اپلیکیشن

امنیت

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

January 31, 2022
14:23 دوشنبه، 11ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132831

کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی ۱۸ برابر شد

 
طبق گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا، در سال ۲۰۲۱ میلادی کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی ۱۸ بار نسبت به ۵ سال قبل رشد کرده و ۷۷۰ میلیون دلار اعلام شده است.
 
 به نقل از گیزمگ، طی سال های اخیر شبکه های اجتماعی به ابزاری محبوب میان کلاهبرداران اینترنتی تبدیل شده است.
 
در همین راستا گزارش جدیدی کمیسیون فدرال تجارت آمریکا(FTC) که اخیراً منتشر شده، نشان می دهد شبکه های اجتماعی به مثابه معدن طلا برای کلاهبرداران اینترنتی هستند. طبق این گزارش کلاهبرداری های شبکه اجتماعی طی ۵ سال اخیر با نرخ فزاینده ای افزایش یافته، به طوریکه در ۲۰۲۱ خسارات مربوط به آن بالغ بر ۷۷۰ میلیون دلار می شود. این رقم نسبت به ۴۲ میلیون دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۸ بار افزایش یافته است.
 
این آژانس فدرال سال گذشته ۹۵ هزار گزارش کلاهبرداری در شبکه اجتماعی دریافت کرده که مربوط به دسته های مختلف از جمله کلاهبرداری سرمایه گذاری، احساسی، خرید آنلاین و غیره است. طبق گزارش منتشر شده کلاهبرداری های سرمایه گذاری و احساسی (به ترتیب ۳۷ و ۲۴ درصد) بیشترین خسارت را در بر داشته اند.
 
در کلاهبرداری های سرمایه گذاری افراد با ادعای فرصت های سرمایه گذاری جعلی که سود کلانی دارند، با کاربران شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار می کنند و گاهی اوقات هویت دوستان شان را جعل می کنند تا برای آنها (کلاهبرداران) پول ارسال کنند. کلاهبرداری های شامل رمزارز نیز افزایش یافته اند.
 
در گزارش کمیسیون فدرال تجارت آمریکا آمده است: بیش از یک سوم قربانیان کلاهبرداری احساسی آنلاین در ۲۰۲۱ میلادی ادعا می کنند، در فیس بوک یا اینستاگرام فریب خورده اند. این نوع کلاهبرداری اصولاً با یک درخواست دوستی از سوی فردی ناشناس آغاز می شود. در مرحله بعد کلاهبردار کاربر را فریب می دهد و از او درخواست پول می کند.
 
کلاهبرداری خرید آنلاین نیز افزایش یافته است. هرچند این نوع کلاهبرداری به اندازه انواع دیگر که در بالا ذکر شد، خسارت به بار نیاورده است، اما بیشترین میزان گزارش های ارسال به کمیسیون فدرال تجارت آمریکا به این دسته (۴۵ درصد) تعلق داشته است. قربانیان این نوع کلاهبرداری کالایی را در شبکه اجتماعی خریده اند و هیچ گاه مرسوله خود را دریافت نکرده اند. کلاهبرداری خرید آنلاین بیشتر اوقات در فیس بوک و اینستاگرام اتفاق افتاده است.
 
در کل گزارش مذکور نشان داد کلاهبرداران در ۲۰۲۱ میلادی از شبکه های اجتماعی بیش از هر پلتفرم دیگری برای اعمال غیرقانونی خود استفاده کرده اند.
 
دلیل این امر نیز آن است که شبکه های اجتماعی راهی کم هزینه برای دسترسی به میلیاردها نفر در سراسر جهان است و می توان به راحتی در آن دروغ گفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.