لبه تکنولوژی

May 29, 2022
19:39 یکشنبه، 8ام خردادماه 1401
کد خبر: 136165

خاورمیانه، جولانگاه هواپیماهای بدون سرنشین

کشورهای منطقه خاورمیانه که از جمله بزرگ‌ترین خریداران پهپادهای ساخت دیگر کشورها بوده‌اند، اکنون می‌روند تا پهپادهای خود را طراحی و تولید کنند، سیاستی که افزون بر صرفه اقتصادی، ابزار نفوذ دیگری را نیز در اختیار این کشورها قرار می‌دهد.
 
در سراسر جهان، کشورها در حال مسلّح سازی مجدد خود و تسلیح ارتش های شان با سلاح های پیشرفته هستند و خاورمیانه یکی از مهم ترین این مناطق است. بر اساس گزارش مؤسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم، این منطقه در یک دهه گذشته، بیش از هر منطقه دیگری در جهان (به استثنای آسیا-اقیانوسیه) سلاح خریداری کرده است. امّا کشورهای منطقه خاورمیانه، دیگر تنها، وارد کنندگان مشتاق سلاح نیستند، بلکه به دنبال ایجاد امکان تولید بومی سلاح های پیشرفته و حتّی تبدیل شدن به صادر کننده سلاح هستند. اهداف این کشورها از این سیاست، نفوذ در بازار سودآور فروش تسلیحات، کاهش فشار بر بودجه های خود ( در نتیجه خرید سلاح از خارج) و حمایت سخت افزاری از متحدان خود در منطقه است.
 
ترکیه پیشروترین کشور منطقه در این زمینه است و کشورهای منطقه در حال الگو برداری از سیاست های ترکیه هستند. در سال های اخیر، آنکارا از مزایای ژئوپلتیکی تولید و فروش پهپاد، بسیار استفاده کرده است. پهپادهای ترکی، نقش مهمّی در محافظت از منافع سیاست خارجی این کشور در جاهایی مانند: سوریه و مدیترانه شرقی داشته اند و به گسترش نفوذ ترکیه در کشورهایی چون: آذربایجان (بواسطه نقش تأثیر گذار پهپادهای ارسالی ترکیه در پیروزی آذربایجان در جنگ) کمک کرده اند. افزون بر ترکیه، امارات متحده عربی به عنوان ۱۸ امین وارد کننده سلاح در جهان نیز در حال توسعه صنعت بومی تولید پهپاد و مجهّز کردن متحدان منطقه ای خود در لیبی، یمن و اتیوپی و ارسال سلاح برای مصر و الجزایر است. در کنار امارات، مصر، ایران و عربستان سعودی نیز پیشرفت های قابل توجهی در حوزه تولید پهپاد داشته اند. 
 
در حقیقت، خاورمیانه در حال تبدیل شدن به کانون طراحی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین و مهمّات سرگردان (موشک هایی که قادرند تا زمان شناسایی کامل هدف، در هوا بمانند) است. تنها در سال گذشته، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، میزبان ۴ نمایشگاه معتبر دفاعی از جمله: بزرگ ترین نمایشگاه تجهیزات دفاعی در جهان در ریاض، پایتخت عربستان سعودی بوده است. در این راستا، دولت سعودی از قصد خود برای تأمین ۱۸ درصد از نیازهای دفاعی خود در داخل تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است، این در حالی است که این عدد در سال ۲۰۱۸، ۲ درصد بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.