بهارش پر بود از داعیه تحول، تولید و توسعه صنعت ارتباطات ، با امید شروع کرد ، نوید داد و با یک گل آغاز شد تا ثابت کند حریف است آن هم از نوع متفاوت. می تواند در برزخ تحریم ها و مخالفت ها ، دگرگون شود، شکل گیرد و نقش آفرینی کند. می تواند گلش را مردمش را مشترکینش را اهلی کند ، بماند و ثمر دهد. در وانفسای روزگاری که بر مخابرات گذشت و از میان روزهایی که داشت آغاز می شد، به گفته مهندس سلطانی، شرکت مخابرات ۷۶۶ میلیارد تومان در افزایش تولید ملی به کارخانه های حوزه ICT تزریق کرد، بدون اینکه کسری ۵ هزار میلیارد تومانی در سال را از این حوزه دریافت کند. مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران را در ۱۷خرداد ماه برگزارکرد و به ازای هر سهم مبلغ ۳۰۰ ریال سود تعیین شد . اعضای هیئت مدیره که در دی ماه ۱۳۹۹ با ریاست دکتر محمود زاده بر کرسی مدیریت نشستند از ترمیم استراتژی شرکت و تحقق رضایت مندی مشتریان گفتند. ایدهها و اهداف خود را همکاسه کردند و دست یاری به سوی نهادهای بالادستی دراز کردند. مجلس، سازمان تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات قول بررسی و همکاری دادند تا مخابرات عقبماندگی پنجساله خود را در فناوری جبران و به توسعه آنچه شایسته مشترکان است، دست یابد. هرچند درآمدهای پایین و عدم همخوانی با هزینههای جاری، سنگاندازیهای مسیر سبزی بود که مخابرات ترسیم کرده بود و علفهای هرز آسودگی، باتلاقیاش میکردند. در همین بهار و در حمایت از تولید داخل و پشتیبانی از تجهیزات بومی، سیستم تمام هوشمند کاملاً ایرانی را با قابلیت مدیریت مرکز ارتباط و انجام خدمات میزبانی و پاسخگویی ۲۴ ساعته با همکاری شرکتهای دانش بنیان در پروژه ۲۰۲۰ به مرحله اجرا درآوردند. در حالی که هزینهها در حوزه فیبر، اقتصادی نبود؛ مدیران ارشد برنامه دیگری ریختند تا درآمد شرکت افزایش یابد. بنا شد در سه سال آینده برای شش میلیون مشترک FTTH، فیبر کشیده شود تا توسط آن صدا را روی فیبر به منازل وارد کنند و همچنین خدمات تلفن همراه بر روی ثابت منتقل شود تا تقاضای خانوادههای ایرانی برای استفاده از خدمات جدید افزایش و منتج به افزایش درآمد برای شرکت شود. راه طولانیست، مغزهای متفکر شرکت در حال پیمایش و بسترسازی برای توسعه خدمات هستند. راهحلهایش را تا تابستان میآورد ولی با دست خالی مگر میشود ؟ تعرفهگذاریها منطبق بر توسعه ارتباطات و به نفع مشتریان نیست. جوانانی را می بینیم، اهل مطالعه، متقاضی تکنولوژی هم سطح با دنیا، آماده نشستن بر شاخههای بالندگی، ICT را کامل میخواهند و مردمی که میدانند دنیا مجال ایستادن نیست. از بازیگردانهای مخابرات توقع توسعه دارند و بازیگردانان در حال رایزنی. تمام هم و غم برتوسعه هست. وزیر جدید ارتباطات در دولت سیزدهم، معرفی شد. مخابرات مصممتر و امیدوارتر به برنامه های وزیر جدید و باروری درآمدهای شرکت و اصلاح قوانین پیش میرفت. از آنجایی که همیشه حق با حقدار است تعرفه تلفن ثابت بعد از سکون هفت ساله افزایش یافت و تابستان محفل سهامدارن مخابرات در مجمع عمومی عادی و فوق العاده شرکت مخابرات ایران شد. مجمع در هیاهوی تعرفه تلفن ثابت و تصمیمگیری در خصوص دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت تشکیل و با هدف توسعه و سرمایهگذاری در بخش زیرساخت به تصویب رسید تا اکسیری باشد بر نشدن هایی که در سالهای اخیر بر مخابرات سایه افکنده بود. گرمای دلچسب کسب تندیس زرین برند محبوب در هشتمین دوره جشنواره ملی برندهای برتر در این تابستان بر تن مخابرات نشست تا در بین بیش از ۱۰۰ گروه کالا و خدمات در بخش شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی بدرخشد. تفاهم نامههایی هم به امضا رسید تا مشتاقان سرمایهگذاری در مخابرات تنی به آب بزنند و تازه شوند، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکت مخابرات ایران برای توسعه و ارتقا بهرهوری سامانههای حمل و نقل هوشمند و همچنین توسعه شبکههای فیبر نوری و تأثیر آن در توسعه متوازن بخشهای اقتصادی کشور دست یاری به هم دادند. وزارت راه و شهرسازی، حفاری و اجرای فیبرهای شهری، بینشهری و روستایی به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته را برعهده گرفت و شرکت مخابرات ایران نیز، برقراری ارتباط اینترنت ستاد و مراکز استانی با پهنای باند مورد نیاز ادارات راه شهرستانها برای اتصال به شبکه را پشتیبانی کرد. با سازمان بسیج مستضعفین تفاهم کرد که با همکاری دوجانبه در زمینه ارتباطات در تمام استانها کارگروهی برای نیازسنجی و تأمین نیازهای دو طرف در چارچوب تفاهم نامه تشکیل شود. تفاهم نامه سوم نیز با معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف بومیسازی فناوریهای راهبردی صنعت مخابرات کشور بسته شد. در این تفاهمنامه استفاده از ظرفیتهای مهم زیرساختی شرکت مخابرات به منظور رفع نیازمندیهای همه جانبه بازار ارتباطات کشور و رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان در اولویت فعالیت ها قرار گرفت. تمام شدنی نبود دستاوردهای مخابرات ، اتصال مدارس کشور به شبکه ملی اینترنت نهایی شد. شیوه پاسخگویی در سامانه ۱۱۸ با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان بهبود یافت. درگاه مخابرات من راه اندازی شد تا مشتریان ضمن رضایتمندی از خدمات شرکت مخابرات ایران نشانی مراکز مخابراتی مربوط به شماره تلفن ثابت خود، ریزمکالمات و صورتحساب، دریافت و پرداخت کارکرد تلفن و قبض دوره خود را بدست آوردند. خدماتی که بر حسب وظیفه ارائه میشد پیوسته جریان داشت، بیوقفه تلاش کرد تا فرصتها و آسیبها را کشف کند با چشم انداز بلند مدت، برنامهریزی کرد. یادش آمد پنجاه سال از تأسیس مخابرات گذشته است. افسانهاش را مرور کرد از کجا به اینجا رسیده بود؟ با حداقل امکانات آغاز کرد تا به پاییز پنجاه سالگیاش برسد. با استفاده از تجربه پیشکسوتان و تخصص نیروهای جوان و با انگیزه مسیر پیشرفت و سوددهی بلندمدت را در شرکت مخابرات فراهم کرد و در توزان با شرایط اقتصادی کشور، موتور صنعت مخابراتی کشور را پررونق نگه داشت. فرایندی که با سرپاشدن تجهیزات، بهروزرسانی فناوریها، رفع نیازهای جدید مشترکان و خدمات امن و پایدار را هدیه میدهد. مخابرات میرود تا با فناوری نسل پنجم ارتباطی، کاهش تأخیر، ظرفیت بالای دسترسی، قابلیت اتصال و ارتباط اشیا به پاییز برسد. سلام به پاییزی که میآید و تعاملات حداکثری مجموعه مخابرات را به منظور توسعه حداکثری ارتباطات ثابت رقم میزند. دلشورههای خیس خورده ایثارگران را زیر چتر بارانهای تند پاییزی پناه میدهد تا تکلیفشان با تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر به قرارداد مستقیم روشن شود. فاز ۸ پلاس توسعه همراه اول کلید میخورد تا با تکیه بر توازن زیرساختی مخابرات کشور و همافزایی حوزه های ثابت و سیار ، نقش خود را در اکوسیستم دیجیتال کشور با بهرهبرداری از پروژه فاز ۸ پلاس نشان دهد. در این پروژه شرکت مخابرات ایران با توسعه فیبر از توسعه سایتهای نسل سوم و چهارم و بالاتر و ایجاد پهنای باند کافی داخل مراکز برای پشتیبانی از سایتها، حمایت کرد. در پاییز ۱۴۰۰، طرح زمردپی بانک تجارت و شرکت مخابرات ایران، رونمایی شد. در این طرح امکانی برای کارکنان شرکت مخابرات فراهم شد تا سقف ۲۰ میلیون تومان خرید اعتباری داشته باشند. در راستای اجرای تعهدات ابلاغ شده به شرکت از دو پروژه «سامانه نمایش گراف های پهنای باند تا سطح مرکز» (MRP) و سامانه CRM، ADSL «سامانه نمایش وضعیت مشترکین فعال» نیز رونمایی شد. باخروجی که از این سامانهها گرفته میشود مخابرات ایران برنامه کنترل نظارت را به خوبی اجرا و رضایت مشتریان پیش از پیش به دست خواهد آمد. تحول و توسعهای که در ابتدای سال از آن گفتیم، میرفت تا تحویل سال نو شود. روزهای ۱۴۰۰ بود که از اصلاح تعرفه ها گفتیم تا بتوانیم تجهیزات و خدمات را توسعه دهیم. گاهی دست همکاری به سویمان دراز کردند و گاهی از دور دست تکان دادند که نمیشود. امیدوار شدیم. ساختیم و پرداختیم . مذاکره کردیم . تعامل کردیم. خواستیم تا بشود. گفتیم کم توجهی به مخابرات، حذف سرمایه مردم است. گزینشی عمل نکرده و در تمام پهنههای جغرافیایی کشور خدمات رسانی کردیم. شاخصها رو به بهبود رفتند.از دولت خواستیم نرخ تعرفهها را تنظیم کند. از منابع انسانی پشتیبانی و الگویی برای ارتباط با سایر اپراتورها تدوین کند و در کنار تمام اینها ، با امکانات موجود به توسعه ادامه دادیم. در حال و هوای آخرین یلدای قرن، مکالمه رایگان تلفن ثابت به ثابت درون استانی و بستههای پرتخفیف مخابرات، آغاز شد تا بهانهای برای از خاطر بردن نباشد. در دیماه و در میان جشنها و دورهمیها شرکت مخابرات ایران میزبان برپایی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تلکام شد. نمایشگاه ۲۰۲۱ «مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حلهای نوآورانه » نام گرفت و در وسعت تقریبی حدود ۱۰ هزار متر مربع در سه سالن ۷، ۸ و ۹ نمایشگاه بین المللی تهران پذیرای حدود ۱۰۰ شرکت فعال در عرصه فناوریهای ارتباطی و مخابراتی شد. ۳۰ شرکت استارتاپی و دانشبنیان با هدف ارائه ایده و خدمات نوآورانه در این نمایشگاه گرد هم جمع شدند. زنجیره تأمین مخابرات ایران راهبردهایی برای رضایتمندی و حمایت از تولید داخل، مطرح کرد. دو تفاهمنامه همکاری یکی با شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید و دیگری با گروه کارخانجات شهید قندی در تلکام ۲۰۲۱ منعقد شد. این تفاهمنامهها در خصوص تولید انواع مودم بهخصوص در شبکه ارتباطات ثابت و به منظور حمایت از تولید داخل انجام و منتج به دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به خدمات ثابت مبتنی بر فیبرنوری شد. فصلی که با شروعش یلدا میشود و با پایانش نوروز ، هزار جور نت دارد برای نواختن. مسئولیتش زیاد است تا بهار بعد. هزار جور فرصت دارد برای عمل به وعده هایی که داده است. وعدههایی مبنی بر توسعه شبکه ارتباطی کشور و جذب سرمایه که در صورت موافقت با افزایش نرخ خدمات مخابرات ثابت اتفاق افتادنش حتمی بود. ساختار رگولاتوری باید تغییر می کرد تا توسعه اینترنت ثابت در کشور در وهله اول انجام میشد. با وجود تمام مشکلات در ۶ ماهه اول سال۱۴۰۰ مخابرات ۲ هزار میلیارد تومان سود داشته است. به غیر از زیان در بخش ثابت، وضعیت در بخش صورتهای مالی تلفیقی مخابرات از دید سهامداران مطلوب است. تغییر سیاستها و حمایتی که وزیر ارتباطات دولت جدید در همین ماه اخیر از مجموعه مخابراتی کشور داشته، بسیاری از مشکلات در حال رفع شدن است. تعرفههایی که مربوط به ارائه سرویس B۲B به شرکتها بوده و از سال ۹۵ تغییر نکرده بود هم اکنون ترمیم شده و ثمره این تغییر خودش را در ۱۴۰۱ نشان میدهد. در سال ۱۴۰۰ تمام لایههای شبکه شرکت مخابرات را توسعه دادیم و در سال ۱۴۰۱ حداقل توسعه ما ۳ برابر میشود و پایان سال آینده گزارش این توسعه را میدهیم.
یکی از مهم ترین برنامههایی که وزیر جدید دولت سیزدهم در روزهای آخر سال، هدف گذاری کرد؛ ۲۰ میلیون پورت دسترسی فیبر نوری را تا سال ۱۴۰۳ تا درب منازل مردم ببرند. مجموعه مخابرات نیز، مثل همیشه میداندار و پیشتاز است برای اجرای این طرح آماده است تا به شرط حمایت و حضور بازیگران دیگر در میدان و تمام شرکتهایی که در بخش ثابت توانمند هستند و سرمایه دارند این برنامه را پیش ببرد. می توان با افتخار گفت به طور میانگین بیش از ۸۰ درصد برنامههای مخابرات محقق شد. یعنی کل برنامه باندپهن مخابرات در یک سال که شامل VDSL ، ADSL ، باند پهن تجاری و FTTH میشود. تا آنجا که درصد رشد ما در باندپهن تجاری ۱۲۰ درصد ارزیابی میشود. لوکوموتیو مخابرات در حال حرکت است و صنعت را به دنبال خود میکشد، ریلگذاری برای آن توسط حاکمیت باید منطقی و همراستا با برنامههای مخابرات باشد. از شرکت مادر تخصصی مخابرات ایران با سابقه ۵۰ ساله حمایت کند تا از کشتزارهای مسیرِ سبزِ پیشِ رویمان ، با نیک نامی عبور کند به گونهای که هم مسافران و هم گردانندگان ، در پایان سفر توسعه سوغات ببرندو تحول را تحویل دهند.