تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 17, 2021
12:10 جمعه، 26ام آذرماه 1400
کد خبر: 131433

آمازون ۳۰۰ هزار تن زباله پلاستیکی تولید کرد

 
یک گروه دیده بان محیط زیستی اعلام کرد شرکت آمازون حدود ۳۰۰ هزار تن زباله پلاستیکی در سال ۲۰۲۰ تولید کرد.
 
 سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی Oceana در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ که شهروندان آمریکایی بیشتری در شرایط پاندمی کووید ۱۹ و قرنطینه، به خرید از آمازون پرداختند، این شرکت متعاقبا زباله پلاستیکی بیشتری تولید کرد که به ۵۹۹ میلیون پوند معادل حدود ۳۰۰ هزار تن رسید.
 
طبق برآورد Oceana که در امر حفاظت از اقیانوس‌ها و احیای آنها فعالیت دارد، از ۶۰۰ میلیون پوند زباله پلاستیکی، حداکثر ۲۳.۵ میلیون پوند وارد اقیانوس‌های جهان شد. این رقم معادل ریختن بار پلاستیک یک خودروی ون به اقیانوس در هر ۶۷ دقیقه است.
 
آمازون در بیانیه‌ای به وب سایت بیزنس اینسایدر، این گزارش را رد و اعلام کرد محاسبات این گروه نقص جدی دارد و استفاده آمازون از پلاستیک را بیش از ۳۰۰ درصد بیشتر برآورد کرده و از فرضیه‌های قدیمی درباره منابع زباله‌های پلاستیکی که وارد اقیانوس‌ها می‌شوند، استفاده کرده است.
 
طبق "شاخص تولیدکنندگان زباله پلاستیکی"، عمده زباله‌ای که وارد اقیانوس‌ها می‌شوند، از حدود ۲۰ شرکت می‌آیند که شامل آمازون نیست. در واقع شرکت‌های پتروشیمی مانند اکسون موبیل، داو کمیکال و سینوپک عامل این زباله‌ها هستند.
 
بر اساس این شاخص، فقط این سه شرکت عامل ۲۰ درصد از تولید زباله‌های پلاستیکی یک بار مصرف هستند.
 
"شاخص تولیدکنندگان زباله پلاستیکی" به جای این که به شرکت‌هایی مانند آمازون که از پلاستیک برای بسته‌بندی استفاده می‌کند، متمرکز شود، به شرکت‌هایی که پلیمرهای مورد استفاده برای تولید پلاستیک‌های یکبار مصرف را تولید می‌کنند به عنوان منبع پلاستیک‌های یکبار مصرف جهان اشاره می‌کند.
 
بعلاوه سهم آمازون در زباله‌های پلاستیکی که سر از اقیانوس درمی آورند، تنها بخش کوچکی از این زباله‌ها را تشکیل می‌دهد. حدود ۱۷.۶ میلیارد پوند زباله پلاستیکی جدید هر سال وارد اقیانوس‌های جهان می‌شوند  در حالی که سهم آمازون ۲۳.۵ میلیون پوند است.
 
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، فرض "شاخص تولیدکنندگان زباله پلاستیکی" بر این است که اگر شرکت‌های پتروشیمی پلاستیک کمتری تولید کنند، شرکت‌هایی مانند آمازون مجبور می‌شوند به جای پلاستیک یکبار مصرف، از مواد دیگری برای بسته بندی استفاده کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.