اپراتورها

اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 29, 2021
11:45 چهارشنبه، 8ام دیماه 1400
کد خبر: 131840

اختلال چند ماهه کلاب‌ هاوس از طرف ایرانسل رفع شد

 
محدودیت و اختلال‌های چند ماه اخیر روی کلاب‌هاس که برای کاربران همراه اول، ایرانسل و همچنین مخابرات ایجاد شده بود، برای کاربران ایرانسل برداشته شده است.
 
ابتدای هفته جاری دیوان عدالت اداری در حکمی توقف اجرای مصوبه دولت دوازدهم را که حکم به جریمه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات به دلیل ایجاد اختلال یا محدودیت در کلاب‌ هاوس داده بود، متوقف کرد.
 
۱۹ فروردین کلاب‌هاوس توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات دچار اختلال شد، اختلالی که به گفته برخی کارشناسان وب تفاوتی با فیلترینگ نداشت. در آن زمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هرگونه فیلترینگ روی کلاب‌هاوس را رد کرد.
 
در نهایت رگولاتوری در اطلاعیه‌ای خبر از اختلال مشهود روی کلاب‌هاوس در شبکه‌ی سه اپراتور را داد و ۲۴ ساعت به همراه اول، ایرانسل و مخابرات فرصت داد تا این اختلال را رفع کنند. بعد از پایان این زمان و وجود محدودیت برای دسترسی کاربران این سه اپراتور به کلاب هاوس، وزارت ارتباطات در دادستانی از آن‌ها شکایت کرد. قدم بعدی وزیر ارتباطات با گرفتن مصوبه‌ای از هیات وزیران به منظور حفظ حقوق شهروندان و کاربران اقدام به جلوگیری از اختلال و انسداد در نرم‌افزارها یا وب‌گاه‌ها توسط اپراتورها کرد.
 
براساس این مصوبه از شنبه ۴ اردیبهشت ماه اپراتورها باید ظرف ۲۴ ساعت اختلال کلاب هاوس را رفع و در غیر این صورت هر روز تا سقف ۵۰ میلیارد تومان جریمه می‌شدند. در همین راستا نیز رگولاتوری طبق مصوبه هیات وزیران گزارشی منتشر کرد که براساس آن مشخص شده بود همراه اول، ایرانسل و مخابرات با تغییر در DNS و IPها و اختلال منطقه‌ای باعث جلوگیری دسترسی کاربرانشان به کلاب هاوس شده‌اند. اما در این بین اپراتورها هم ساکت ننشستند و شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ثبت کردند.
 
در نهایت هم با تغییر دولت، برای بررسی‌های بیشتر این مصوبه از سمت دیوان عدالت اداری به‌طور موقت متوقف شد. اما ابتدای هفته جاری و بعد از گذشت تقریبا ۱۰ ماه از این دستور، دیوان عدالت اداری در حکمی توقف اجرای مصوبه دولت دوازدهم را که حکم به جریمه سه اپراتور به دلیل اختلال در استفاده کاربران همراه اول، ایرانسل و مخابرات از کلاب هاوس داده بود را باطل و دستور به اجرای آن داد. به نظر می‌رسد با توجه به این اتفاق، اختلال روی کلاب‌ هاوس برای کاربران ایرانسل برطرف شده است. البته رفع این اختلال برای برخی کاربران همراه اول و مخابرات نیز گزارش شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.