سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 29, 2022
19:15 یکشنبه، 8ام خردادماه 1401
کد خبر: 136162

ادامه سلطه لنوو بر بازار رایانه‌های شخصی چین

براساس آمار منتشرشده توسط Canalys، شرکت‌های لنوو، دل، اچ‌‎پی، ایسوس و هواوی به‌ترتیب بیشترین سهم بازار در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ را در چین داشتند.
پس از مدت‌ها رشد مثبت خالص بازار رایانه‌های شخصی در چین، سرانجام در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ این مسئله خاتمه یافت و گزارش منتشرشده توسط Canalys این مسئله را تأیید می‌کند.
 
گیزموچاینا با استناد به آمار منتشرشده توسط Canalys می‌گوید در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲، فروش رایانه‌های شخصی در چین با افت ‌سالیانه‌ی یک درصدی به ۱۱٫۷ میلیون دستگاه رسید. در میان این دستگاه‌ها، شاهد کاهش ۱۱ درصدی عرضه‌‌ی رایانه‌های رومیزی و رسیدن آن‌ها به ۳٫۹ میلیون دستگاه بودیم. اما لپ‌تاپ‌ها رشد ۶ درصدی داشته‌اند و در بازه‌ی زمانی گفته شده حدود ۷٫۷ میلیون دستگاه از آن‌ها به فروش رسیده است.
از سوی دیگر، فروش تبلت در چین با کاهش ۱۱ درصدی روبه‌رو شده و به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۴٫۷ میلیون دستگاه رسیده است. دلیل اصلی این مسئله سیر نزولی تقاضا از سوی خریداران عمومی و تجاری این محصول تلقی می‌شود.
 
حال سراغ سهام بازار بریم. سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ لنوو با بیش از ۳۷ درصد سهم بازار و ۴٫۲۸۹ میلیون دستگاه در بازار رایانه‌های شخصی چین پیشتاز شد و پس از آن دل با ۱۲ درصد سهم بازار در رتبه دوم قرار گرفت. HP و ایسوس به ترتیب در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار دارند، درحالی‌که هواوی با ۰٫۷۱ میلیون رایانه شخصی، پنجمین شرکت فهرست است.
هواوی با رشد خالص مثبت ۶۶ درصدی بیشترین رشد فروش را در سال گذشته تجربه کرد. حضور این برند از ۴۲۸ هزار محموله در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ به ۷۱۰ هزار محموله افزایش یافته است.
 
در بازار تبلت‌های چینی، اپل با ۱٫۲ میلیون محموله که ۲۶ درصد از سهم بازار چین را تشکیل می‌دهد، در صدر قرار دارد و هواوی با ۲۰ درصد سهم بازار آن را دنبال می‌کند. پس از آن‌ها، شیائومی با ۱۳ درصد، آنر با ۹ درصد و لنوو با ۷ درصد به ترتیب جایگاه‌های سوم تا پنجم را تکمیل می‌کنند.
در توضیحات این گزارش، اما ژو، تحلیلگر Canalys، گفت:
 
درحالی‌که سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبتاً قوی بود، صنعت رایانه‌های شخصی چین به دلیل قرنطینه کرونایی در هر دو طرف عرضه و تقاضا با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است.
 
کمبود عرضه‌ی اجزای کلیدی مانند تراشه‌ها همچنان ادامه دارد. در سه‌ماهه اول، شرایط تولید و تدارکات عمدتاً به دلیل قرنطینه شهرهای کلیدی مانند شانگهای و کونشان بدتر شد. این موضوع سازندگان رایانه‌های شخصی چین را برای بقیه سال ۲۰۲۲ به چالش می‌کشد. تدارکات بخش عمومی نیز محدود خواهد شد؛ زیرا دولت قصد دارد بودجه‌های خود را در سال جاری محدودتر کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.