها، به‌ ویژه سیگنال‌ های عصبی مغز، می‌توانند در قالب الگوریتم‌ های یادگیری ماشینی برای بهبود قابلیت استفاده از رابط‌ های مغز و رایانه  مورد استفاده واقع شوند.
 
سیستم‌های واسط مغز و رایانه (BCI)، سیگنال‌ های مغزی افراد را تجزیه و تحلیل کرده و به صورت دستورات کار ترجمه  و به کاربر این امکان را می‌ دهند که دستگاه‌ های دیجیتالی مانند مکان ‌نمای رایانه را تنها با استفاده از افکار خود کنترل کند. این دستگاه‌ ها می‌توانند کیفیت زندگی افراد مبتلا به اختلال عملکرد حرکتی یا حتی آن‌هایی که با سندروم قفل شدگی دست و پنجه نرم می‌ کنند را بهبود بخشند، درست مانند زمانی که فرد کاملاً هوشیار بوده اما قادر به حرکت یا برقراری ارتباط نیست. 
 
لوران ایتی  (Laurent Itti) استاد علوم کامپیوتر و یکی از پژوهشگران ارشد این مطالعه در این باره گفت: در صورتی که افراد فلج قادر به تولید سیگنال‌ های مغزی قوی نباشند، دریافت داده ‌های کافی برای الگوریتم‌ های واسط مغز و رایانه، می‌ تواند دشوار، گران یا حتی غیرممکن باشد. به گزارش سیناپرس، مانع دیگر در این فناوری اینست که این فناوری مختص کاربر است و باید برای هر فرد از ابتدا آموزش داده شود.
 
در ادامه تحقیقات، برای یافتن راه حلی مطمئن این تیم تحقیقاتی تصمیم به تولید داده های عصبی مصنوعی گرفت. به طور ساده تر، به جای دریافت داده‌های مغزی می توان داده‌ های عصبی مصنوعی توسط رایانه ایجاد کرد که بتواند نقش داده‌ های به ‌دست ‌آمده از دنیای واقعی را بازسازی کند.
 
به گزارش سیناپرس، شبکه های دیپ فیک یا به عبارتی جعل عمیق می توانند تعداد نا محدودی از تصاویر جدید و مشابه را با اجرای فرآیند آزمون و خطا ایجاد کنند. در ادامه و طی آزمایشات انجام شده روی یک میمون، محققان دریافتند که داده‌ های عصبی سنتز شده توسط تصاویر جعلی عمیق می تواند سرعت کلی واسط مغز و رایانه را تا بیست برابر بهبود ‌بخشد.
 
محققان در ادامه اعلام کردند که این اولین باری است که می ‌بینیم هوش مصنوعی دستور العمل فکر یا حرکت را از طریق ایجاد شبکه های مصنوعی مغز تولید می ‌کند.  لوران ایتی  در ادامه توضیحاتش افزود: این نوآوری بسیار بزرگ و راه گشاست، ایجاد ساقه عقل مصنوعی که به نظر واقعی می ‌رسد می تواند حرکات مختلف کاربر را انجام می‌دهد. از این داده‌ها برای کمک به یاد گیری افراد دیگر نیز استفاده می شود. داده‌های مصنوعی تولید شده توسط جعل عمیق می‌تواند با افزایش سرعت آموزش و بهبود عملکرد، به پیشرفت‌هایی در دیگر حوزه‌ های هوش مصنوعی منجر شود. 
 
به گزارش سیناپرس، امروزه اشکال مختلفی از واسط مغز و رایانه، از کلاهک هایی که سیگنال های مغز را اندازه گیری می کند تا دستگاه های کاشته شده در بافت های مغز، وجود دارند. این فناوری ها می تواند در درمان های مختلفی از توانبخشی عصبی گرفته تا درمان افسردگی مورد استفاده قرار گیرند. نتایج کامل این پژوهش در مقاله ای درمجله علمی  Nature Biomedical Engineering منتشر شده و در دسترس علاقه مندان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.