اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

February 6, 2022
15:53 یکشنبه، 17ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133049

مدیرعامل شرکت زیرساخت: ادعای افت کیفیت به دلیل عدم تامین پهنای باند مردود است/ مشکل این روزهای اینترنت در لایه دسترسی است

 
شرکت ارتباطات زیرساخت به‌عنوان تنها واردکننده پهنای باند به کشور تأکید می‌کند که مشکل کاهش اینترنت این روزها ربطی به کمبود پهنای باند ندارد.
 
 برخی شرکت‌های اینترنتی وقتی از آن‌ها سؤالی در مورد کاهش سرعت و کیفیت اینترنتشان در چند هفته اخیر پرسیده می‌شود، مشکل را کمبود پهنای باندی می‌دانند که از طرف شرکت ارتباطات زیرساخت باید تأمین شوند. آن‌ها این ادعا را مطرح می‌کنند که زیرساخت میزان پهنای باند لازم را از زمان دولت جدید وارد کشور نکرده و همین امر باعث کاهش کیفیت و سرعت اینترنت در روزها و ماه‌های اخیر شده است.
 
حالا معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در واکنش به این ادعاها به زومیت اعلام می‌کند که این ادعاها صحیح نیست.
 
حمید فتاحی، به زومیت می‌گوید که وضعیت شبکه ارتباطات شرکت زیرساخت ازطریق سامانه‌ای که روی سایت این شرکت قرار دارد قابل مشاهده است و اگر مشکلی روی این شبکه باشد ازطریق این سامانه قابل گزارش است. فتاحی تأکید می‌کند که سیستم CRM شرکت ارتباطات زیرساخت مشخص است و میزانی هم که شرکت‌ها درخواست کرده‌اند به صورت شفاف قابل مشاهده است، بنابراین ادعای افت کیفیت به دلیل عدم تأمین پهنای باند توسط زیرساخت مردود.
 
او وجود برخی مشکلات در شبکه اینترنت ثابت را تأیید می‌کند و ادامه می‌دهد: بیشتر مشکل این روزهای اینترنت در لایه دسترسی است. یعنی ما در لایه دسترس به اشباع رسیده‌ایم و به‌خاطر مشکلاتی که در این بخش داریم یعنی عدم توسعه شبکه اینترنت ثابت، باعث شده تا کاربران از سرعت و کیفیت خود راضی نباشند.
 
ما کیفیت اینترنت را ازطریق سایت شبکه زیرساخت منتشر می‌کنیم. تمام شاخص‌های شبکه زیرساخت کشور دائماً منتشر می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد قابل نمایش است.
 
او در پاسخ به این سؤال زومیت که زیرساخت‌های شبکه در دولت گذشته هم پیشرفت نکرده بود اما چرا کاربران کمتر با مشکل اختلال در سرویس اینترنت خود مواجه می‌شدند، گفت:
 
افزایش میزان شکایت‌ها از وضعیت شبکه نسبت به گذشته بیشتر با افزایش میزان مصرف و عدم توان پاسخگویی مناسب اپراتورهای لایه دسترسی مربوط می‌شود و در حال حاضر عدم توسعه شبکه زیرساخت اینترنت ثابت بیشتر نمایان شده، وگرنه روال در شبکه زیرساخت کشور تغییری نکرده است.
 
طبق ادعای فتاحی میزان مصرف پهنای باند در کشور و نیاز اپراتورها دائم در حال رصد است و براساس آن شرکت زیرساخت طبق پیش‌بینی‌هایی قراردادهایی را با فراهم‌کنندگان پهنای باند بین‌الملل دارد که به صورت یک ماه تا ۳ ماه و ۶ ماه آینده بسته شده است. او تأکید می‌کند که پهنای باند براساس میزان مشخصی خریداری و به شبکه اضافه می‌شود آن هم طبق روال‌هایی که همیشه بوده است.
 
فتاحی با تأکید مشکلات در بخش اینترنت ثابت اعلام می‌کند که وزیر ارتباطات به صورت کامل از این مشکلات با خبر است و به خاطر همین با تشکیل کارگروهی با حضور تمام بازیگران از جمله زیرساخت، رگولاتوری و شرکت‌های اینترنتی در تلاش برای حل مشکل است. طبق ادعای معاون وزیر ارتباطات، یکی از راه‌های حل معضل کاهش سرعت دسترسی در کشور گسترش فیبرنوری است که همان‌طورکه وزیر ارتباطات وعده داده قرار است تا پایان کار دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری به کاربران واگذار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.