تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 2, 2022
14:30 یکشنبه، 12ام دیماه 1400
کد خبر: 131952

افزایش ۵۷ درصدی خطاهای پذیرندگی شاپرک در آذر ۱۴۰۰

 
خطای پذیرندگی تراکنش‌های شاپرکی در آذر سال جاری به لحاظ تعدادی، ۵۷.۸۹ درصد افزایش یافت.
 
به گزارش پیوست، بر اساس گزارش آذرماه شاپرک، در این ماه شبکه پرداخت ۹۲.۵۱ تراکنش موفق و ۷.۴۹ تراکنش ناموفق داشته است. از بین این ۷.۴۹ درصد تراکنش ناموفق، ۸۵.۷۲ درصد آن به دلیل خطای کاربری، ۱۲.۹۳ درصد به دلیل خطای صادرکنندگی، ۰.۷۹ درصد به دلیل خطای پذیرندگی، ۰.۴۱ درصد به دلیل خطای کسب‌وکار و ۰.۱۵ درصد به دلیل خطای شاپرکی اتفاق افتاده است.
 
 
در این ماه خطای پذیرندگی که خطای مربوط به سوئیچ شرکت ارائه‌کننده خدمات پرداخت است به لحاظ تعدادی، نسبت به آبان سال جاری افزایشی ۵۷.۸۹ درصدی و در مقابل خطای کسب‌وکار کاهشی ۲۶.۵۵ درصدی پیدا کرده است.
 
افزایش ارزش اسمی و حقیقی تراکنش‌ها
در این ماه حدود سه هزار و ۲۶۶ میلیون تراکنش با ارزش ۶ هزار و ۶۷۹ هزار میلیارد در شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پردازش شده است که نسبت به آبان سال جاری کاهشی ۰.۴۶ درصدی در تعداد و ۰.۰۳ درصدی در ارزش ریالی داشته است. با وجود این، این ارقام در آذر سال جاری نسبت به آذر ۱۳۹۹ در تعداد و مبلغ به ترتیب رشدی ۲۱.۳۴ و ۵۹.۳۸ درصدی داشته‌اند.
 
با این‌ حال با تورم‌زدایی کردن متغیر ارزشی اسمی و تبدیل آن به رشد حقیقی این رقم از ۵۹.۳۸ درصد به ۱۷.۹۴ درصد می‌رسد.

رشد ابزارهای پذیرش
شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) پشتبیان سه ابزار پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی است که عملکرد تعدادی و مبلغی آنها را در ماه گذشته در گزارش آذر خود مورد بررسی قرار داده است.
 
هر سه ابزار پذیرش اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی در ماه گذشته نسبت به آبان ۱۴۰۰ به ترتیب رشدی ۰.۱۸، ۱.۰۸ و ۱.۶۸ درصدی داشته‌اند.
 
 
طبق گزارش شاپرک در این ماه، سهم تعدادی کارتخوان‌های فروشگاهی از تراکنش‌ها ۹۰.۷۱ درصد، سهم پذیرش اینترنتی ۶.۰۱ درصد و سهم ابزار موبایلی ۳.۲۷ درصد بوده است.  در بخش سهم مبلغی هر یک از ابزارهای پذیرش به همین ترتیب به ۸۷.۷۷، ۱۲.۰۶ و ۰.۱۷ درصد رسیده است.
 
سهم مبلغی مانده‌گیری در آذرماه حذف شد
گزارش آذرماه شاپرک در ادامه به بررسی عملکرد شاپرک به ازای نوع خدمت خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و خرید شارژ و مانده‌گیری می‌پردازد و ذکر کرده است که در این ماه ۸۸.۲۳ درصد از سهم تعدادی خدمات شاپرک به خرید کالا و خدمات، ۷.۳۸درصد به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و ۴.۳۹ درصد به مانده‌گیری اختصاص داشته است.
 
با این‌ حال در بخش سهم مبلغی تراکنش‌ها، مانده‌گیری به طور کامل در آذرماه حذف شده و ۹۸.۶۹ درصد از سهم مبلغی تراکنش‌ها با خرید کالا و خدمات و ۱.۳۱ درصد به پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه اختصاص داشته است.
 
سه شرکت برتر PSP همچنان در صدر
بر اساس گزارش آذرماه شاپرک، پرداخت الکترونیک سامان، به‌پرداخت ملت و تجارت الکترونیک پارسیان با سهم به ترتیب ۲۰.۸۳، ۲۰.۶۴، ۱۷.۹۷ درصدی در صدر  لیست سهم بازار شرکت‌های PSP از نظر تعداد تراکنش قرار دارند. الکترونیک‌کارت دماوند با سهم ۰.۶۰ درصدی در انتهای این لیست قرار دارد.
 
این ترتیب در سهم بازار مبلغی شرکت‌های PSP هم ثابت است و به‌پرداخت ملت با سهم ۱۹.۴۲ درصدی، پرداخت الکترونیک سامان با سهم ۱۷.۷۸ درصدی و تجارت الکترونیک پارسیان با سهم ۱۲.۱۷ درصدی در صدر جدول قرار دارند. الکترونیک‌کارت دماوند نیز با سهم از بازار ۰.۴۳ درصدی در انتهای جدول قرار دارد.
 
 
شرکت پرداخت الکترونیک سامان در آذرماه با پوشش ۲۰.۸۰ درصدی بازار کارتخوان فروشگاهی بیشترین سهم را در اختیار دارد. آسان پرداخت پرشین با ۳۴.۵۷ درصد از سهم بازار تراکنش‌های اینترنتی، بالاترین سهم از این بازار را در اختیار دارد. در بخش تراکنش‌های موبایلی نیز شرکت به‌پرداخت ملت با در اختیار داشتن ۳۵.۵۳ درصد، یکه‌تاز بازار تراکنش‌های موبایلی است.
 
بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی با ۰.۲۳ درصد کاهش در اختیار آسان پرداخت پرشین قرار دارد.  بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی با کاهشی ۱۵.۷۳ درصدی در اختیار تجارت الکترونیک پارسیان است. علاوه بر این، تجارت الکترونیک پارسیان با ۰.۴۴ درصد کاهش، بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی دارد.
 
بالاترین و پایین‌ترین میزان‌ خطای پذیرندگی
طبق گزارش شاپرک، بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهشی ۰.۳۵ درصدی در اختیار شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد است و به‌پرداخت ملت با ۳.۰۴ درصد بیشترین افزایش سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی را داشته است.
 
 
در بحث مقایسه خطای پذیرندگی به کل تراکنش‌های هر شرکت، الکترونیک‌کارت دماوند با سهم ۱.۶۹۹ درصدی خود، بالاترین میزان خطا را در بین شرکت‌های PSP دارد و در مقابل در این ماه، پرداخت الکترونیک سداد با خطایی در حدود ۰.۰۲۱ درصد بهترین عملکرد را از نظر نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش‌ها در بین دیگر شرکت‌ها داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.