اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 3, 2022
12:34 پنجشنبه، 14ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132935

نقشه رقومی یکپارچه جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد

 
مراسم رونمایی از نقشه رقومی یکپارچه جمهوری اسلامی ایران و نیز انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین پژوهشگاه فضایی ایران و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
 
به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران، مراسم رونمایی از نقشه رقومی یکپارچه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه) با حضور حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران، امیر سرتیپ خلبان واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش و حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد.
 
در این مراسم که در آستانه روز ملی فناوری فضایی برگزار شد، پس از ارائه گزارشی از دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران در حوزه محموله‌های سنجش از دور، از نقشه رقومی یکپارچه جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.
 
ویژگی مهم این نقشه، یکپارچه بودن اطلاعات طبیعی و انسانی با دقت بالا است. از این‌رو، در حوزه مدیریت عوارض طبیعی (سیل، زلزله، فرونشست و…) و مدیریت عوارض انسانی (کشاورزی، منابع آب و فاضلاب، مکان یابی و…) کاربرد دارد.
 
در پایان مراسم، تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان «همکاری در زمینه‌های هوایی و فضایی» و با هدف توسعه و کاربردی کردن فناوری‌های هوافضا بین پژوهشگاه فضایی ایران و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.
 
از جمله همکاری‌های مشترک تعریف‌شده ذیل این تفاهم می‌توان به مشارکت در تولید نقشه‌های موضوعی در ابعاد مختلف به‌منظور تأمین نیازهای سازمان‌های دولتی و جامعه، مشارکت در تولید سامانه‌های سنجش از دوری از قبیل سامانه فرونشست، سیل و زلزله، مشارکت در تولید اطلاعات مکانی مورد نیاز کشور، مشارکت در تولید نقشه‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، مشارکت در تولید سامانه بومی ناوبری مورد نیاز و مشارکت در تجاری‌سازی محصولات برای استفاده جامعه از سرریز فناوری‌های هوایی و فضایی اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.