مدیران فعال در صنعت تبلیغات ایران میگویند در حالیکه قراردادهای ۱۰ میلیاردی با صداوسیما قراردادهای بزرگی محسوب میشد، برخی شرکتها با قراردادهای ۳۵۰ میلیاردی باعث شدند تا سایرین نیز مجبور به بالا بردن ارقام شوند و در نتیجه تنها تبلیغات مجموعههای خیلی بزرگ در صداوسیما باقی ماند.
محمد ولیپور، معاون تجاری هلدینگ صباویژن در ابتدای پنل آینده تبلیغات دیجیتال در ایران وجهان که در دیامتاک ۸ برگزار شد، در پاسخ به پرسش آرش برهمند، گرداننده پنل گفت: «فضا در شرکتهای شرکتهای تبلیغاتی دیجیتال به شدت دوستانه است و نکتهای که وجود دارد این است که ما در هیچ حوزهای با یکدیگر رقابت یا تخریب نمیکنیم و به طور مثال سگمنتهای ما با سگمنت یکتانت متفاوت است و به فهم مشترکی رسیدهایم؛ این نکته بسیار مهمی است.»
سینا مومنی، مدیرعامل یکتانت در رابطه با سگمنت بندی شدن بازار گفت: «زمانی که یکتانت تپسل کارشان را شروع کردند، تمرکزشان روی پرفورمنس بود. به واسطه مدیایی که صباویژن از طریق فیلیمو و آپارات دارند، بخش بزرگی از بودجههای برندینگ کسب وکارهای بزرگ سمت صباایده است.»
او افزود: «در نتیجه ماجرا به خدماتی که کسبوکارها از آن استفاده میکنند، بستگی دارد. یک جایی کسبوکار ممکن است بخواهد کل دیجیتال مارکتینگ را پوشش بدهد که برای اینها ما پاسخ خوبی هستیم اما گاهی یک کسب وکار ممکن است بخواهد تمرکز خود را روی ویدیو مارکتینگ بگذارد من همین امروز اعتراف میکنم که فیلیمو و آپارات بهترین جا برای ویدیو مارکتینگ هستند.»
۹۰ درصد بازار در دست یکتانت؟
مومنی در پاسخ به این سوال آرش برهمند که یکتانت چه سهمی از بازار را برای خود قائل است، گفت: «در بازار تبلیغات آنلاین که شامل نیتیو بنر و پوش نوتیفیکیشن میشود، سهم از بازار ما چیزی در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد است.»
در ادامه این موضوع، محمد جلالیان، مدیر ارشد اجرایی تپسل و مدیا اد در پاسخ به آرش برهمند مبنی براینکه اگر تقسیمبندی به این شکل باشد برای بقیه بازار چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: «صنعت تبلیغات آنلاین ایران چسبندگی بسیاری به رسانههای فارسی و کاربرانی که دارند از رسانه فارسی استفاده میکنند. با اینحال با وجود محدودیتها ما نمیتوانیم با رسانههای خارجی مانند گوگل و اینستاگرام کار کنیم و در نتیجه به رسانههای داخلی محدود میشویم.»
او ادامه داد: «بین این رسانهها بخشی سمت ما میاید و بخشی سمت وب میرود. واقعا اعداد نوسانی هستند و اصلا این عدد درست نیست و شاید هنوز وقتی ورود نکرده بودیم به حوزه وب این عدد درست بود اما بعد از آن هیچوقت این اعداد تکرار نشده است. دوست دارم منبع و رفرنس اعدادی را که آقای مومنی اعلام کردند، بدانم.
او با درست ندانستن سهم از بازار اعلام شده یکتانت توسط سینا مومنی، این نسبت را ۶۰ به ۴۰ توصیف کرد.
پرش قراردادهای تلوزیونی به ۳۵۰ میلیارد
در ادامه این پنل ولیپور در پاسخ به سوالی در رابطه با توانایی کار اشتراکی در فضای تبلیغات گفت: «نکته این نیست که ما به صورت مشترک کار کنیم. نکته این است که ما در بازار دیجیتال دو رقیب اصلی داریم: تبلیغات محیطی و تبلیغات تلوزیونی. ما همه تلاشمان را میکنیم که سهم بزرگتری داشته باشیم.»
او با اشاره به اتفاقاتی که در صنعت تبلیغات رخ داده است، ادامه داد: «یکی از این اتفاقات این بود که قراردادهای تلوزیون کانسرسیومی شده؛ قراردادها قبلا اینطور بود که قراردادهایی با ده میلیارد هم قرارداد بزرگی محسوب میشد؛ اما شرکت «عالیس» قراردادی ۳۵۰ میلیاردی با تلوزیون بست و بقیه کمرنگ شدند. در نهایت بقیه نیز مجبور شدند ارقام را افزایش بدهند و تلوزیون شد جای مجموعههای خیلی بزرگ.»
در ادامه این پنل جلالیان در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه پیش فرض این است که ما باید در حوزه تبیلغات دیجیتال انقدر نوآوری داشته باشیم بازار را جذابتر کنیم، آیا در حال حاضر این مسیر درحال طی شدن است، گفت: «چارهای جز این نیست. برخلاف بسیاری از کسبوکارهای برپایه فناوری ما با یک رقیب خارجی طرف هستیم به اسم گوگل که بسیار قدرتمند است و دائما در حال بهتر کردن سرویسهای خود است و مارا با آن مقایسه میکنند در نتیجه اگر نوآوری نداشته باشیم، جا میمانیم و سرویسهای ما متقاضی نخواهند داشت.»
ولیپور در رابطه با اینکه دو بازیگر اصلی در یک حوزه نمیتوانند کار کنند، گفت: «این اتفاق اصولا در حوزههای B2C میافتد و در B2B کمتر است. دوم اینکه باید فضاها را از هم جدا کرد؛ اگر بخواهم کمی مشخصتر صحبت کنم، من فضا را به دو بخش ادتک (adtech) و مارتک (Martech) تقسیم میکنم. در ادتک به نظر من تا حد خوبی بازی جمع شده است.