تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

April 3, 2022
11:07 یکشنبه، 14ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134696

کاهش تقاضای تلفن هوشمند گریبانگیر اپل و کوالکام شد

 
اپل و کوالکام از لیست سهام برتر جی‌پی‌مورگان حذف شدند. کاهش تقاضای تلفن‌های هوشمند در سطح جهان بر رشد این این دو شرکت غول‌پیکر تاثیر منفی گذاشته است.
 
تحلیلگران می‌گویند قرنطینه‌های جدید در چین پیرو شیوع کووید-۱۹ و افزایش هزینه‌ کالاها به دلیل جنگ اوکراین و روسیه از جمله عللی است که باعث تداوم کاهش تقاضای تلفن هوشمند در سال ۲۰۲۲ شده است.
 
به گزارش پیوست، اپل پیشتر اعلام کرده بود تولید آی‌فون و آی‌پاد را به دلیل افت تقاضا کاهش می‌دهد. کوالکام نیز که چیپ مورد نیاز برای دستگاه‌های رده پایین و رده متوسط اندروید را تامین می‌کند با مشکل مواجه است.
 
سمیک شترجی تحلیلگر جی‌پی‌مورگان می‌گوید: «ضعف تقاضا در سطح جهان همهمه و سروصدای زیادی به پا کرده که قابل درک است… معتقدیم ضعف‌های کوچک وارد صنعت می‌شوند و بر بازارهای نهایی که بازار مشتریان است تاثیر منفی می‌گذارند.»
 
جی‌پی‌مورگان در گزارش خود همچنان سهام‌ کوالکام و اپل را overweight می‌خواند که یعنی ارزش خرید را با توجه به پتانسیل رشد در طولانی‌مدت دارد. حالا شرکت‌های تجهیزات شبکه Arista Networks و Ciena جای اپل و کوالکوم را به این امید در این لیست می‌گیرند که سرمایه‌گذاری در حوزه مخابرات و فناوری‌های مبتنی بر ابر افزایش یابد.
 
Nikkei Asia روز دوشنبه ۲۸ مارس اعلام کرده بود اپل در فصل آینده تولید آیفون‌های SE خود را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد، در حالی که در اصل چنین برنامه‌ای نداشت و همین نشان می‌دهد تقاضای دستگاه‌های الکترونیکی با تداوم حمله روسیه به اوکراین و افزایش هراس از جنگ جهانی، کاهش یافته است.
 
اپل نسخه SE خود را در ۲۰۲۲ حدود سه هفته پیش روانه بازار کرد، اما به گزارش Nikkei Asia، در سه‌ماهه دوم سال میزان تولید خود را حدود دو تا سه میلیون واحد کاهش می‌دهد. این شرکت همچنین در ۲۰۲۲ تولید ایرپاد را حدود  ۱۰ میلیون واحد کاهش می‌دهد.
 
صادرات ایرپاد این غول فناوری در سال ۲۰۲۱، ۷۶.۸ میلیون دستگاه بود که در ۲۰۲۲ به احتمال زیاد افت خواهد کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.