سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 22, 2022
14:59 شنبه، 2ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132544

آیا خودروهای الکتریکی واقعا برای طبیعت مفید هستند؟

 
این روزها بیشتر از هر زمان دیگری صحبت از خودروهای الکتریکی می شود. بیشتر مردم فکر می کنند استفاده از خودروی الکتریکی برای طبیعت مفید است البته این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که اصلی ترین آن نحوه تولید برق مصرفی این خودرو هاست.
 
وقتی صحبت از حمل و نقل سبز می شود، در نگاه اول، خودروهای برقی می ‌توانند گزینه مناسبی به عنوان جانشین خودروهای بنزینی و دیزلی باشند که دود آن ها هوا را آلوده کرده و یکی از مهمترین دلایل ایجاد آلودگی هواست. اما باید در نظر داشت صرف استفاده از خودروهای الکتریکی برای محیط زیست کافی نبوده و این خودروها همچنان می توانند اثرات مضری بر محیط زیست داشته باشند.
 
تا آنجا که به انتشار گازهای گلخانه ‌ای مربوط می‌ شود، خودروهای الکتریکی فقط به اندازه انرژی مصرف ‌شده برای تولید و شارژ باتری ‌هایشان سبز هستند.
 
با این حال، یک مطالعه اخیر توسط شورای بین المللی حمل و نقل پاک به این نتیجه رسید که خودروهای برقی در طول عمر خود گازهای گلخانه ای کمتری به نسبت خودروهای دارای موتورهای احتراقی تولید می کند.
 
یافته جالب توجه محققان در پژوهش فوق، این بود که تفاوت در بعضی جاها به مراتب بیشتر از جاهای دیگر است. برای نمونه در اروپا، یک خودروی الکتریکی تا ۶۹ درصد کمتر از یک خودروی بنزینی در هر کیلومتر دی اکسید کربن تولید می کند.به گزارش سینا، اما در هند این رقم ۳۴ درصد است. این اختلاف مربوط به خود خودروها نبوده و عمدتا به نحوه تامین برق در هر کشور مربوط می شود.
 
 یکی از کشورهایی که کمترین میزان کربن در جهان برای شارژ خودروهای الکتریکی را دارد، فرانسه است، جایی که تنها ۹ درصد برق از مصرف سوخت های فسیلی تامین می شود. اما بسیاری از کشورها هنوز بیشتر برق مورد نیاز خود را از زغال سنگ، نفت و گاز تولید می کنند، بنابراین اتصال یک خودروی الکتریکی در چین یا هند به طور غیرمستقیم می تواند میزان زیادی گاز گلخانه ای تولید کند.
 
از سوی دیگر باتری‌های لیتیوم یون خودروهای الکتریکی در صورت دور انداختن و رها شدن در طبیعت  می ‌توانند خطرات زیست ‌محیطی متعددی داشته باشند، اگرچه سمیت آن‌ها به میزان قابل‌ توجهی نسبت به باتری‌های سرب اسیدی خودروهای سنتی کمتر است. برخلاف باتری‌های اسید سرب، باتری‌های لیتیوم یونی برای بازیافت مشکل دارند و در صورت جداسازی نادرست ممکن است منفجر شوند. در حال حاضر تنها ۵ درصد از این باتری ها  بازیافت می شوند.
 
خوشبختانه در سال های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان خودرو، مانند تسلا، برنامه‌ های بازیافت خود را افزایش داده اند، اما باید دید که آیا این شرکت های پیشرو می ‌توانند با تقاضای سرسام ‌آور خودروهای الکتریکی کنار بیایند، زیرا نسل نخست خودروهای برقی به پایان عمر خود نزدیک می شوند. در خاتمه باید تاکید کرد که آینده صنعت خودروسازی بدون تردید متعلق به خودروهای الکتریکی بوده و رسما عصر خودروهای بنزینی به پایان خود نزدیک می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.