اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 18, 2021
13:41 شنبه، 27ام آذرماه 1400
کد خبر: 131472

هوش مصنوعی قادر به تشخیص نیت درونی افراد است

 
در پژوهشی جدید، دانشمندان توانستند با استفاده از امواج رادیویی برای اندازه گیری ضربان قلب و تنفس و با کمک هوش مصنوعی، احساسات افراد را پیش بینی کنند.
 
 اگر نمی توانید اطرافینتان را به گفتن احساسات واقعی وادار کنید نگران نباشید، احتمالا در آینده ای نه چندان دور برنامه ای برای این کار وجود خواهد داشت. به گفته پژوهشگران، هوش مصنوعی می ‌تواند احساسات فرد را حتی در غیاب هر نشانه بصری دیگری مانند حالات چهره تشخیص دهد. این فناوری می تواند برای کمک به آشکار کردن احساسات درونی افراد استفاده شود.
در گذشته، تشخیص احساسات بر ارزیابی سیگنال های قابل مشاهده مانند تغییر حالات چهره، گفتار، حرکات بدن یا حرکات چشم تکیه داشت. با این حال، این روش‌ها می‌ توانند غیرقابل اعتماد باشند، زیرا احساسات درونی فرد را به‌ طور مؤثر دربر نمی‌ گیرند.
 
 گفتنی است در برخی روش ها، سیگنال های نوار قلب (ECG) فعالیت الکتریکی در قلب را شناسایی و ارتباطی بین سیستم عصبی و ریتم قلب ایجاد می کند. تا به امروز، اندازه گیری این سیگنال ها تا حد زیادی با استفاده از حسگرهایی که روی بدن قرار می گیرند، انجام می شد اما با پیشرفت فناوری، اخیراً از روش های غیرتهاجمی که از امواج رادیویی استفاده می کنند برای شناسایی و انداره گیری سیگنال های نوار قلب استفاده شده است.
محققان امیدوارند بتوانند از سیستم های موجود، مانند روترهای WiFi، برای آشکار کردن احساسات گروه های بزرگی از مردم، مانند کارمندان اداری، استفاده کنند. آنها همچنین قصد دارند با متخصصان مراقبت های بهداشتی و دانشمندان علوم اجتماعی در مورد پذیرش عمومی و نگرانی های اخلاقی در مورد استفاده از این فناوری جدید همفکری کنند.
احسن خان (Ahsan Khan) پژوهشگر دانشگاه کویین مری لندن و یکی ازارایه دهندگان این ایده درباره فناوری فوق گفت: این نوع رویکرد ما را قادر می سازد تا در حین انجام فعالیت های معمول، احساسات افراد را به صورت فردی طبقه بندی کنیم. علاوه بر این، هدف ما بهبود دقت تشخیص احساسات در یک محیط کاری با استفاده از تکنیک ‌های پیشرفته یادگیری عمیق است. به گزارش سیناپرس، توانایی تشخیص احساسات با استفاده از سیستم‌های بی‌ سیم موضوعی است که همواره مورد علاقه محققان قرار داشته است.
 
این سیستم جدید یک جایگزین برای سنسورهای حجیم ارائه داده و می تواند به طور مستقیم در خانه و محیط های ساختمانی هوشمند آینده قابل استفاده باشد.
این پژوهشگر در ادامه می‌افزاید: طی این مطالعه، ما با استفاده از امواج رادیویی برای تشخیص احساسات و نشان دادن اینکه استفاده از تکنیک‌ های یادگیری عمیق می ‌تواند دقت نتایج ما را بهبود بخشد، کار کردیم.
این تیم برای یافتن چگونگی تقویت احساسات توسط یادگیری ماشینی آزمایشی انجام دادند. برای این آزمایش، از شرکت کنندگان خواسته شد ویدیویی را تماشا کنند که میتوانست یکی از چهار احساس اصلی: خشم، غم، شادی و لذت را در بیننده در برانگیزد. به گزارش سیناپرس،در همین حال، محققان سیگنال‌های رادیویی بی ‌ضرر، مانند سیگنال‌ های وای ‌فای را به شرکت ‌کنندگان ارسال و سیگنال‌ های بازگشتی از آن ها را  اندازه ‌گیری کردند. در ادامه، این تیم تحقیقاتی با تجزیه و تحلیل تغییرات این سیگنال‌ها که در اثر حرکات جزئی بدن ایجاد می‌شوند، توانستند اطلاعات پنهان را در مورد ضربان قلب و تنفس افراد آشکار کنند.
پروفسور یانگ هائو استاد الکترومغناطیس دانشگاه کویین مری لندن و رهبر این پروژه می‌گوید: این تحقیق فرصت ‌های زیادی را برای کاربردهای عملی باز می‌ کند، به ‌ویژه در زمینه ‌هایی مانند تعامل با ربات ‌های انسانی و مراقبت ‌های بهداشتی و سلامت عاطفی، که در طول همه‌ گیری کنونی کووید-۱۹ اهمیت فزاینده ‌ای پیدا کرده است. 
پروفسور هائو در انتها افزود: نتایج تحقیقات جدید نشان داد که این رویکرد می‌تواند احساسات را با دقت بیشتری نسبت به روش‌های یادگیری ماشین سنتی تشخیص دهد. یادگیری عمیق و هوش مصنوعی به ما این امکان را می دهد که داده ها را به روشی مشابه با نحوه عملکرد مغز انسان ارزیابی کنیم، به لایه های مختلف اطلاعات نگاه کرده و بین آنها ارتباط برقرار کنیم. ما با یادگیری عمیق نشان دادیم که می‌توانیم احساسات را به روشی مستقل از موضوع اندازه‌ گیری کرده و از آن برای پیش ‌بینی احساسات افراد خارج از محیط خود استفاده کنیم. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در مجله PLOS One منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.