تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 3, 2022
12:59 پنجشنبه، 12ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133856

آمازون ۵۰ فروشگاه فیزیکی خود را تعطیل می‌کند

بسیاری آمازون را به عنوان بزرگترین فروشنده آنلاین کالا می‌شناسند اما این شرکت دارای تعداد زیادی فروشگاه فیزیکی هم هست اما مقامات این شرکت قصد دارند بخش قابل توجهی از این فروشگاه‌های فیزیکی را تعطیل کنند.
 
این شرکت اعلام کرده که ۵۰ فروشگاه بزرگ کالای خود را تعطیل میکند که شامل کتابفروشی و کالاهای دیگر می‌شود.
 
آمازون اما قصد ندارد ۵۰۰ سوپرمارکت Whole Foods و دهها فروشگاه فروش خواروبار را تعطیل کند.
 
این تعطیلی فروشگاه‌های فیزیکی به گفته مقامات این شرکت بخشی از استراتژی تمرکز روی سرویس Amazon Fresh ( فروش محصولات سوپرمارکتی) ، هول فودز ( Whole Foods) و آمازون  گو (Amazon Go) را تعطیل کند.
 
آمازون گفته است که به تعهد خود برای عرضه کالا بر اساس تجربه مشتری و استفاده از تکنولوژی پایبند است و تلاش می‌کند برای کارکنانی که در فروشگاه‌های تعطیل شده کار می‌کردند شغلی در خود آمازون بیابد.
 
آمارهای آمازون نشان میدهد که فروش کالا از طریق فروشگاه‌های فیزیکی این شرکت با افت روبه رو بوده است.
 
در سال ۲۰۱۸ زمانی که آمازون فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشهور هول فودز ( Whole Foods) را خرید فروشگاه‌های فیزیکی آمازون  بالغ بر ۱۷.۲ میلیارد دلار فروش داشتند. سال ۲۰۲۱ میزان فروش این فروشگاه‌ها ۱۷.۱ میلیارد دلار بوده است. ( این آمار شامل فروش آنلاین کالاها از طریق این فروشگاه‌ها نمی‌شود) . در همین مدت ( از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ )  اما فروش کلی آمازون ( سایت و …) دوبرابر شده است.
 
آمازون کار خود را با یک کتابفروشی در سیاتل آمریکا آغاز کرد و بعد این فروشگاه‌های کتاب خود را به ۱۳ ایالت آمریکا گسترش داد.
 
در سال ۲۰۱۸ این شرکت فروشگاه‌های آمازون چهار ستاره ( Amazon 4-Star stores ) را راه‌اندازی کرد که محل عرضه کالاهایی بود که در خود سایت آمازون امتیاز بالایی از کاربران به دست آورده بودند.
 
آمازون در کنار موفقیت در تجارت الکترونیکی تلاش کرده تجربیاتی را در زمینه فروش فیزیکی کالا  هم داشته باشد که فروشگاه‌های آمازون گو از آن جمله است. این فروشگاه‌های بدون صندوق به مشتریان اجازه میدهند هر کالاهایی را از قفسه بردارند و بدون معطلی در پشت صندوق از فروشگاه خارج شوند.
 
آمازون پیشتر اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۱ قرار است ۳۰۰۰ فروشگاه آمازون گو افتتاح کند.
 
آمازون اخیرا تکنولوژی فروشگاه‌های بدون صندوق را به سوپرمارکت‌های هول فودز ( Whole Foods) هم توسعه داده است.
 
اخیرا آمازون یک رشته فروشگاه فیزیکی جدیدی تحت عنوان آمازون فرش ( Amazon Fresh ) هم راه‌اندازی کرده که برخی کالاهای معمولی تر مانند کوکاکولا را هم به فروش می‌رسانند، کالاهایی که در سوپرمارکت‌های هول فودز یافت نمی‌شوند.
 
در ماه ژانویه آمازون نخستین فروشگاه لباس خود را با عنوان آمازون استایل ( Amazon Style, ) هم راه‌اندازی کرد که تجربه‌ای برای فروش لباس با کمک تکنولوژی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.