بوئینگ و ایرباس خواستار به تعویق افتادن زمان راهاندازی شبکه 5G شدند
ICTna.ir – دیو کالهون، مدیرعامل بوئینگ و جفری نیتل، مدیرعامل ایرباس از جو بایدن، رییس جمهور آمریکا خواستند تا برنامه راهاندازی و عرضه سرویسهای نسل پنجم تلفن همراه را به دلیل تهدیدات امنیتی هوانوردی به تعویق بیاندازند.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آنها در نامه مشترکی به وزیر حمل و نقل آمریکا خواستار به تعویق انداختن راهاندازی شبکه 5G اپراتورهای AT&T و ورایزون در باند فرکانسی C شدند.
در این نامه آمده است: تداخل شبکه 5G میتواند به شدت ایمنی هواپیماها را به خطر بیاندازد و تاثیر به شدت منفی روی صنعت هوانوردی داشته باشد.
سازمان هوانوردی آمریکا (FAA) هم پیش از این نگرانیهای خود را درباره تداخلهای احتمالی شبکه 5G با سامانههای الکترونیکی حساس هواپیماها مانند ارتفاعسنجهای رادیویی مطرح کرده بود.
هر دو اپراتور AT&T و ورایزون قصد داشتند از پنجم ژانویه سال ۲۰۲۲ سرویسهای 5G خود را در باند فرکانسی C عرضه کنند.
شرکتهای ایرباس و بوئینگ با استناد به تحقیقات صورت گرفته اعلام کردهاند اگر فناوری5G در سال 2019 اجرا میشد، حدود 345 هزار پرواز مسافری و 5400 پرواز باری با تاخیر، تغییر مسیر یا لغو پرواز روبرو میشدند.
در ماه نوامبر AT&T و ورایزون عرضه تجاری سرویسهای 5G را به مدت یک ماه و تا پنجم ژانویه به تعویق انداختند و و پذیرفتند تا یکسری ملاحظات را به منظور کاهش تداخلهای فرکانسی با هواپیماها رعایت کنند.
براساس اطلاعیه اداره کل خطوط هوایی آمریکا این اقدامات از سوی این شرکت ها نیز به اندازه کافی پیشگیرانه نبوده است و شرکت های بوئینگ و ایرباس در اقدامی جدید انتقال تلفن همراه به اطراف فرودگاه ها و سایر مناطق مشخص شده و حیاطی پرواز را محدود کرده اند.
اسکات کربی، مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی هم در این باره گفت: FAA باید استفاده از ارتفاعسنجهای راداری و رادیویی را در 40 فرودگاه بزرگ این کشور ممنوع کند.
در همین حال، گروه صنعت بیسیم آمریکا (CTIA) معتقد است 5G ایمن است و صنعت هوانوردی را به ایجاد رعب و وحشت و تحریف حقایق متهم کرد.
انجمن خلبانهای ایرلاینها نیز گفته است: رگولاتورهای هوانوردی و مخابراتی در بنبستی قرار گرفتهاند که برای مسافران، شرکتهای حمل و نقل و اقتصاد آمریکا مشکل بزرگی محسوب میشود.