تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 16, 2022
14:52 یکشنبه، 26ام دیماه 1400
کد خبر: 132362

CES تحت تاثیر کرونا: کاهش ۷۳ درصدی مخاطبان بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری جهان

 
نمایشگاه CES 2022 با وجود تمام انتقادها و نگرانی ناشی از شیوع گونه امیکرون، و پس از انصراف بسیاری از شرکت‌ها از حضور در بخش فیزیکی، برگزار شد اما استقبال از آن چگونه بوده است؟ طبق داده‌ها ارائه شده، 45 هزار شرکت‌کننده و 2300 غرفه دار در این این نمایشگاه حضور داشته‌اند که با این وجود، تعداد شرکت‌کنندگان آن نسبت به سال 2020 با کاهش بسیار زیادی روبرو بوده است.
 
نمایشگاه CES کاملا تحت تاثیر کرونا
بر اساس گزارش انجمن فناوری مصرف‌کننده (CTA) که مسئول برگزاری نمایشگاه CES است، تعداد شرکت‌کنندگان در سال 2020 (به عنوان آخرین نمایشگاه حضوری) 171 هزار نفر بوده و همچنین 4400 غرفه دار در آن حضور داشته‌اند. با این وجود می‌توان گفت تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه در سال 2022 حدود 73 درصد کاهش یافته است.
 
نمایشگاه CES 2021 فقط به صورت آنلاین برگزار شده بود، اما برای سال جاری CTA تصمیم گرفت تا حتی با وجود شیوع گونه امیکرون، این رویداد را در هفته اول ژانویه به صورت حضوری برگزار کند.
 
«گری شاپیرو» مدیر عامل CTA از این تصمیم حمایت کرد و انتظار داشت که حداقل این نمایشگاه به اندازه نصف معمول خود بازدیدکننده داشته باشد، اما به نظر می‌رسد امیکرون تاثیر بسیار بیشتری روی این نمایشگاه گذاشته است.
 
انصراف بسیاری از شرکت‌ها از حضور در نمایشگاه CES
 
پیش از برگزاری نمایشگاه امسال، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و اینتل تصمیم گرفتند تا از حضور در محل برگزاری آن صرف‌نظر کرده و برنامه‌های خود را به صورت آنلاین اعلام کنند و همین تصمیم‌ها باعث شد تا بسیاری از شرکت‌کنندگان نیز تصمیم داشته باشند تا رویداد سال جاری را به صورت آنلاین دنبال کنند.
 
با این وجود شرکت‌های کوچک بسیار زیادی نیز وجود داشتند که نمی‌توانستند مانند غول‌های فناوری از حضور فیزیکی در این نمایشگاه انصراف دهند، زیرا برای غرفه‌های خود پول زیادی هزینه کرده بودند.
 
شاپیر در این رابطه توضیح می‌دهد که انصراف غول‌های فناوری به یک «داستان رسانه‌ای بزرگ تبدیل شد که با هر خروج جدید نیز تقویت می‌شود. خبرنگاران نیز در توییتر تردید خود را نسبت به امکان برگزاری رویداد به صورت حضوری ابراز کردند و بسیاری از آن‌ها (بر اساس اعتقاد شخصی یا سیاست شرکت‌ها) تصمیم گرفتند تا از راه دور این برنامه را پوشش دهند.» با این حال، او در ادامه بیان می‌کند:
 
«زمانی که به لاس وگاس رسیدیم، وضعیت به طرز چشمگیری متفاوت بود. همه خوشحال و هیجان زده به نظر می‌رسیدند و در صحبت با حدود 100 غرفه دار و شرکت‌کننده، با وجود الزامات جدید مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی، هیچ شکایتی نشنیدم.»
 
CTA همچنین با همکاری شرکت «مراقبت های بهداشتی ابوت» برای تمام بازدیدکنندگان کیت‌های آزمایش سریع ویروس کرونا فراهم کرد و حتی برای کاهش بیشتر احتمال خطر انتقال ویروس و رفع برخی چالش‌ها و نگرانی‌های کارکنان، نمایشگاه را یک روز زودتر به پایان می‌رساند.
 
اکنون با وجود این آمار، سوال مهم این است که آیا برگزاری نمایشگاه‌های اینچنینی به صورت حضوری تصمیم هوشمندانه‌ای است یا خیر. در همین رابطه انجمن نرم‌افزار سرگرمی (ESA) اخیرا اعلام کرده بود رویداد E3 که معمولا بیش از 65 هزار نفر را جذب خود می‌کند، در سال جاری با توجه به شیوع گونه امیکرون به صورت آنلاین برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.