فیبرنوری

January 6, 2022
17:08 پنجشنبه، 16ام دیماه 1400
کد خبر: 132092

اپراتور فیبرنوری اسپانیا 4میلیارد یورو به فروش میرسد!

ICTna.ir – طبق گزارش ها، اپراتور فیبر نوری اسپانیایی Lyntia با قیمتی در حدود 4 میلیارد یورو به فروش می رسد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، Expansión اوایل این هفته گزارش داد که Lyntia، به عنوان مالک Antin ، مجموعه‌ای از مشاوران از جمله Banco Santander، Deutsche Bank و UBS را با هدف شروع فرآیند فروش در هفته آینده، به خدمت گرفته است.
 
Loads-of-money-investment-cash-770x285.jpg
 
Lyntia دارای دو خط اصلی تجارت و درآمد است: یکی عملیات عمده فروشی فیبر اصلی در سراسر کشور و دیگری شبکه های دسترسی فیبر محلی، از جمله فیبر بعنوان سرویس و همینطور فیبرتاریک (دارک فایبر)، و اتصال FTTH (فیبر به درب منزل که به تازگی در ایران هم مباحث پیرامونش دوباره داغ شده است).
 
Expansión حدس می‌زند که این دو بخش احتمالاً به‌طور جداگانه به خریداران متفاوت و جداگانه ای فروخته خواهند شد، اما معتقدند احتمال ورود شرکت‌هایی مانند Cellnex یا American Tower را نیز رد نمی‌توان نادیده گرفت.
 
صرف نظر از اینکه Lyntia به طور کلی یا جزئی فروخته می شود، این مورد که گفته می شود Antin به دنبال خروج از این بازار است، نشانه بلوغ در بازار پررونق فیبرنوری اسپانیا است.
 
در سال 2018، زمانی که Antin بعنوان یک پیشرو، Lyntia، را از شرکت سهامی خصوصی Cinven خریداری کرد، اسپانیا از قبل بسیار جلوتر از روال های متداول در این حوزه بود. ارزش این معامله در آن زمان فاش نشد، اما گزارش این هفته Expansión ادعا می کند که آن معامله چیزی حدود 860 میلیون دلار بوده است. 
 
طبق آمار شورای اروپای FTTH، در آن زمان، پوشش FTTH/B به 97.8 درصد خانه‌های اسپانیایی رسیده بود. میزان ضریب نفوذ تقریباً 45 درصد بود و اسپانیا در رتبه سوم شورای FTTH در اروپا قرار گرقته بود. البته اسپانیا همچنان در رتبه سوم است، اما ضریب نفوذ خدمات فیبر اسپانیا در حال حاضر به 62.6 درصد رسیده است.
 
در آن دوره، Lyntia با خرید شبکه‌های فیبر تاریک Iberdrola و Endesa به ترتیب به قیمت 260 و 132 میلیون یورو، دامنه فعالیت خود را افزایش داده بود. هنگامی که Antin برای اولین بار Lyntia را خریداری کرد، 13508 کیلومتر فیبر طولانی و 4144 کیلومتر فیبر مترو را در 1141 مکان اداره میکرد. امروزه، در مجموع نزدیک به 42000 کیلومتر فیبر دارد که 2694 شهر و شهر را پوشش می دهد.
 
در همین حال در سطح جهانی، در چند سال اخیر شاهد افزایش تقاضا برای اتصال فوق سریع از سوی مصرف کنندگان، مشاغل، ارائه دهندگان خدمات ابری و اپراتورهای تلفن همراه بوده ایم که ارزش بیشتری به زیرساخت فیبرنوری اضافه کرده است.
 
اسپانیا به عنوان یکی از رهبران بازار فیبرنوری، می تواند سیاست را برای سایر بازارهای اروپایی تعیین کند. چندین کشور دیگر از جمله هلند، آلمان و بریتانیا نیز شاهد موجی از علاقه سهام داران و سرمایه گذاران خصوصی به دارایی های مبتنی بر شبکه های ارتباطی بوده اند.
 
شایان ذکر است که به نوبه خود، Antin یکی از این بازیگران در بازار مخابراتی بریتانیا است و عضو کنسرسیومی به رهبری گلدمن ساکس است که altnet CityFibre را در سال 2018 خریداری کرد. در ژوئیه سال گذشته، Antin همچنین با توافق بر روی تقاضا در بریتانیا برای زیرساخت های ابری سرمایه گذاری کرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.