شرکتهای فناوری داخلی روسیه، پس از خروج شرکتهای اینترنتی و فناوری خارجی به علت تحریمهای غرب فرصتهای زیادی را برای جلب مشتری در روسیه یافتهاند.
به نقل از رویترز، روسیه از زمان اعزام هزاران نیرو به اوکراین در ۲۴ فوریه، دسترسی به توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام را محدود کرده و به دنبال کنترل جریان اطلاعات و حفاظت از دادههای خصوصی مردم روسیه در برابر آمریکا و اروپا است.
مهاجرت دیجیتالی ناشی از تحریمهای غرب و محدود شدن زمینه فعالیت شرکتهای فناوری روسیه در خارج از این کشور، درها را به روی بازیگران داخلی باز کرده است و VK که محبوبترین شبکه اجتماعی روسیه به نام VKontakte را اداره میکند، روز پنجشنبه یک راهنمای گام به گام برای مشاغلی که به دنبال مهاجرت از سایر پلتفرمها به این پلتفرم هستند را منتشر کرد.
VKontakte که امکاناتی مشابه با فیسبوک دارد، روزانه بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال دارد و در مجموع ۸۰ درصد از کاربران اینترنت در روسیه از آن استفاده میکنند. این شبکه اجتماعی تأیید کرده که بیش از ۵۸۵۰۰۰ کسب و کار جدید در ماه مارس صفحات خود را در این پلتفرم ایجاد کردهاند، از آرایشگاهها گرفته تا فروشگاههای لباس.
بررسیهای برند آنالیتیکس نشان میدهد شبکه اجتماعی مذکور، از ۲۴ فوریه تا ۲۴ مارس با جهش ۱۱ درصدی در زمینه تولید محتوا در پلتفرم خود مواجه شده و رکوردهای جدیدی را برای فعالیت کاربران به ثبت رسانده است. طی همین مدت حجم محتوای روسی زبان منتشر شده در توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام به ترتیب ۵، ۱۶ و ۳۰ درصد کاهش یافته است.
Vkontakte که از طریق تبلیغات، دریافت کمیسیون از توسعهدهندگان اپلیکیشنها و پرداختهای کاربران در قالب اشتراک و پرداختهای یکباره برای دریافت خدمات درآمد کسب میکند، کمی بیش از یک پنجم از ۱۲۵.۸ میلیارد روبل (۱.۵ میلیارد دلار) درآمد شرکت وی کی در سال گذشته را تأمین کرده بود. سایر خدمات تجاری VK شامل ارائه دهنده ایمیل mail.ru، خدمات بازی MY.Games و فناوری و محصولات آموزشی است.
اما این موفقیتها محدود به وی کی نیست. RuTube یک پلتفرم میزبانی فایلهای ویدئویی است که شباهت زیادی به یوتیوب دارد و تعداد کاربران هفتگی آن در اوایل ماه مارس ۵.۵ برابر افزایش یافت. این رقم ممکن است باز هم افزایش یابد زیرا یوتیوب تحت فشار رگولاتوری دولتی ارتباطات روسیه موسوم به Roskomnadzor است و ممکن است به زودی به سرنوشت فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر دچار شده و مسدود یا محدود شود.
صاحب نظران میگویند RuTube راه درازی برای رقابت با محصول ویدئویی گوگل دارد. الکساندر مویزف معاون مدیرعامل گازپروم مدیا مالک RuTube در ماه فوریه گفت: تعداد کاربران ماهانه RuTube در پایان دسامبر ۱۷.۷ میلیون نفر بود. بر اساس گزارش Mediascope، این رقم در مقایسه با ۸۹.۵ میلیون کاربر ماهانه یوتیوب در روسیه در ژانویه ۲۰۲۲ هنوز قابل توجه نیست.
دیگر جایگزینهای داخلی برای خدمات محبوب خارجی اخیراً در روسیه راه اندازی شدهاند. گازپروم مدیا Yappy را در ماه نوامبر راه اندازی کرد که رقیب پلتفرم به اشتراکگذاری ویدئوی تیک تاک محسوب میشود، که پخش زنده و آپلود ویدئوهای جدید در آن در روسیه به حالت تعلیق درآمده است.
بر اساس بررسیهای سنسور تاور از زمان راهاندازی، حدود ۳.۲ میلیون کاربر در روسیه Yappy را نصب کردهاند، در مقام مقایسه بیش از ۱۰ میلیون کاربر تا ۲۷ مارس از تیک تاک استفاده میکردند. Rossgram، یک تقلید از اینستاگرام از نظر نام، طراحی و رنگبندی است که این هفته راهاندازی شده و ایجاد یک فروشگاه جایگزین گوگل پلی نیز آغاز شده است. به نظر میرسد با تثبیت حضور میلیونها کاربر روس در این اپلیکیشنها شرکتهای فناوری غربی یک بازار بزرگ چند صدمیلیونی را برای همیشه از دست دادهاند.