مخابرات فضایی

January 29, 2008
17:55 سه شنبه، 9ام بهمنماه 1386
کد خبر: 13299

اختصاص معادل 250 میلیون دلار برای خرید ماهواره صدا و سیما

در جلسه روز سه‌شنبه مجلس کلیات طرح اصلاح بند (و) ماده (1) قانون برنامه چهارم و جداول مربوطه و اختصاص معادل تا دویست و پنجاه میلیون دلار برای ماهواره سازمان صدا و سیما با حضور رییس سازمان صدا و سیما به رأی گذاشته شد و با 179 رأی تصویب شد.


به گزارش ایسنا محمدمهدی مفتح ـ نماینده مردم رزن در مجلس ـ در توضیح این طرح گفت: با توجه به تکنولوژی فعلی، خرید و استفاده از ماهواره برای صدا و سیما الزامی است تا بتواند به وظایفش عمل کند.


مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس افزود: با توجه به وجود 7 شبکه داخلی صدا و سیما و 7 شبکه تلویزیونی بین‌المللی و 32 شبکه تلویزیونی استانی، 9 شبکه ملی رادیویی و 8 شبکه رادیو بین‌المللی 24 ساعته و 32 شبکه رادیو استانی نیاز به خرید و استفاده از ماهواره ضروری است تا صدا و سیما به نیازها پاسخ دهد.


مفتح تصریح کرد: با توجه به نیازها و برای توسعه آینده در شرایط فعلی نیاز است ظرفیت قابل توجهی از ماهواره مورد استفاده قرار گیرد. اگر می‌خواهیم این نیاز را برآورده کنیم نیاز به 30 تا 50 میلیون دلار برای اجاره سالانه ماهواره داریم.


در صورتی که اگر ماهواره را بخریم بین 250 تا 300 میلیون دلار خرج می‌شود و دیگر نیازی به اجاره و پرداخت اجاره نیست.


وی در ادامه گفت: با توجه به آن‌که دو نقطه در فضا برای پرتاب ماهواره وجود دارد، ممکن است دیگران آن را پر کنند و باید به سرعت در این خصوص اقدام شود؛ چون دیگر نقطه‌ای در فضا برای استفاده باقی نمی‌ماند. از دیدگاه تورم و رشد نقدینگی هم این مسأله باعث افزایش نقدینگی نمی‌شود. بنابراین به خرید و پرتاب ماهواره برای صدا و سیما رأی دهید.


به گزارش ایسنا، در خصوص حذف بخش‌هایی از ماده واحده این طرح حسن سبحانی ـ نماینده مردم دامغان در مجلس ـ و میرمحمدی ـ نماینده قم ـ پیشنهاداتی داشتند که هیچ کدام به تصویب نرسید.


سعید ابوطالب ـ نماینده‌ی تهران ـ نیز در صحبت‌هایی عنوان کرد که این ماهواره تنها برای اختصاص و استفاده برای رادیو و تلویزیون خریداری و پرتاب شود نه برای کار دیگری و بودجه‌ای هم که داده می‌شود برای خرید ماهواره داده می‌شود نه ساخت آن و چون از قبل از انقلاب ما نقطه‌ای را برای ماهواره خواستار شده‌ایم ممکن است این فضا پر شود.


وی افزود: حذف صدا و سیما از ماده واحده این طرح درست نیست بلکه باید ساخت، استفاده، تجهیز و . . . آن به صدا و سیما داده شود.


عباسعلی اختری ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ـ نیز در تذکری عنوان کرد: راهکاری بیندیشید که بعد توسط شورای نگهبان مورد ایراد قرار نگیرد.


در ادامه بررسی این طرح ماده واحده طرح به رأی نمایندگان گذاشته شد که با 163 رأی موافق، 7 مخالف و 10 ممتنع به تصویب رسید.


در ماده واحده این طرح آمده است: به منظور تأمین اعتبار برای خرید تجهیزات، ساخت سامانه مربوط به پرتاب و قرار دادن ماهواره رادیو و تلویزیون (ایران D.B.S) در مدار اختصاص یافته مبلغ ارزی تا 250 میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی اختصاص می‌یابد. این سازمان موظف است با همکاری سازمان فضایی ایران برای تأمین ماهواره اقدام کند.


در تبصره این ماده واحده عنوان شده که حکم بند (و) ماده (1) قانون برنامه چهارم توسعه ایران در خصوص این ماده واحده لازم‌الرعایه نیس


عزت‌الله ضرغامی در حاشیه‌ی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح خرید ماهواره در مجلس گفت: طرح خرید ماهواره یک طرح ملی است و به حاکمیت نظام برمی‌گردد و همه‌ی دستگاه‌ها و بخش‌ها از آن استفاده می‌کنند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس سازمان صدا و سیما ادامه داد: البته توجه مجلس جای سپاسگزاری دارد، اما مأموریت این کار بر عهده‌ی صدا و سیما گذاشته شد.


ضرغامی افزود: با توجه به تجربه‌ی نه چندان خوشایند گذشته کشور از محل ماهواره، این مأموریت سنگینی است که به یاری خداوند اگر بقیه‌ی مراحل قانونی خود را بگذارند به صدا و سیما ابلاغ خواهد شد، و ما با نهایت تلاش، برای پیگیری ساخت و پرتاب ماهواره و قرار دادن شبکه‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهیم کرد.


وی در پاسخ به این سوال که برنامه‌های عملی سازمان برای استفاده از ماهواره چیست، گفت: امروزه عمده‌ی سیگنال‌رسانی شبکه‌های صدا و سیما به وسیله‌ی ماهواره صورت می‌گیرد؛ حتی شبکه‌های یک و دو که از سیستم جامع ماکروویوی استفاده می‌کنند در بسیاری از نقاط اگر ماهواره به کمک این سیستم نیاید امکان سیگنال‌رسانی وجود ندارد.


رییس سازمان صدا و سیما با بیان این‌که دیگر شبکه‌ها کاملا از سیستم ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، اظهار کرد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته به دلیل این‌که جمهوری اسلامی ماهواره‌ی مستقلی نداشته سالیانه بیش از 25 میلیون دلار هزینه‌ی اجاره ماهواره پرداخت می‌کردیم.


ضرغامی یادآور شد که این در شرایطی است که مشکلی هم برای اجاره‌ی ماهواره‌ها پیش نیاید.


وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که امروز در فضای ماهواره‌ی جهانی وجود دارد و فشارهای سیاسی که بوجود آمده ما شاهد قطع شبکه‌ی سحر به دلیل پخش فیلم صهیونیستی در دو سال پیش از سوی ماهواره بودیم، و تداوم قراردادهای ما با شرکت‌های مربوط به اجاره‌ی ماهواره روز به روز بیشتر دچار مشکل می‌شود. بنابراین جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 100 شبکه‌ی رادیو و تلویزیونی، نداشتن یک ماهواره مستقل بسیار عجیب به نظر می‌رسد.


ضرغامی به مصوبه امروز نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: تأخیر زیادی در این قضیه صورت گرفته اما با توجهی که امروز مجلس به آن داشته ستاد ویژه‌ای در حوزه‌ی فنی سازمان تشکیل خواهد شد و با اعتباری که فراهم شده مطالعات وسیعی با کشورها و شرکت‌های مختلف سازنده صورت خواهد گرفت.


وی ادامه داد: البته ایده‌هایی هم داریم که لازم نیست اعلام شود و سعی می‌کنیم در فرصت و زمان کمتر با کیفیت مناسب‌تر بهترین ماهواره را سفارش و آموزش دهیم و در فرصت مقتضی بتوانیم آن را پرتاب کنیم.


ضرغامی یادآور شد که حداقل زمان سفارش برای ساخت و پرتاب ماهواره در کشورهایی که خیلی خوب عمل کرده‌اند دو سال است که ان‌شاءالله اگر این کار انجام گیرد جمهوری اسلامی ایران از یک توان رقابتی فوق‌العاده بالایی برای سیگنال‌رسانی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برخوردار خواهد شد.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که با توجه به در آستانه قرار داشتن انتخابات، برنامه‌های سازمان در این ارتباط چیست؟ گفت: فردا سمیناری در سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود که تمام دست‌اندرکاران انتخاباتی سازمان در شبکه‌های مختلف در تهران و استان‌ها و حوزه‌های مختلف در آن حضور پیدا می‌کنند؛ این سمینار یک کارگاه آموزشی برای همه‌ی دست‌اندرکاران انتخابات است؛ سعی می‌کنیم کلیات مطالبی که لازم است را فردا به آن‌ها اعلام کنیم.


رییس سازمان صداوسیما تصریح کرد: وظیفه‌ی صدا و سیما در انتخابات آتی ایجاد شور انتخاباتی در میان مردم و حضور گسترده‌تر آن‌ها پای صندوق‌های رأی و اطلاع‌رسانی مناسب برای بالا رفتن سطح آگاهی‌های عمومی و انتخاب صحیح نامزدهایی است که در عرصه‌ی رقابت حضور پیدا می‌کنند؛ این حق مردم است که با برنامه‌های کاندیداها و اطلاعاتی که باید به موقع به آن‌ها برسد آشنا شوند تا بتوانند انتخاب صحیحی در عرصه‌ی انتخابات داشته باشند.


به گزارش ایسنا، ضرغامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا عدالت بین همه‌ی جریان‌های سیاسی در صدا و سیما برقرار می‌شود، گفت: سیاست رسانه‌ی ملی ایجاد عدالت انتخاباتی با تمام امکاناتی که در اختیار دارد، است. ما طرح‌های مختلفی برای ارائه‌ی نقطه نظرات نامزدهای نمایندگی داریم که این طرح‌ها را به شورای قانونی که پیش‌بینی شده ارائه می‌کنیم و هر میزان از آن‌ها که به تصویب برسد از امکانات رسانه‌ی ملی برخوردار خواهند شد.


وی ادامه داد: در صورت تصویب یکی از این طرح‌ها در شورای قانونی، امکاناتی به کاندیداها برای عرضه‌ی دیدگاه‌ها و نقطه‌نظراتشان داده می‌شود که این حرکت جدیدی است و فکر می‌کنم جایگزین خوبی برای ممنوعیت استفاده از عکس، پوستر و کارت باشد.


ضرغامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که با توجه به پوشش کامل اخبار حوزه‌ی دولت، باز هم برخی وزراء نسبت به صدا و سیما و انعکاس اخبارشان معترض هستند، گفت: رسانه‌ی ملی بر اساس وظیفه‌ی ذاتی و مسوولیت حاکمیتی که دارد حمایت از همه‌ی ارکان حاکمیت را وظیفه‌ی خود می‌داند؛ قاعدتا دولت به عنوان بخش گسترده‌ای از حاکمیت که مسوولیت‌های بسیار سنگین و حساسی را بر عهده دارد همواره از حمایت‌های ویژه‌ی رسانه‌ی ملی برخوردار بوده و من خود این قضاوت را دارم که رفتاری که رسانه‌ی ملی در این عرصه دارد همیشه یک رفتار روشن بوده و قاعدتا ممکن است هر بخشی یا دستگاهی با توجه به نگرش خاصی که دارد تصورش بر این باشد که رسانه‌ی ملی می‌توانست در یک عرصه‌ی بیشتر برای آن‌ها تبلیغ و اطلاع‌رسانی کند.


وی گفت: مهم این است که بتوانیم همه‌ی وظایف نظارتی را که در واقع انتقاد به سیستم‌های اجرایی کشور و هم‌چنین انجام مأموریت، پل بودن بین مردم و مسوولان است، را انجام دهیم.


ضرغامی در پاسخ به این سوال که چرا تصاویر برخی از افراد که کمونیست بودند در فیلم‌ها و اخبار مستند دوران انقلاب از صدا و سیما پخش می‌شود، گفت: پخش تصاویر دوران انقلاب گزینشی نبوده، بلکه آن رویدادهایی بوده که اتفاق افتاده و کشور ما هم قابلیت دارد که به گذشته برگردد و تمام وقایع انقلاب را پخش کند.


وی در پایان گفت: مجموعه‌ی این تصاویر در قالب برنامه‌های مشخصی از شبکه‌های مختلف تهیه شده که هر شبکه بین 3 الی 4 برنامه درباره‌ی مستندات انقلاب دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.