اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

December 27, 2021
14:14 دوشنبه، 6ام دیماه 1400
کد خبر: 131765

در برابر همسفرمان چه مسئولیتی داریم؟ / آشنایی بیشتر با حقوق کاربران راننده

WhatsApp Image 2021-12-27 at 11.54.59.jpeg
 
این روزها سفر با اسنپ به جزء جدانشدنی زندگی روزمره ما تبدیل شده است و برای بسیاری از کاربران بخش عمده‌ای از زمانی که در سطح شهر در تردد هستند در سفرهای اسنپی می‌گذرد. کیفیت ارتباط میان مسافر و راننده در طول یک سفر می‌تواند برای هر دو تجربه خوشایندی رقم بزند و این بخش از زندگی روزمره که در ترافیک و شلوغی خیابان‌ها سپری می‌شود را آسوده و ‌لذت‌بخش کند.
تمامی امکاناتی که در اختیار کاربران مسافر قرار داده شده، از جمله گزینه‌های سفر که اجازه ایجاد تغییر در مقصد، ثبت زمان توقف، ثبت مقصد دوم را می‌دهد و همچین شیوه‌های متفاوت پرداخت و امکان لغو سفر مواردی هستند که به مسافران این امکان را می‌دهند با صرف کمترین وقت و زمان ممکن سفر دلخواهشان را تا مقصد داشته باشند.
اما برای استفاده از تمامی این امکانات، در نظر گرفتن حقوق کاربران راننده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است. با رعایت مواردی ساده می‌توان تجربه سفر را برای کاربران راننده هم خوشایند کرد.
 
لغو غیرضروری سفر پس از رسیدن راننده
لغو سفر گاهی اجتناب‌ناپذیر است و کاربران راننده و مسافر در مواردی ناچارند سفرهای اسنپی را به دلایل مختلف لغو کنند. به طور کلی اسنپ از هر دو گروه کاربرانش می‌خواهد، برای رعایت حقوق طرفین و جلوگیری از اتلاف وقت دیگران، تا حد ممکن از لغو غیرضروری پرهیز کنند. ممکن است پس از ثبت درخواست و قبول سفر از سوی یکی از رانندگان در محدوده‌، به دلایل مختلف از انجام سفر منصرف شویم. اما این را به خاطر داشته باشیم زمانی که کاربر راننده به مبدا رسیده و مدتی در انتظار مانده است، به این معناست که زمانی را صرف کرده تا مبدا ما را روی نقشه پیدا کند، مسیریابی را فعال کند، به سمت مبدا حرکت کند و پس از رسیدن به مبدا از طریق تماس تلفنی و یا پیام داخل اپلیکیشن ما را مطلع کند و منتظر بماند. در چنین حالتی راننده برای انجام سفر آماده است و ما به دلایل شخصی از انجام سفر منصرف شده‌ایم، وقت و هزینه‌ی سوختی که کاربر راننده برای رساندن خود به مبدا صرف کرده‌ است بخشی از سرمایه‌ی شغلی اوست. برای کاهش لغوهای غیرضروری، پیش از ثبت درخواست از انجام سفر مطمئن شویم و برای شروع سفر آماده باشیم، مبدا خود را با دقت انتخاب کنیم، اگر از مبدا ثبت شده روی اپلیکیشن فاصله داریم، پیش از رسیدن راننده به سمت مبدا حرکت کنیم. متقابلا کاربران راننده نیز موظفند برای جلوگیری از اتلاف وقت کاربران مسافر فقط در صورتی درخواست را بپذیرند که آمادگی و تمایل انجام سفر را دارند و در صورتی که احتمال می‌دهند با تاخیر به مبدا می‌رسند کاربر مسافر را با تماس تلنفی یا چت داخل اپلیکیشن مطلع کنند.
 
ماسک بزنیم و موارد بهداشتی را رعایت کنیم
این روزها همه ما می‌دانیم برای جلوگیری از انتقال و ابتلا به بیماری کرونا باید چه مواردی را رعایت کنیم. زدن ماسک مهم‌ترین عامل پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری‌ است. بیش از یک سال پیش زمانی که هنوز زدن ماسک در اماکن عمومی اجباری نشده بود، اسنپ برای اطمینان از سلامت هر دو گروه کاربران پوشیدن ماسک را در سفرها الزامی اعلام کرد و طبق گزارش‌های اسنپ در این روزها در بیش از ۹۰ درصد سفرهای اسنپی با ماسک انجام می‌شود. همیشه پیش از سوار شدن به خودرو ماسک را به درستی روی صورت قرار دهیم و تا جای ممکن از پرداخت نقدی که امکان انتقال ویروس با جابه‌جایی اسکناس را دارد پرهیز کنیم.
 
تصمیم‌گیری درباره روش پرداخت پیش از شروع سفر
همیشه پیش از آغاز سفر نحوه پرداخت هزینه سفر را مشخص کنیم. اگر می‌خواهیم هزینه سفر را نقدی پرداخت کنیم، حتما پیش از شروع سفر از داشتن پول نقد اطمینان حاصل کنیم یا در صورتی که نیاز به مراجعه به دستگاه خودپرداز داشتیم، زمان توقف را در اپلیکیشن ثبت کنیم چرا که هزینه سفر بر مبنای زمان تخمینی فاصله مبدا تا مقصد بدون توقف محاسبه شده است. در صورتی که تمایل به پرداخت آنلاین داریم حتما چند دقیقه پیش از رسیدن به مقصد پرداخت را نهایی کنیم تا کاربر راننده بتواند به محض رساندن ما به مقصد اتمام سفر را در اپلیکیشن ثبت کند و برای قبول درخواست‌های بعدی آماده شود.
 
هماهنگی با راننده پیش از ثبت تغییرات سفر در اپلیکیشن
از جمله امکانات موجود در اپلیکیشن اسنپ «گزینه‌های سفر» است که با استفاده از آن مسافران می‌توانند حین سفر مقصدشان را تغییر دهند، توقف داشته باشند یا مقصد دومی را به سفر اضافه کنند. همیشه پیش از ثبت این تغییرات در اپلیکیشن با کاربر راننده صحبت کنیم. کاربر راننده این حق را دارد که با تغییرات مورد نظر مسافر موافقت نکند. برای مثال ممکن است مقصد دوم مسافر از محلی که راننده در نظر داشته سفر به اتمام برسد فاصله زیادی داشته باشد یا زمان کافی برای توقف حین سفر و سپس رساندن مسافر به مقصد نداشته باشد. همیشه این را در نظر بگیریم که تمامی آنچه در ابتدا در اپلیکیشن ثبت می‌شود به نوعی قرار ابتدایی ما با کاربران راننده است و هر تغییری در این قرار باید با موافقت طرفین صورت بگیرد.
 
به پیام‌های راننده در محیط چت داخل اپلیکیشن پاسخ دهیم
قابلیت چت داخل اپلیکیشن که برای تمام کاربران در دسترس است، بهترین راه ارتباطی مسافر پیش از آغاز سفر با کاربر راننده است. تلاش کنیم پس از قبول شدن درخواست توسط راننده تا رسیدن او به مبدا و سوار شدن همیشه نگاهی به بخش چت داخل اپلیکیشن بیندازیم و در صورتی که پیامی از راننده دریافت کرده‌ایم آن را پاسخ دهیم تا راننده اطمینان داشته باشد که آماده سفر هستیم و در صورت لزوم هماهنگی‌های پیش از سفر را انجام دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.