تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 25, 2022
11:10 سه شنبه، 5ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132637

ورود تبیان به حوزه زنان در نوآوری با رویداد عصر زنان

 
رویداد عصر زنان با محوریت دستیاری زنان و حضور زنان در این حوزه در مرکز نوآوری تبیان با همکاری ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق برگزار می‌شود.
 
خانه خلاق و نوآوری تبیان قصد دارد بخش دوم فعالیت خود را با برگزاری رویداد عصر زنان برای ورود آنها به حوزه فناوری آغاز کند. بر این اساس گروه‌هایی که قصد شرکت در این رویداد را دارند، می‌توانند تا ۱۵ بهمن مدارک خود را ارسال کنند و بعد از تجمیع مدارک گروه‌ها و پس از داوری و غربالگری اولیه، وارد بوت کمپ شده و تیم‌های برتر جذب خانه‌های خلاق شوند و برای رشد و توسعه خود خدماتی مانند جذب سرمایه‌گذار و خدمات منتوری دریافت کنند.
 
خانه خلاق‌ونوآوری تبیان هدف خود از این اقدام را نقش‌آفرینی در جامعه، تعارضات بین‌نقشی، حفظ سلامت فردی، تسهیل فرزندآوری و شکوفایی توانمندها به همراه تحصیل و اوقات فراغت زنان اعلام کرده است.
 
سبد دوم، حوزه زنان است
علیرضا دهفولی، مدیرخانه خلاق و نوآوری تبیان، در نشست رویداد عصر زنان که در این زمینه برگزار شد گفت: ما برای اینکه بتوانیم مسائل را با حضور مردم و بخش خصوصی حل کنیم، دنبال زیرساخت‌هایی بودیم که با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و خانه خلاق آنها را ایجاد کنیم. به همین دلیل دنبال این بودیم که سه حوزه اصلی مانند نوآوری، محتوا و فناوری از جنس زیرساخت را در کنار هم در مجموعه فناوری تبیان جمع کنیم. در حال حاضر در تلاش هستیم تا سبد دوم فعالیت‌های خود را با محوریت زنان راه‌اندازی کنیم.
 
دهفولی در این خصوص توضیح داد: ما در مجموعه نوآوری ۶ مساله اصلی را عنوان می‌کنیم و تیم‌ها و ایده‌ها به سمت ما آمده و داوری شده و سطح بلوغ‌شان بررسی می‌شود تا اگر نیاز به تغییری در تیم وجود دارد، این کار انجام شود.
 
مدیر خانه خلاق و نوآوری تبیان ادامه داد: افراد پس از ارائه طرح، تیم‌سازی خواهند کرد. ما به این نقطه رسیده‌ایم که تا وقتی سرمایه‌گذار روی طرحی سرمایه‌گذاری نکند، آن طرح ظرفیت توسعه نخواهد داشت. مشارکت در این بخش به دو نحو خواهد بود؛ یکی بحث نیروی انسانی است و مورد دوم به گردش مالی و پشتوانه اقتصادی مربوط می‌شود.
 
او گفت: ما سه صندوق را به عنوان پشتوانه مالی در نظر گرفته‌ایم که تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان برای تیم‌ها خط اعتباری تعیین می‌کنند و بعد از برگزاری روز دمو با زیرساختی که مجموعه تبیان در اختیار آنها قرار می‌دهد، می‌توانند سرمایه را جذب کنند. این حمایت صرفاً پول نقد نیست و بخشی از این حمایت‌ها می‌تواند در حوزه تامین زیرساخت باشد.
 
سهم زنان ایرانی از فناوری‌های خلاق
پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و خلاق، در ادامه این نشست با بیان اینکه بر اساس آمار یونسکو در سال ۲۰۲۰ سهم مشارکت زنان در R&D سی درصد بوده اما این عدد در ایران ۳۱.۲ است، این موضوع را بیانگر حضور برجسته و فعال زنان در حوزه فناوری دانست.
 
او افزود: از جمع ۶ الی ۷ هزار نفری شرکت‌های دانش‌بنیان تاکنون چیزی در حدود ۱۶ درصد زنان مالک، ۱۱ درصد مدیرعامل، ۲۱ درصد عضو هیات‌مدیره و ۱۶ درصد از زنان سهامدار این شرکت‌ها بوده‌اند. از ۳۹ خانه خلاقی که تا به حال در کشور ایجاد شده است، مدیریت هفت خانه نیز بر عهده زنان است.
 
کرمی با تاکید بر اینکه فناوری‌های نرم در ۲۰ رشته می‌تواند دستمایه شرکت‌های خلاق شود گفت: گردش مالی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق در دنیا ۲۷۰۰ میلیارد دلار است؛ ما یک درصد خاک و جمعیت دنیا و ۲ درصد تولید علم دنیا را داریم، کار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تاسیس شرکت‌های خلاق از سوی دانشجویان ایرانی است.
 
به باور او بهترین‌ نهادی که می‌تواند در مسیر کاریابی و موثر بودن در جامعه و رفع مشکلات جامعه کاری انجام بدهد، نهاد روبه‌رشدِ خانه‌های خلاق و نوآوری است.
 
شبکه‌سازی راز موفقیت زنان است
مینا مهرنوش، مدیرعامل استارت‌آپ کسبینو، در ادامه این رویداد گفت:‌تصویری که از سال‌های قبل در ذهن من از تبیان شکل گرفته، تولید محتوا در حوزه‌های فرهنگی بوده، ما نیازمند یک نهاد بالاسری هستیم که کاری بزرگ‌تر انجام بدهد. این نهاد در ایران کمتر وجود داشته است.
 
او تاکید کرد: مهم‌ترین اقدامی که در حوزه کار‌آفرینی و زنان باید انجام شود شبکه‌سازی است؛ شبکه‌سازی کلید توسعه و پیشرفت زنان است.
 
مینا مهرنوش بر این باور است که ما زنان زیادی داریم که ایده‌های خلاق، سرمایه و از همه مهم‌تر زمان زیادی داشته باشند، اگر شبکه‌سازی شود و ما خانم‌ها را فراخوانی کنیم و مکانی در اختیار آنها قرار دهیم تا دانسته‌ها، سرمایه، تخصص، زمان، نیروی کار و غیره را در اختیار هم قرار بدهند، رشد و توسعه حاصل خواهد شد.
 
بنیان‌گذار کسبینو ادامه داد: بر اساس تحقیقاتی که در دانشکده کارآفرینی کرده بودیم، مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شد خانم‌ها یک کسب‌وکار را شروع نکنند ترس از شکست بود. متاسفانه این فرهنگ در کشور ما وجود دارد که اگر خانمی یک کار را شروع کند و شکست بخورد، سرزنش می‌شود و این نگرانی را دارد که نکند سرمایه‌های خانواده را هدر بدهد؛ اما در حال حاضر به ویژه در فضای مجازی، فرصت‌های خوبی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار از سوی خانم‌ها وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.