کاربران با گلایه از مزاحمت پیامکهای مزاحم نگران هستند که با ثبت درخواست لغو دریافت پیامک تبلیغاتی در سامانه اپراتور، پیامکهای مهم بانکی و ادارات هم دیگر برای آنها ارسال نشود. خبرنگار فارس این موضوع را پیگیری کرده است.
ارسال پیامک از سرشماره های انبوه تخلف نیست و از حدود ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می کنند.
اما دریافت پیامک در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همچنین دریافت تعداد زیاد پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی در طول روز، باعث نارضایتی و شکایت مشترکان شده است.
در این باره، کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه در این سامانه درخواست جلوگیری از ارسال انبوه پیامکهای تبلیغاتی به صورت روزانه را مطرح کرده اند.
*کاربران: سامانه لغو پیامک های تبلیغاتی موثر نیست
سردبیر این سوژه درباره مطالبه خود به خبرنگار فارس، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتور های تلفن همراه باید راهکاری بیاندیشند که ارسال روزانه انبوهی از پیامک های تبلیغاتی برای مشترکان قطع شود.
وی درباره اینکه سامانه برای این منظور وجود دارد که امکان قطع پیامک های تبلیغاتی را برای مشترکان فراهم می کند، گفت، سامانه ای که برای لغو پیامک های تبلیغاتی ایجاد شده است، پیامک های ادارات و بانکی را هم غیرفعال می کند و بنابراین فایده ای ندارد و کاربردی نیست.
این مشترک اپراتور همراه اول گفت: پیش از این از طریق این سامانه درخواست لغو پیامک های تبلیغاتی را داده ام اما دیگر پیامک های بانک های خود را هم دریافت نکردم. در نتیجه دوباره ناگزیر شدم که دستور خود را برای دریافت نکردن پیامک های تبلیغاتی لغو کنم.
همه درخواست ها در سامانه ستاره ۸۰۰ مربع قابل تجدید نظر است
*سامانه لغو پیامک های تبلیغاتی موثر نیست؟
خبرنگار فارس برای پیگیری موضوع، مشکل کاربر را بررسی کرد.
در بررسی مشکل کاربر مبنی بر قطع پیامک های بانکی و پیامک های سازمانی پس از لغو دریافت پیامک های تبلیغاتی در شبکه همراه اول، این موضوع اثبات نشد.
برای بررسی موضوع، درخواست لغو دریافت پیامک های تبلیغاتی همراه اول را ثبت کردیم و پس از فعال شدن این درخواست دیدیم که همچنان پیامک های بانکی و دیگر پیامک هایی که مربوط به نهادها و مجموعه ها است همچنان دریافت می شود.
*اپراتور: پیامک های بانکی با لغو پیامک های تبلیغی لغو نمی شوند
خبرنگار فارس این موضوع را از اپراتور هم جویا شد. در پیگیری از اپراتور، اپراتور هم دریافت پیامک های بانکی و سازمانی با وجود لغو دریافت پیامک های تبلیغاتی انبوه را تایید کرد.
بنابراین اگر مشترک اخیرا با این مشکل مواجه شده است، شاید مشکلی که با آن مواجه شده مقطعی بوده است.
ماجرای نگرانی از نگرفتن پیامکی های بانکی چیست؟
در سال ۹۵ وقتی برای نخستین بار در کشور ساماندهی خدمات ارزش افزوده پیامکی شامل پیامک های تبلیغاتی، اطلاعرسانی، بازی و سرگرمی آغاز شد، هنوز تفکیک سرشماره های انبوه امکان پذیر نبود. یعنی وقتی مردم درخواست لغو دریافت پیامک های تبلیغاتی را ارسال می کردند، ارسال همه نوع پیامک های غیر شخصی برای آنها متوقف می شد که در این بین پیامک های بانکی و اطلاع رسانی سازمانی برای مردم مهم بود؛ زیرا به نوعی خدمت شخصی آنها بود که از مسیر عمومی به دست شان می رسد.
در آن زمان وزارت ارتباطات اعلام کرد: «درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی و خریدهای الکترونیکی همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود. زیرا این پیامک ها کنشی هستند.» اما مشترکان در عمل خلاف این وعده را مشاهده می کردند.
صدای این اشکال به مجلس هم رسید و نمایندگان مجلس از وزارت ارتباطات، امکان تفکیک سرشماره های انبوه را مطالبه کردند. پس از مدتی این اشکال در سامانه ستاره ۸۰۰ مربع به طور کامل رفع شد.
این نگرانی از آن زمان بین برخی از کاربران باقی مانده است.