اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

April 26, 2022
11:34 سه شنبه، 6ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135372

آیا نتفلیکس می‌تواند بینندگان را با تبلیغات وسوسه کند؟

 
 
 
 
 
 
 
001.jpg
چند روز پیش و درست در نوزدهم آوریل، پلتفرم ارایه‌دهنده سرویس استریم نتفلیکس اعتراف کرد که پس از انتشار خبر از دست رفتن 200 هزار مشترک آن در سراسر جهان، قیمت سهام این شرکت کاهش یافته و به این ترتیب اولین دوره کاهش ارزش خالص خود را طی یک دهه گذشته تجربه کرده است. اکنون این شرکت پیش‌بینی می‌کند که در فاصله بین ماه‌های آوریل و ژوئن، 2 میلیون کاربر دیگر را هم از دست بدهد؛ چراکه ارزش نتفلیکس تا 20 آوریل 35 درصد کمتر از روز قبل و 63 درصد کمتر از ابتدای سال بوده است. در نتیجه، 170 میلیارد دلار از ارزش بازار این کمپانی از دست رفته و آن را به بدترین عملکرد در شاخص s&p 500 تبدیل کرده است. اما چه چیزی اشتباه پیش رفت؟ طبق گزارش نشریه اکونومیست، تحلیلگران وال‌استریت انتظار داشتند که تعداد مشترکان این شرکت رشد حدود 5/2 میلیون نفری داشته باشد، اما همه چیز طبق انتظارات پیش نرفت. شرکت نتفلیکس با اعلام اینکه به جای جذب کاربران بیشتر، درصد بالایی از کاربران خود را از دست داده، همه را شگفت‌زده کرد.
 

0003.png

اندازه بازار نتفلیکس / تعداد مشترکان

از سوی دیگر در جریان درگیری اوکراین و روسیه و با خروج نتفلیکس از روسیه، 700 هزار کاربر دیگر از دست رفت. حتی در آمریکای لاتین – جایی که محبوبیت این شرکت به سرعت در حال رشد بود- شاهد ریزش کاربران بودیم. اگرچه نتفلیکس حدود 1/1 میلیون کاربر جدید در آسیا به دست آورد، اما همچنان تعداد مخاطبان آن نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.
 
بدیهی است که شرایط اقتصادی و تورم، کمکی به معضلات این غول سینمایی نمی‌کند. در هفته جاری یک شرکت تحقیقاتی به نام Kantar، گزارش داد که نفوذ کلی نتفلیکس در بریتانیا در سه ماهه آخر کاهش یافته است و اکنون مصرف‌کنندگان نیز گزینه‌های بیشتری برای جایگزینی، پیش رو دارند.‌ روشن است که نگران‌کننده‌ترین مساله برای نتفلیکس این است که تعداد مشترکان بالقوه استریم ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که تصور می‌شد. این شرکت مدت‌هاست که به هدف نفوذ به یک میلیارد خانه در جهان چشم دوخته است، اما اکنون اذعان دارد که عواملی مانند جذب آهسته تلویزیون‌های هوشمند و قیمت بالای محتوا و داده‌ها، موانعی برای دستیابی به بسیاری از اهداف آنها هستند. یک شرکت تحلیلگر به نام MoffettNathanson، بازار بالقوه واقعی نتفلیکس را در بیش از 400 میلیون خانه برآورد کرده است؛ به اضافه اینکه حدود 100 میلیون خانواده بدون پرداخت حق سرویس ماهیانه، تنها از رمز عبور دیگران استفاده می‌کنند.
 
با وجود این ارقام بالا، «رید هیستینگز» هم‌بنیانگذار و یکی از مدیران عامل نتفلیکس، وعده داد که مانع از اشتراک‌گذاری رمز عبور شود تا جلوی سودجویان و فرصت‌طلبان گرفته شود و از همه مهم‌تر، در دو سال آینده، برای جذب مشتریان با بودجه کمتر، اشتراک ارزان‌تری را همراه با تبلیغات اجرایی خواهد کرد. حالا تنها زمان ثابت خواهد کرد که آیا تبلیغات می‌تواند سهام نتفلیکس را نجات دهد یا خیر.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.