اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 22, 2022
16:33 سه شنبه، 3ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133556

تجهیزات کافی برای ارائه سرویس باکیفیت اینترنت نداشتیم

 
رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر با تاکید بر افزایش مصرف اینترنت نسبت به سال گذشته، بیان کرد: در شرایط شیوع کرونا، آن اندازه تجهیزات شبکه که بتوانیم سرویس مناسبی ارائه دهیم، نداشتیم و تا زمانی که بتوانیم تجهیزات را تامین کنیم، طول کشید و در نهایت توانستیم از دو ماه گذشته، ارتقای شبکه را انجام دهیم.
 
 در روزهای گذشته، اعتراضات بسیاری درباره سرعت اینترنت مطرح شده، در عین حال برخی از کاربران اینترنتی معتقدند مشکل کیفیت و سرعت اینترنت، با طرح موسوم به صیانت که از سوی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و نمایندگان مجلس در حال بررسی آن هستند، مرتبط است، اما مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها تاکید کردند که عدم سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و اینترنت ثابت، مشکلات این روزهای اینترنت را رقم زده است.
 
در این راستا محمدعلی یوسفی‌زاده – رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات کیفیت اینترنتی در ماه‌های گذشته بیان کرد: ما در گراف‌های سرویس خودمان در آسیاتک مشکلی داشتیم که ظرفیت تجهیزاتی ما پر شده بود که ماه گذشته آن را ارتقاء دادیم وتوسعه شکل گرفته و الان مشکلی در شبکه نداریم.
 
وی ادامه داد: البته در ماه‌های گذشته، به‌دلیل رشد مصرف اینترنت در شرایط شیوع کرونا، آن اندازه تجهیزات شبکه که بتوانیم سرویس مناسبی ارائه دهیم، نداشتیم و تا زمانی که بتوانیم تجهیزات را تامین کنیم، مدتی طول کشید و درنهایت توانستیم از دو ماه گذشته، ارتقای شبکه را انجام دهیم و الان شبکه در شرایط طبیعی قرار دارد و از گراف‌هایمان هم مشخص است.
 
رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با تاکید بر افزایش مصرف اینترنت نسبت به سال گذشته، بیان کرد: مصرف مشترکان و حجم ترافیکی که در خانه استفاده می‌کنند، در ماه‌های گذشته به نوعی بالا رفته است. مثلا مشترکی که خط اینترنتش چهار مگابیت‌برثانیه بوده، قبلا از این چهار مگ استفاده نمی‌کرد اما الان از تمامی این ظرفیت استفاده می‌کند. ما هم متناسب با این افزایش ظرفیت، شبکه را به میزان لازم ارتقاء دادیم.
 
یوسفی‌زاده درباره اقداماتی که می‌توان برای برای بهبود تجربه کاربری در حوزه اینترنت انجام داد، اظهار کرد: فرآیند بهبود شبکه (Network Optimization) همیشه وجود دارد و فقط مربوط‌ به ترافیک بین‌الملل نیست، بلکه به طراحی شبکه هم برمی‌گردد. شرکت ارتباطات زیرساخت می‌تواند در توزیع و تحویل لینک و لینک‌های بین‌المللی که می‌خرد، این موضوع را مدیریت کند.
 
وی درباره ارتباط بی‌کیفیتی اینترنت با طرح صیانت و عدم ارائه پهنای باند از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی توضیح داد: نه اطلاعی دارم و نه احساسی که این موضوع صحت داشته باشد. پهنای باند هم به FCP‌ها داده می‌شود اما باید تجهیزات لازم در شرکت‌ها وجود داشته باشد. ما هم قبلا درخواست داشتیم، که در ابتدا تامین نمی‌شد تا زمانی‌که تجهیزات را نصب کردیم و شبکه‌مان را توسعه دادیم و پهنای باند هم تحویل گرفتیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.