معاون دفتر فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح آموزش برنامهنویسی به کودکان به زودی در ۵ درصد مدارس ابتدایی اجرایی می شود.
پنجمین مراسم روز جهانی اینترنت امنتر (SID- Safer Internet Day) که در ایران با عنوان روز اینترنت پاک شناخته میشود، با حضور رحمان عیسیزاده معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در یکی از دبیرستانهای هوشمند تهران برگزار شد.
اینترنت امنتر نیازمند رویکرد رفتاری خودآگاه است
در این مراسم جعفر زیاری مسئول برگزاری این رویداد ابراز داشت: در دومین روز از دومین هفته از دومین ماه سال میلادی همزمان با دویست کشور دنیا ما هم در ایران روز اینترنت امنتر را جشن میگیریم. کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۴ این روز را نامگذاری کرد، با این رویکرد که اینترنت هم مانند هر ابزار دیگری مزایا و مخاطرات را در کنار هم دارد. مانند آتش که هم میتواند برای آشپزی و گرمایش به ما کمک کند و هم ممکن است عامل آتشسوزی شود.
مسئول برگزاری روز اینترنت امنتر در ایران، تصریح کرد: هر سال شبکه هدایتگر این پویش یک موضوع متفاوت را برای برگزاری این رویداد انتخاب میکند تا توجه همگان از کاربران تا صاحبنظران را به یکی از چالشهای فضای مجازی جلب کند.
وی گفت: سالهای پیشتر موضوعاتی مانند قلدری آنلاین و شبکههای اجتماعی در دستور کار این شبکه بود، در سال ۲۰۱۰ با شعار «فکر کن قبل از اینکه پُست بگذاری» عرضه اطلاعات و تصاویر شخصی آنلاین مورد توجه قرار گرفت و موضوع روز اینترنت امنتر در سال ۲۰۱۱ زندگی مجازی بود که با شعار «این بیشتر از یک بازی است، این زندگی توست.» مطرح شد و شعار چند سال اخیر «همه با هم برای اینترنت بهتر» است.
زیاری تاکید کرد: اینترنت پاک یا اینترنت امنتر صرفاً با ابزارها تأمین نمیشود بلکه نیازمند اتخاذ یک رویکرد رفتاری است، رویکردی که به دنبال درک و شناخت درست تکنولوژی و چالشهای آن است و ما در روز اینترنت امنتر در پی آگاهی بخشی برای نهادینه کردن یک رویکرد رفتاری هستیم.
بهرهگیری از فناوری برای افزایش میانگین ضریب هوشی جامعه
رحمان عیسیزاده، معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه «یکی از شاخصهای پیشرفتگی کشورها جامعه اطلاعاتی است»، اظهار کرد: در اجلاس سال ۲۰۱۸ چهار موضوع مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها بحث آموزش و به ویژه نقش تکنولوژیهای نوین در آموزش بود.
وی از یک مدل چهار وجهی در توسعه فناوری در جامعه یادکرد و گفت: نخستین وجه آن زیر ساخت است؛ مثلاً شاخص تعداد رایانه نسبت به تعداد افراد هر جامعه. در سال ۲۰۰۳ در بسیاری از کشورهای اروپایی میزان داشتن رایانه به ازای هر نفر بررسی شد به عنوان مثال در فنلاند به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱۳ رایانه وجود داشت، در آمریکا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ و در ایران همین الان در آموزش و پرورش به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از ۴ رایانه وجود دارد.
وی افزود: در دنیا حدود ۵۰۰ میلیارد تجهیزات ارتباطی هوشمند به هم وصل هستند و در زمینه استفاده از سیستمهای هوشمند طی این دو سال به علت شیوع کرونا و اجباری شدن آموزش آنلاین رشد بسیار زیادی در ایران داشتهایم. استفاده از گوشی هوشمند و تبلت در مدارس ممنوع بود، الان همان مسئولان میگویند چرا تبلت در اختیار حدود ۳ میلیون دانش آموز نیست؟! این تغییر رویکرد یک پیشرفت است.
این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: شاخص دیگر نیروی انسانی است. الان بسیاری از جوانان متخصص نرمافزار در همین داخل ایران برای کشورهای خارجی کار میکنند، این امکان را فناوری اطلاعات فراهم کرده است که محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته است.
عیسیزاده ابراز داشت: خوشبختانه در آموزش و پرورش بحث سواد دیجیتالی به زودی در ۵ درصد مدارس ابتدایی آغاز میشود که این طرح به معنی یاددادن برنامه نویسی به کودکان است که لازم است در گام نخست معلمها یاد بگیرند و توانمند بشوند.
وی سیاستهای دولت برای پیشرفت فناوری در امر آموزش و همچنین نقش نهادهایی که میتوانند فناوری را در زمینه توسعه به کار بگیرند، وجوه دیگر این مدل توسعه در حوزه جامعه اطلاعاتی عنوان کرد.
این مقام مسئول گفت: در آمریکا در دانشگاه هاروارد از حدود ۵۵ سال پیش پروژهای با نام پروژه صفر zero project اجرا کرده که به نقش فناوری اطلاعات در بالا بردن هوش جامعه میپردازد. میانگین هوش یکی از شاخصهای پیشرفت و توسعهیافتگی کشورهاست. اینها با همین ابزار تلاش میکنند دنیا را تحت سلطه بگیرند.
وی افزود: در ایران میانگین هوش جامعه ۸۴ است که از سطح میانگین کلی کشورها پایینتر هستیم، اما هرچه از فناوری در آموزش استفاده کنیم میتوانیم سطح هوش را بالا ببریم.