گزارش سال صندوق سرمایه گذاری پرشیا نشان میدهد که این شرکت در سال ۱۴۰۰ با بیش از ۳۲۰ استارتاپ جلساتی داشته و آنها را طی مدت زمان بیش از ۱۳۰۰ ساعت ارزیابی کرده است. این شرکت اما در نهایت روی ۳ تیم جدید سرمایه گذاری کرده چرا که معتقد است به دنبال در اکوسیستم استارتاپی میگردد و سختگیریهایی برای پیدا کردن این تیمهای طلا باید اتخاذ کرد.
آنطور که گزارش پرشیا نشان میدهد ۶۰ درصد تیمها پس از ارزیابی اولیه رد شدند و این مساله نشان میدهد که بسیاری از تیمهای کوچک نتوانستند در مرحله اول خودشان را به خوبی پرزنت کنند. همچنین ۴۸ درصد تیمهایی که به مرحله جلسه پیچ دک رسیدند نیز در مصاحبههای ثانویه رد شدند و این مساله نشان میدهد که ارائه سخنرانی در تیمها نیز با چالشهایی همراه است.
گزارش سال پرشیافاند
بر اساس گزارش پرشیافاند ۵ رویداد در سال ۱۴۰۰ توسط این صندوق برگزار شده و حالا با جذب سه تیم جدید دیگر به پرتفوی آنها، مجموعه ۶ استارتاپ با سرمایهگذاری این شرکت در حال فعالیت هستند. گستره فعالیت این استارتاپها متفاوت از هم بوده و اسامی آنها به این شرح است:
شگرفیست (فعال در زمینه بازی و سرگرمی)، فیاتک (فعال در زمینه مدیریت دیتاسنتر)، اپتیت (فعال در زمینه ورزش و سلامت)، هم نماد (فعال در زمینه بورسی)، ژرفا (فعال در زمینه بیمه و تحلیل داده) و تاندوری فعال در زمینه آموزش مهارت و خلاقیت.
گزارش سال پرشیافاند
۶۴ درصد تیمهای ارزیابی شده ساکن تهران بودند و استان اصفهان با ۹ درصد و استان خراسان رضوی با ۴ درصد دیگر رتبههای این جدول هستند. دو استان البرز و آذربایجان شرقی نیز ۴ هر کدام ۴ درصد از استارتاپهای ارزیابی شده را تشکیل میدهند و سایر استانها یک الی دو درصد این آمار را شکل میدهند.
مدیرعامل پرشیافاند معتقد است که آنها در ابتدای امر تصور داشتند که به استارتاپها بیش از حد سخت میگیرند اما پس از مدتی متوجه شدند که در یک بازار شلوغ به دنبال کشف معدن طلا هستند و برای رسیدن به این مساله لازم است که سختگیری کنند. او باور دارد داشتن تیم منسجم و دارای انگیزه که تحمل شرایط ابهام و همچنین روحیه ریسک پذیری داشته باشد، از دلایل اصلی پذیرش پرشیافاند برای سرمایهگذاری در تیمها است.
«امیر حسین شبیری» تاکید دارد که آنها روی استارتاپهایی سرمایه گذاری میکنند که یک نوع انحصار نوآورانه داشته باشند: «در واقع تیم باید هم از منظر فاوری و هم تاثیرگذاری شبکه خلاق باشد. ما وارد فضایی نمیشویم که از قبل در آن تیمهای زیادی فعال هستند و ترجیح میدهیم در بازاری که بازیگران کمتری دارد و یا اصلا بازیگر ندارد فعال باشیم.»
مشروح مصاحبه با «امیر حسین شبیری» را که دیدگاههای بیشتری را درباره اکوسیستم استارتاپی ایران و مساله سرمایهگذاری در آن مطرح میکند را میتوانید در این لینک در دیجیاتو بخوانید.
شرکت پیشگامان کارآفرینی پرسیا، که به اختصار پرشیافاند نامیده می شود، یک شرکت سرمایه گذاری خطر پذیر است که با بهره گیری از تجربه های موفقی مانند، راه اندازی مراکز نوآوری و راه اندازی موفق استارتاپ های متنوع، فعالیت خود را از فروردین 1399 شروع کرده است. پرشیافاند، همواره با دغدغه توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور و با بررسی روند سرمایه گذاری نوآورانه اقدام به سرمایه گذاری بر استارتاپ ها نموده است.
در طی این مسیر، نقش اساسی وی سی پرشیا عبارت است از: سرمایه گذاری بر استارتاپ های بالغ و بسترسازی و دعوت از سرمایه گذاران خطرپذیر دیگر، چراکه آنان به دنبال سرمایه گذاری جسورانه بر استارتاپ های نوآور هستند و آنها را در پرشیافاند خواهند یافت.
برای دانلود گزارش کامل پرشیافاند میتوانید از طریق این
لینک اقدام کنید.