تلفن همراه

گجت

January 29, 2022
16:34 شنبه، 9ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132770

به ساعت های هوشمند اعتماد نکنید

 
محققان با توجه به پژوهش های جدید تاکید می کنند که دستگاه های پایش خواب وضعیت خواب فرد را به خوبی تشخیص نمی دهد و این مسئله می تواند در افرادی که دچار اختلالات خواب هستند استرس ایجاد کرده و درمانگرها را نیز گمراه کنند.
 
 افرادی که شب ها راحت نمی خوابند، تصور می کنند سرمایه ‌گذاری در دستگاه های پایش خواب از جمله ساعت های هوشمند و استفاده از آنها ممکن است ایده‌ ای هوشمندانه و موثر باشد اما دانشمندان هشدار می ‌دهند که این دستگاه ‌ها تنها ممکن است وضعیت آنها را بدتر کنند.
 
نتایج یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ میلادی در مرکز پزشکی دانشگاه راش ایالات متحده آمریکا نشان داد که دستگاه های پایش خواب که با کمک به تنظیم بهتر عادات خواب، خواب فرد را کنترل می ‌کنند، در واقع می‌ توانند دلیل اصلی مشکلات خواب باشند. کارشناسان می گویند اضطراب ناشی از نرسیدن به هدف یک شب خواب خوب می تواند باعث ایجاد استرس شده و استراحت کافی را خنثی کند.
 
کلی گلیزر بارون (Kelly Glazer Baron) پزشک و محقق پروژه تحقیقاتی اختلالات خواب توضیح می دهد: خیلی خوب است که بسیاری از مردم می خواهند خواب خود را بهبود بخشند. با این حال، ادعاهای این دستگاه‌ ها واقعاً بیش از اعتبار کاری است که انجام می‌ دهند. آنها در برآورد دقیق خواب دقیق عمل نمی کنند. 
 
بارون و تیم پژوهشی وی به سه مطالعه موردی مختلف اشاره می ‌کنند که نشان می‌ دهد چگونه و چرا دستگاه های پایش خواب می‌ توانند پیامدهای منفی بر خواب داشته باشند. در یک نمونه، به گفته محققان دستگاه های پایش خواب کاملاً دقیق نیستند. به گزارش سیناپرس، آنها  در واقع نمی توانند مراحل خواب را به دقت تشخیص دهند.
 
این بدان معناست که این فناوری ممکن است وقتی فرد در رختخواب مشغول مطالعه است تشخیص دهد که‌ خوابیده یا زمانی که واقعاً در خواب عمیق‌ تری است، تشخیص دهد در حالت خواب آرام قرار دارد. مثال دیگری نشان می دهد که چگونه افراد تمایل دارند تصور کنند که دستگاه های پایش خواب دقیق تر از آنها هستند. بارون می ‌گوید برخی از کاربران دوست دارند با استفاده از دستگاه های پایش خواب، داده‌ های خواب خود را به ‌دست آورند چرا که اغلب تصور می ‌کنند که دستگاه پایش خواب، بهتر از خودشان تشخیص می دهد و این موضوع می تواند استرس زا بوده و به نوبه خود خواب را دشوارتر کند.
 
 اگر دستگاه پایش خواب ، یک شب خواب ضعیف را گزارش کند، ممکن است شخص احساس کند که در واقع خواب ضعیفی داشته و روز خود را تحت تاثیر آن بگذراند حتی اگر دستگاه دقیق عمل نکرده و خواب وی واقعاً عمیق بوده باشد. اعتماد به این داده ها همچنین می تواند کار را برای درمانگرانی که به افراد مبتلا به اختلالات خواب کمک می کنند، دشوارتر کند. در برخی موارد، صرف زمان زیاد برای اعتماد به یک دستگاه پایش خواب می ‌تواند عادات بد خواب را تقویت کند.
این مطالعه نشان می دهد که در مورد اطلاع رسانی به بیماران در مورد پایش خواب آنها، آموزش‌ های بیشتری باید انجام شود. استفاده از دستگاه پایش خواب می تواند مزایایی داشته باشد، اما مطمئناً نباید آنها را تنها منبع اطلاعات در نظر گرفت. به گزارش سیناپرس، در واقع، اغلب افراد در سنجش میزان خواب خود بهتر از دستگاه های پایش خواب عمل می کنند. محققان تاکید کردن هنوز نمی توان به طور کاملا دقیق خواب را پایش کرد و بهترین تشخیص از سوی خود فرد صورت می گیرد.  
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله طب بالینی خواب (Clinical Sleep Medicine) منتشر شده و قابل دسترس است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.