تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 6, 2022
11:32 یکشنبه، 17ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133030

تاکید رهبر معظم انقلاب بر رشد اقتصاد دیجیتال برای شرکت‌های استارتاپی بسیار امیدبخش بود

 
مدیرعامل اسنپ با تمجید از دیدار اخیر تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب گفت: اقتصاد دیجیتال سه جزء دارد که یکی از اجزای آن، اقتصادهای دیجیتال شده است که در جلسه با رهبر معظم انقلاب، بیشتر روی این جزء تاکید شد.
 
محمد خلج قاسم آبادی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل اینترنتی اسنپ، با اشاره به دیدار هفته گذشته جمعی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور با رهبر معظم انقلاب، گفت: هفته گذشته، فرصتی دست داده شد تا فعالان اقتصادی کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کنند. از حوزه اقتصاد دیجیتال، مجموعه اسنپ به نمایندگی از دیگران مجموعه‌های فعال در این حوزه، برای این دیدار دعوت شد که این دستاورد بسیار بزرگی بود.
 
وی افزود: این اولین بار بود که نماینده‌ای از کل سیستم استارتاپی و زیست‌بوم فناوری کشور در کنار شرکت‌های بزرگ تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی برای دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی دعوت می‌شد. این اتفاق بزرگی برای حوزه اقتصاد دیجیتال است و نشان می‌دهد این مدل کسب و کارها جایگاه خودشان را در اقتصاد کشور پیدا کرده‌اند.
 
خلج قاسم‌آبادی افزود: جلسه بسیار خوبی بود، از آن دست جلساتی که می‌توان به خروجی آن امید داشت. مسائل، مشکلات و گزارش‌هایی از سوی هر مجموعه به سمع و نظر ایشان رسید.
 
رهبری پس از پایان ارائه‌ها و گزارشات فعالین اقتصادی ایشان نقطه نظرات خود را مطرح کردند. تاکید ایشان بر رشد اقتصاد دیجیتال برای شرکت‌های استارتاپی بسیار امیدبخش بود.

 
خلج با تاکید بر این‌که اقتصاد دیجیتال سه جزء دارد، افزود: یکی از اجزای آن که هسته اقتصاد دیجیتال را تشکیل می‌دهد به  اپراتورهای موبایل، کامپیوتر و تجهیزات مربوط هستند که بستر و زیرساخت مناسب برای رشد اقتصاد دیجیتال فراهم می‌کند. لایه بعدی اقتصاد دیجیتال است که به اقتصاد پلتفرمی و مشارکتی مربوط می‌شود، سومین جزء اقتصادهای دیجیتال‌شده است که در این جلسه بیشتر روی این جزء تاکید شد.
 
وی تاکید کرد: اقتصاد دیجیتالشده، به این معنا است که صنایع ما باید کم کم به سمت استفاده از فناوری بروند و به این حوزه نزدیک شوند. به دلیل این‌که زمان زیادی وجود نداشت تا بتوان تمام گزارش‌ها و مشکلات را به سمع ایشان برسانیم، رهبری فرمودند گزارش‌هایی با جزئیات بیشتر تهیه و به دفتر ایشان ارسال شود.
 
مدیرعامل اسنپ با اشاره به چالش‌هایی که بر سر راه توسعه اقتصاد دیجیتال وجود دارد، گفت: یکی از چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، مربوط به قانون‌گذاری این دست کسب‌وکارها است به این معنی که قوانین و مقررات ما از نظر زمانی به روز و کارآمد نیست. قانون‌گذاران ما از ماهیت این شرکت‌ها و کارکردشان خبر ندارند.
 
وی تاکید کرد: چالش دیگر دوایر اجرایی است. معمولا در زمان اجرای قوانی، تعداد زیادی از تصمیم‌گیران و نهادهای مختلف هستند که عدم اجماع بین آن‌ها وجود دارد و همین مسئله باعث سردرگمی می شود. عدم شناخت کارایی این شرکت‌ها از توسعه و رشد شرکت‌های فناوری جلوگیری می‌کند.
 
خلج قاسم‌آبادی خاطرنشان کرد: برای حل این چالش‌ها باید ارتباط ۲ سویه‌ای بین کسب و کارها و حاکمیت شکل بگیرد تا ما نیز دغدغه حاکمیت را بشنویم و به درک و شناخت صحیح از استراتژی‌ها در سطح کلان برسیم و به واسطه آن چالش‌ها را پشت سر بگذاریم. چالش دیگر مربوط به نظام مالیاتی است که با الگوی کسب و کارهای اینترنتی همخوانی ندارد و هزینه زیادی را به این حوزه تحمیل می‌کند.
 
این فعال اقتصادی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث توسعه بازار و دستاوردهای بیشتر در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌شود، همگرایی بین کسب‌وکارهای این حوزه است. ما باید از واگرایی که در این مجموعه وجود دارد به همگرایی برسیم. تشکیل کنسرسیوم و همکاری‌های چند جانبه بین شرکت‌های فعال در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر اقتصاد دیجیتال، باعث ایجاد توان و ظرفیت جدیدی شده و همین هم افزایی فعالین حوزه اقتصاد دیجیتال، افزایش توان صادرات فناوری را رقم می‌زند.
 
مدیرعامل اسنپ درباره گزارشی که از اسنپ در این جلسه مطرح شد، گفت: اسنپ با حدود یک میلیارد سفر در سال، در بین شرکت‌های فعال در صنعت حمل‌و نقل در جهان، رتبه سوم را دارد.
 
وی تشریح کرد: شرکت حمل‌ونقل bb چین، با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری این کشور، روزانه ۳۰ میلیون و سالانه ۱۰ میلیارد سفر انجام می‌دهد. شرکت اوبر با فعالیت در ۶۶ کشور (۸۰۰ شهر)، سفرهای سالانه خود را به ۱.۴ میلیارد سفر در سال رساندهاست.
 
خلج تاکید کرد: مجموعه اسنپ در ۲۲۰ شهر ایران فعالیت می‌کند و روزانه ۳ میلیون سفر را پوشش می‌دهد که تعداد سفرهای سالیانه را به چیزی نزدیک به یک میلیارد سفر در سال می‌رساند. در منطقه خاورمیانه از نظر تعداد سفر با اختلاف دارای رتبه اول هستیم و این دستاورد بزرگی است و توان فنی مجموعه را نشان می‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.