۲۷ هزار تاکسی در سطح شهر تهران به سیستم پرداخت از طریق کیوآرکد مجهز شدهاند اما فقط نیمی از آنها از این بستر برای دریافت کرایه تاکسیهای خود استفاده میکنند، مدیران سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران معتقدند که گسترش استفاده از این بستر نیازمند فرهنگسازی و مطالبه مردمی است.
هماکنون تمامی تاکسیهای خطی و بخشی از تاکسیهای گردشی به کیوآرکد مشترک برای پرداخت کرایه تاکسی متصل شدهاند. یکی از مشکلات تجهیز تمامی تاکسیهای گردشی استقرار نداشتن این تاکسیها در مکانهای مشخص است. تاکسیهای گردشی برای نصب کیوآر کد باید به دو مرکز مراجعه کنند که دور بودن مسیر این مراکز بسیاری ازآنان را از مراجعه به آن مکانها باز داشته است.
حال مدیر اجرایی پروژه شهرپی علی الوند میگوید به زودی این مشکل نیز برطرف میشود و مکان مراکز تغییر خواهد کرد تا بیشتر در دسترس رانندگان تاکسی قرار گیرد. از سویی مشکلاتی مانند دریافت نکردن پیامک واریز وجه یکی از دیگر دلایلی است که موجب شده تا رانندگان تاکسی رقبتی به استفاده از این بستر برای دریافت کرایه تاکسیهای خود نداشته باشند.
علی الوند، مدیر اجرایی پروژه شهرپی
مدیر پروژه شهرپی، در مورد مشکلات پیامک یا اعلان واریز به رانندگان میگوید: تا به حال پیش نیامده رانندهای در خصوص واریزی شکایت کند و پس از بررسی مشخص شود که واریز اتفاق نیفتاده است. معمولاً رانندهها ملاک واریز شدن پول را دریافت اساماس میدانند. مورد اول اینکه بانکهای مختلف شرایط متفاوتی در ارسال پیامک واریزی دارند؛ برای مثال بعضی بانکها پیامک واریزی تا زیر ۵۰ هزار تومان را ارسال نمیکنند. از طرف دیگر ما برای حل مشکل رانندهها، برای واریزیها و تسویه جداگانه پیامک فرستادیم.
به گفته او بودجه جداگانهای برای حل معضل واریز کرایه در نظر گرفته شده و به محض اینکه رانندهای تماس بگیرد و اعلام کند واریز کرایه اتفاق نیفتاده، مبلغ کرایه از همین بودجه برای او واریز میشود. در حال حاضر برای هر راننده تا سقف ۲۰۰ هزار تومان در ماه بودجه واریز کرایههای ناموفق تعیین شده است.
او همچنین در خصوص اعلان پرداخت کرایه از سوی مسافر میگوید: ما از خود اپراتورها سرویس پیامک میگیریم و فکر نمیکنم سرویسی بهتر از سرویس اپراتورها وجود داشته باشد. اما جدا از اختلالهای گاه و بیگاه سرویس پیامک، اتفاقی که معمولاً رخ میدهد این است که رانندگان سرشمارههای عددی را بلاک میکنند. در نتیجه اعلان پرداختی روی گوشی راننده انجام نمیشود.
او با ذکر این مطلب که از میان ۲۷ هزار تاکسی تجهیزشده، کمتر از نصف آنها QR فعال دارند و استفاده میکنند میگوید: دلایل زیادی برای استفاده نکردن از این QRکدها وجود دارد که علت بیشتر آنها نبود فرهنگسازی درست است.
الوند میگوید، در نهایت پرداخت آنلاین کرایه تاکسی باید با فرهنگسازی و مطالبه مردمی همهگیر شود و اعمال زور یا فشار فایدهای ندارد و ما هم اعتقادی به آن نداریم.
مشاور ارشد سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، حسام مقصودلو نیز در پاسخ به اینکه هنوز یکی از کیفپولهای پرداخت تاکسی به این بستر متصل نشده است و به صورت جداگانه فعالیت می کند گفت: تومان باید هرچه زودتر کیوآرکدهای خود را از تاکسیها جمع کند. اوتاکید میکند که فاوای شهرداری بستر لازم را در اختیار تومان قرار داده است اما تومان از نظرفنی هنوز تغییرات لازم را در زیرمجموعه خود انجام نداده است.
حسام مقصودلو، مشاور ارشد سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران
از نظر او این مدل فعالیت تومان نه تنها برای خودش فایدهای ندارد بلکه موجب ضرر به اکوسیستم پرداختی نیز میشود.
مقصودلو در پاسخ به این سوال که قرار بود امکان استفاده از روش پرداخت از طریق کیوآرکد در میادین میوه و ترهبار نیز اجرایی شود گفت: پیادهسازی این سیستم با توجه به مدل فعالیت درمیادین میوه و تره بار مقداری زمانبر است؛ چرا که اطلاع واریز صورت گرفته به صورت پیامک صورت میگیرد این درحالیاست که درمیادین میوه و ترهبار افراد مختلفی پشت دخل میایستند. درحال یافتن راهکاری هستیم تا این مشکل نیز برطرف شود.
او همچنین در پاسخ به این سوال که چرا امکان پرداخت کرایه تاکسی روی اپلیکیشن تهران من فراهم نیست گفت: اگر امکان پرداخت کرایه تاکسی از طریق اپ تهران من نیز فراهم شود، اکوسیستم پرداخت شهری تبدیل به یک اکوسیستم باز خواهد شد این در حالی است که ما به بانک مرکزی تعهد دادهایم تا از بستر تهران من فقط برای پرداختهای داخل شهرداری استفاده کنیم.