تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 6, 2022
12:00 یکشنبه، 15ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133951

الزامات کلان نظام سلامت دیجیتال کشور تدوین شد

 
 
کارشناس مرکز ملی فضای مجازی استفاده از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی را از نیازهای اساسی خدمات سلامت دانست و از تدوین الزامات کلان نظام سلامت دیجیتال کشور توسط مرکز ملی فضای مجازی خبر داد.
 
به گزارش پژوهشگاه فضای مجازی، مهسا باغبان اورندی کارشناس معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی در نشست حکمرانی سلامت دیجیتال گفت: استقرار نظام سلامت دیجیتال کشور باعث راهبری واحد و افزایش هم افزایی اجزای نظام سلامت فعلی و جلوگیری از عملکرد جزیره‌ای این نظام فعلی شده و خدمات سلامت عدالت محور و با کیفیت را در دسترس مردم قرار می‌دهد.
 
وی تاکید کرد: استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی نظیر هوش مصنوعی، کلان داده، اینترنت اشیا و غیره برای ارائه خدمات سلامت و درمان به مردم که از آن به عنوان سلامت دیجیتال یاد می‌شود، یکی از نیازهای اساسی این حوزه است.
 
این کارشناس با بیان اینکه کشورها با توجه به محدودیت در منابع و افزایش انتظارات و تقاضا برای این نوع از خدمات به منظور تسهیل دسترسی به خدمات سلامت محور و ارائه خدمات مقرون به صرفه و با کیفیت چاره‌ای جز روی آوردن به سلامت دیجیتال ندارند، تصریح کرد: مدل‌های فعلی بهداشت و درمان و مراقبت‌های اجتماعی یک کشور تحت فشارهای فزاینده قرار دارد.
 
باغبان افزود: با توجه به این موضوع، استقرار نظام سلامت دیجیتال مانند سایر خدمات مبتنی بر تکنولوژی با چالش‌هایی مواجه است که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای این منظور معاونت فنی مرکز ملی فضای مجازی با احصای محدودیت‌های فعلی حوزه سلامت و مطالعه تطبیقی نظام سلامت دیجیتال کشورهایی که در این حوزه پیشرو هستند و کشورهایی که از جهاتی با ایران تشابه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد، ویژگی‌های این نظام و نحوه توسعه آن را مورد بررسی قرار داده است.
 
کارشناس معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: نتایج حاصل از بررسی‌ها طی سلسله جلساتی با حضور نقش آفرینان حوزه سلامت به مباحثه گذاشته شد. بر همین اساس الزامات کلان نظام سلامت دیجیتال کشور در قالب الزامات بخش حاکمیت، ارائه دهندگان خدمات سلامت، ارائه دهندگان مجوز ارزیابی، ممیزی بخش آموزش و پژوهش و بخش زیرساخت فناوری که از ارکان اصلی نظام سلامت دیجیتال کشور هستند، تدوین شد.
 
 مجموعه نشست‌های هفته حکمرانی فضای مجازی توسط پژوهشگاه فضای مجازی در حال برگزاری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.