اپلیکیشن

بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 16, 2022
14:27 دوشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135876

دیجی‌پی برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار داده است

 
گزارش سالانه دیجی‌پی نشان می‌دهد طی سال گذشته بیش از ۸۸ هزار اعتبار خرد برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا در اختیار کاربران این پلتفرم قرار گرفته و ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کاربران متقاﺿﯽ خرید اقساطی اختصاص یافته است.
 
دیجی‌پی با انتشار گزارش سالانه و داده‌محور سال ۱۴۰۰ شرح مفصلی از فعالیت‌های این شرکت از دی ماه ۱۳۹۹ تا آذرماه ۱۴۰۰ ارائه کرده است. سرویس‌های اعتباری یکی از بخش‌هایی است که در گزارش سالانه دیجی‌پی به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. دیجی‌پی، بستری برای دریافت اعتبار برای کاربران نهایی و فروشنده‌ها ایجاد کرده است و برای تسهیل فرایندها، این خدمات را در چند دسته مشخص ارائه می‌دهد.
 
اعطای اعتبار به مصرف‌کنندگان نهایی
در این خدمات کاربر بدون نیاز به معرف و ضامن و با محوریت اعتبارسنجی بانکی، اعتباری برای خرید اقساطی انواع کالاها دریافت می‌کند. در حال حاضر این امکان برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا فراهم شده و در آینده در سایر فروشگاه‌های آنلاین نیز قابل توسعه است. اعطای اعتبار به مصرف‌کننده‌ها در قالب محصولات زیر ارائه می‌شود:
 
خرید اقساطی C-Credit اعطای اعتبار به مشتریان برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا
BNPL: اعطای اعتبار به مشتریان، بدون ضامن و بر مبنای رتبه‌ اعتباری مشتری و پس از احراز هویت
تامین مالی زنجیره تامین (SCF)
فروشنده‌هایی که در مارکت‌پلیس‌ها فعالیت می‌کنند به عنوان حلقه‌های اصلی زنجیره تامین باید از قدرت مالی کافی برای تامین سرمایه برخوردار باشند. سرویس SCF روشی تکنولوژی‌محور است که با تامین مالی سرمایه‌های فروشنده‌ها و تامین‌کنندگان مارکت پلیس‌ها، کمک می‌کند، این بنگاه‌های اقتصادی سریع‌تر به سرمایه در گردش خود دسترسی پیدا کنند و برای تکمیل این زنجیره ارزش توانمندتر عمل کنند. SCF یکی از سرویس‌هایی است که در سال ۱۴۰۰ به صورت آزمایشی مورد استفاده فروشنده‌های دیجی‌کالا قرار گرفته و به آنها در تامین سرمایه کمک کرده است.
 
بیش از ۸۸ هزار اعتبار خرد برای متقاضیان خرید اقساطی
بیش از ۸۸ هزار اعتبار خرد برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا در اختیار کاربران قرار گرفته است. ۴۴۶ هزار و ۵۲۲ نفر از کاربران برای دریافت اعتبار نام‌نویسی کرد‌ه‌اند و ۹۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به کاربران متقاﺿﯽ خرید اقساطی اختصاص یافته است. همچنین ۵ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۵۴۱ بازدیدکننده از صفحه خرید اقساطی دیجی‌پی دیدن کرده‌اند.
 
در پیشنهادهای اعتباری درخواست اعتبار ۲۰ میلیون تومانی با ۴۴ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. همچنین اعتبار ۱۰ میلیون تومانی با ۳۰ درصد، ۱۵ میلیون تومانی با ۱۲ درصد، ۵ میلیون تومانی با ۸ درصد و درنهایت ۳۰ میلیون تومانی با ۶ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
درصد و میزان اعتبار‌های درخواستی از سوی کاربران دیجی‌پی
۳۸ درصد کاربران سرویس اعتباری دیجی‌پی، مرد و ۶۲ آنها زن هستند. این کاربران از نظر طبقه‌بندی سنی در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

بیشتر کاربران دیجی‌پی در بازه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند.
سهم کاربران ۲۵ تا ۳۴ ساله دیجی‌پی با ۴۰ درصد بیشتر از سایرین است. ۳۵ تا ۴۴ ساله‌ها با ۳۶ درصد، ۴۵ تا ۵۴ ساله‌ها با ۱۲ درصد و ۱۸ تا ۲۴ ساله‌ها با ۹ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. کمترین مخاطبان این پلتفرم نیز ۵۵ تا ۶۴ ساله‌ها با سهم ۶ درصدی از کل مخاطبان تشکیل می‌دهند.
 
از بین کالاهایی که به‌صورت اعتباری خریداری شده‌اند، گوشی موبایل، تبلت، لوازم خانگی برقی، لوازم جانبی موبایل، لپ‌تاپ، ابزار سلامتی هوشمند، هارد، فلش و دوربین عکاسی به ترتیب بیشترین محبوبیت را در بین خریداران داشته‌اند.

گوشی موبایل بیشترین سهم از خرید اقساطی کاربران را در اختیار دارد
بالاترین مبلغ خرید اقساطی روز ۹ تیرماه ۱۴۰۰ و بیشترین تعداد خرید هم در تاریخ ۵ آذر ۱۴۰۰ انجام شده است. استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، زنجان و اصفهان به ترتیب استان‌هایی بوده‌اند که بیشترین میزان خرید اقساطی را داشته‌اند و در مقابل ایلام، سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی استان‌هایی با کمترین میزان خرید اقساطی بوده‌اند.
 
استقبال کاربران دیجی‌پی از BNPL
BNPL یا «الان بخر و بعدا پرداخت کن» به خدمات اعتباری گفته می‌شود که در لحظه خرید، اعتباری برای کاربر فراهم می‌کند که کاربر بتواند آن را طی یک یا چند قسط در آینده پرداخت کند. مبلغ پایین‌تر در مقایسه با سایر اعتبارها، دوره کوتاه‌تر بازپرداخت (حداکثر ۴ ماه)، سود و کارمزد ناچیز، بدون نیاز به وثیقه و ضامن و قابل اختصاص بودن به کاربرانی که تاکنون سابقه اعتباری نداشته‌اند، از ویژگی‌های این سرویس هستند.
 
در این طرح کاربران بر مبنای رتبه‌ اعتباری خود، در لحظه خرید، اعتبار دریافت می‌کنند و پس از گذشت یک ماه طی بازپرداخت یک یا چند ماهه، آن را باز می‌گردانند.
 
مقدار این اعتبار بسته به رتبه اعتباری کاربر متفاوت است. رفتار دقیق و درست و خوش حسابی کاربر در بازپرداخت به موقع می‌تواند به بهبود رتبه اعتباری او و دریافت اعتبارات بیشتر در آینده کمک کنند با وجود آن که این سرویس در میان جوانان و افراد تازه مستقل شده‌ای که هنوز سابقه اعتباری ندارند، بسیار محبوب است، همه افراد جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
دیجی‌پی پس از آزمودن این سرویس در بهار و تابستان ۱۴۰۰، خدمات BNPL را همزمان با دو جشنواره دیجی‌کالا در پاییز همین سال، به صورت عمومی به کاربران واجد شرایط ارائه کرد که ۲۷هزار کاربر از این خدمات بهره برده‌اند.
 
محبوب‌ترین دسته‌بندی کالاها در سبدهای بعد‌پرداخت (BNPL) به ترتیب لوازم جانبی موبایل، هارد و فلش، کالاهای سوپرمارکتی، زیبایی و سلامت، کتاب و لوازم‌التحریر، ورزش و سفر و لوازم مصرفی خودرو بوده‌اند.

نموداری از بیشترین کالاهایی که با روش BNPL خریداری شده‌اند
 
 
کاربرانی که از سرویس بعدپرداخت استفاده کرده‌اند نیز در رده‌های سنی مختلفی قابل دسته‌بندی هستند.

۲۵ تا ۳۴ ساله‌ها مشتری اصلی خدمات BNPL
۳۸ درصد از افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله از این سرویس استفاده کرده‌اند. ۳۵ تا ۴۴ ساله‌ها با ۲۶ درصد، افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله با ۲۰ درصد، ۴۵ تا ۵۴ ساله‌ها با ۱۲ درصد و در نهایت ۵۵ تا ۶۴ ساله‌ها با ۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.