تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 27, 2022
12:06 پنجشنبه، 7ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132710

اولین پلتفرم ایرانی صدور شناسنامه دیجیتال آثار هنری رونمایی می‌شود

 
اولین پلتفرم صدور گواهی دیجیتال آثار هنری در قالب توکن‌های NFT با عنوان سامانه «بی‌تا» توسط شرکت ققنوس ایجاد شد.
 
به گزارش روابط عمومی ققنوس، این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت مبتنی بر فناوری دفتر کل توزیع شده (بلاک‌چین) سامانه بی‌تا را با NFT کردن آثار هنری هنرمندانی چون بهمن محصص، صادق تبریزی، نصراله افجه‌ای رونمایی خواهد کرد. مراسم رونمایی از این سامانه روز دوشنبه در موزه ارتباطات برگزار می‌شود.
 
ققنوس پیش از این با همکاری کتابخانه ملی ایران در طرحی به نام گنج‌مان اقدام به صدور شناسنامه دیجیتال میراث مستند مبتنی بر «توکن بی‌تا» کرده بود. حال در نظر دارد با توسعه این بستر خود آثار هنری را نیز در قالب NFT عرضه کند. ققنوس پیش از این اعلام کرده بود توکن‌هایی که برای نسخ خطی صادر کرده است دقیقا مانند نسخه فیزیکی اثر، یکتا و بی‌همتا خواهد بود و از آنجایی که در شبکه بلاک‌چین منتشر می‌شود، غیرقابل دستکاری، غیرقابل کپی و غیرقابل سرقت هستند. این توکن‌ها که مالکیت معنوی یک نسخه خطی را درون خود دارد، قابل معامله هستند. یعنی صاحب اثر علاوه بر آن که نسخه فیزیکی را همچنان در اختیار دارد، می‌تواند حق مالکیت معنوی آن نسخه خطی را در قالب همان توکن معامله کند. این معامله در همان شبکه بلاکچین قابل انجام خواهد بود.
 
سامانه بی‌تا در اولین گام، با همکاری گالری‌های هنری «ترانه باران»، «هاتف سحر»، «ایده» و «شلمان»، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان کشور را احراز اصالت هنری و مستندنگاری کرده و در قالب NFT به مالکان اثر ارائه کرده‌است.
 
عنوان سامانه «بی‌تا» اشاره به یکتایی و بی‌مانندی آثار هنری پس از احراز اصالت و صدور گواهی بر بستر «فن‌آوری دفترکل توزیع‌شده» دارد که علاوه بر سندیت‌بخشی و مستند نگاری، حافظ حق مالکیت آفریننده و مانع کپی‌برداری از آثار هنری خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.