اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 26, 2022
12:21 چهارشنبه، 6ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132689

کاهش سرعت اینترنت را قبول نداریم/ نسبت به عملکرد اپراتورها انتقاد داریم

 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خاطر نشان کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به عملکرد اپراتورها انتقاد دارد و چند روز پیش به دلایلی برخی از این اپراتورها را جریمه و اشکالات آنها را منتشر کرد. پس باید بگویم ما نیز نسبت به برخی کم کاری‌های موجود انتقاد و تلاش داریم که آنها را حل کنیم.
 
مجید حقی با رد ادعای کاهش سرعت اینترنت در کشور، گفت: باید بصورت مصداقی و با ارائه گزارش در خصوص کاهش، افزایش و کیفیت اینترنت سخن بگویم. حوزه تخصصی اندازه‌گیری شاخص‌ها بر عهده سازمان است به همین دلیل سامانه سنجش سرعت اینترنت ( نت‌سنج پلاس) را راه‌اندازی کردیم.
 
وی با اشاره به سیال بودن شبکه، گفت: سرعت شبکه در حال تغییر است و این امکان وجود دارد در منطقه‌ای به دلایل مختلف شبکه‌ای و کاربری( دوسویه) لحظاتی کیفیت سرعت اینترنت کاهش پیدا کند اما در جای دیگر این سرعت تغییر نکرده باشد. سنجش‌ها در سامانه کلی و بر اساس شاخص‌های استانی کیفیت‌ها چک می‌‌شود، شاخص‌های محاسبه مبتنی بر احساس و برداشت زمانی و مکانی و جامعه آماری کم نیست. باید بگویم که تا به امروز گزارشی در این خصوص که کل کشور کیفیت و سرعت اینترنت‌اش پایین آمده است به دست ما نرسیده است.
 
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که بر اساس آخرین آمار ارائه شده در سایت speedtest  ایران با ۷ رتبه سقوط در اینترنت موبایل، به رتبه ۷۷ در بین ۱۳۸ کشور رسیده است، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: در این سایت ۲ شاخص برای اندازه‌گیری اینترنت وجود دارد؛ نخست، میانگین و دوم مد. من نمی‌دانم جامعه آماری این سایت کجاست بنابراین اطلاعاتی که این سایت ارائه می‌دهد را نه رد و نه تایید می‌کنم.
 
به گفته وی، آی تی یو نحوه محاسبه را ارائه می‌کند از این رو می‌توان نحوه محاسبه آی تی یو را به عنوان معیار در نظر گرفت. اگر این سایت اعلام کند به روش آی تی یو محاسبه کرده است آن زمان می‌توان به داده‌ها و اطلاعات آن را پذیرفت.
 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه در جامعه آماری به یک اندازه نرمال قائل هستیم، افزود: اگر جامعه آماری را کم و یا زیاد کنیم آیا میانگین سرعت اینترنت کم و زیاد می‌شود؟ پاسخ مثبت است اگر ما گسترش پهنای باند را به روستاها ببریم جامعه آماری را وسیع‌تر کرده‌ایم و این چنین میانگین افت می‌کند. اگر در گسترش فناوری به نقاط دوردست و روستاها جامعه کم برخوردار از جامعه آماری بهره‌دار از ظرفیت موبایل را اضافه کنید بدون تردید در ابتدا کیفیت سرعت مانند شهرهای پرجمعیت نخواهد بود.
 
وی در ادامه با ارائه آمار درج شده در سایت speedtest خاطر نشان کرد: در سال ۲۰۲۰ رتبه ما در سرعت اینترنت تلفن همراه 83 و سرعت ۱۸.۶۶ بوده است این در حالیست که در سال ۲۰۲۱ رتبه ما ۷۷ شد و سرعت اینترنت نیز ۳۰ درصد افزایش داشته است پس بر اساس این گزارش وضعیت ما بهتر شده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اضافه شدن هزار روستا جدید به شبکه ارتباطات پایدار و پرسرعت، گفت: قبول دارید که در سال جاری تعدادی از روستاهای کشور به شبکه ملی ارتباطات پایدار اضافه شدند و دامنه استفاده از این شبکه بیشتر و وسیعتر شده است. در این شرایط انتظار می‌رفت که میانگین سرعت در کشور پایین بیایید این در حالیست که میانگین بالا رفته پس در مجموع کیفیت بهتر شده است.
 
حقی با پذیرش مشکلاتی درخصوص کاهش سرعت اینترنت در کشور، بیان کرد: من منکر مشکلاتی در برخی مناطق کشور نیستم به نظر می‌رسد که ما در جاهایی اشکال داریم و باید آنها را برطرف و ارتقا بدهیم. همانگونه که زارع‌پور اعلام کرد قرار است با توسعه شبکه فیبرنوری سرعت اینترنت در کشور را افزایش بدهیم پس نگاه وزارتخانه به بهبود سرعت اینترنت متمایل است. من به عملکرد وزارتخانه و اپراتورها نمره ۲۰ نمی‌دهم اما وقتی مخاطب این پرسش قرار می‌گیرم که چرا با کاهش سرعت اینترنت در کشور مواجه هستیم باید بگویم که مصداقی دراین باره باید صحبت کرد، آنچه speedtest  نشان می‌دهد ما افزایش سرعت اینترنت نیز داشتیم.
 
به گفته وی، وزارتخانه دامنه ارایه سرویس را در بدترین نقاط ایران کشور اضافه و گسترش داده است؛ به این معنا که نمودار نرمال توزیع سرعت در کشور در دو سمت نمودار جامعه آماری اضافه شده است نه در مرکز نمودار. به عبارتی انتظار داشتیم میانگین سرعت کاهش پیدا کند اما سایت چیز دیگری را نشان می‌دهد.
 
این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کاربران از قطعی اینترنت در سامانه شاد گله دارند چرا دسترسی کاربران در این بخش بهبود پیدا نکرده است؟ گفت: شاد یک سرویس دهنده است، عملکرد شبکه نسبت به سال گذشته بهتر شده است. ارایه کننده سرویس در مجموعه ما نیست و متولی دارد چند ماه پیش اینستاگرام قطع شد ارائه کننده سرویس در ارائه سرویس با مشکلاتی مواجه شده بود و این پلتفرم قطع شد این مسئله ارتباطی با شبکه ندارد. ما هم از ارائه دهنده سرویس مطالباتی داریم، مجموعه شاد از ما پروانه ندارد و باید متولی شاد در این زمینه پاسخگو باشد.
 
حقی در پایان خاطر نشان کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به عملکرد اپراتورها انتقاد دارد و چند روز پیش به دلایلی برخی از این اپراتورها را جریمه و اشکالات آنها را منتشر کرد. پس باید بگویم ما نیز نسبت به برخی کم کاری‌های موجود انتقاد و تلاش داریم که آنها  را حل کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.