اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

March 12, 2022
11:04 شنبه، 21ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134157

۱۰ توییت برتر فارسی در سال ۱۴۰۰

 
توییتر، یک شبکه اجتماعی متن‌محور است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد توییتر «محدودیت کلمات» در آن است. این بستر هم از طریق اپلیکیشن موبایل و هم از طریق نسخۀ وب قابل دسترس برای کاربران است. به هر نوشته‌ای که در این شبکه منتشر شده یک توییت گفته می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، «بتا» در ادامه نوشت: مقایسه آمار توییتر در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد تعداد کل کاربران فارسی‌زبان از ۲ میلیون کاربر در سال ۹۹ به ۳.۲ میلیون در سال ۱۴۰۰ رسیده است. همچنین تعداد پست‌ها نیز از ۵۰۰ میلیون به ۷۹۰ میلیون پست افزایش داشته است. در این بین تعداد کاربرانی که بیش از ۱۰۰ هزار فالوور دارند ۱۷۰ و بیش از ۲۰ هزار فالوور حدود ۱.۳ هزار کاربر بوده است. توییتر به تعداد انگشت‌شماری کاربر میلیونیِ فارسی‌زبان داشته است.
 
در این گزارش به بررسی پست‌هایی که در توییتر منتشر شده است می‌پردازیم و با بررسی حدود ۸۰۰ میلیون توییت، ۱۰ پست برتر توییتر را معرفی می‌کنیم. معیار برتر بودن پست‌ها در این گزارش میزان دریافت لایک برای هر توییت بوده است.
 
در بین کارشناسان، شبکه اجتماعی توییتر به عنوان بستری نخبه‌پست شناسایی می‌شود. این بستر بدلیل وجود فضای آزادتری جهت اظهارنظر کاربران نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی، به این عنوان معروف شده است.
 
فضای آزادی در توییتر به گونه‌ای است که بیشتر شایعات مطرح‌شده پیرامون موضوعات مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی و … از این بستر تولید و به سایر بسترها بسط پیدا می‌کند.
 
با وجود شایعات متعدد در این بستر نباید رویکرد خبری این بستر را نادیده گرفت؛ بخش قابل توجهی از اخبار ابتدا توسط کاربران این بستر تولید و به مرور و حتی با تاخیری چند روزه در سایر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری مطرح و بررسی می‌شود.
 
نکته دیگر مورد اهمیت در مورد این بستر فضای محاوره و خودمانی آن است؛  به صورتی که بخش زیادی از محتوای تولیدشده در این بستر مربوط به بازتاب اوضاع و شرایط فعلی کاربر در زندگی روزمره خود است.
 
کاربران در توییتر درباره وضعیت و شرایط روزمره خود در خانه، محل کار، داخل شهر، جمع دوستانه و … محتوا تولید و منتشر می‌کنند.
 
بررسی ۱۰ پست برتر بستر توییتر در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ۸ پست از این تعداد که براساس میزان لایک تعیین شده‌اند، مربوط به موضوعات روزمره زندگی افراد است که بسیار مورد توجه کاربران این فضا قرار گرفته است؛ موضوعاتی همچون عکس از کودک در کنار ساحل، گریه در حمام، صحبت از مشتریان یک دندانپزشک و مشکلات وی، لیست تعداد بیماران کرونایی منتشرشده توسط یک پرستار، اشاره به اشتباه در پرداخت پول از طریق کارتخوان و … از جمله این موضوعات بوده است. همچین دو عکس از ۱۰ عکس پرطرفدار در این بستر مربوط به اوضاع و احوال افراد مشهور  همچون بازیگران و خوانندگان است. بازتاب عکس سه‌نفره سیامک انصاری، همایون شجریان و علیرضا عصار و مقایسه آن با عکس این افراد بعد از ۲۵ سال و همچنین اولین پست عباس جمشیدی‌فر، بازیگر سینما و تلویزیون از جمله پست‌های پرطرفدار بستر توییتر در سال ۱۴۰۰ بوده است.
 
با بررسی پست‌های برتر بستر توییتر در سال ۱۴۰۰ به این نکته پی می‌بریم که بیشتر کاربران توییتر ایرانی نسبت به این شبکه اجتماعی به عنوان یک سرگرمی نگاه می‌کنند؛ هر چند بخشی از موضوعات روزمره‌ای که در این بستر تولید و منتشر می‌شوند، با رویکردی کنایه‌ای و سربسته، معضلات اجتماعی و فرهنگی را بازگو می‌کنند.
 
این بررسی در بین منابع و کاربران داخلی صورت گرفته است.


 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.