لبه تکنولوژی

June 1, 2022
12:35 چهارشنبه، 11ام خردادماه 1401
کد خبر: 136291

محققان چینی به جنگ ماهواره های اینترنتی استارلینک می روند

محققان نظامی چین معتقدند کشورشان باید قابلیت هایی برای غیرفعال سازی و حتی از بین بردن اینترنت ماهواره ای استارلینک توسعه دهد.
4080605.jpg
به گزارش انگجت، این بخشی از پژوهش محققان چینی است که در ژورنال« مدرن دفنس تکنولوژی» منتشر شده است.
 
به عقیده مولفان پژوهش، ممکن است از ماهواره های استارلینک برای مقاصد نظامی استفاده شود که هدف آن کمک به کشورهای دیگر و تهدید امنیت ملی چین باشد.
 
طبق گزارش نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست، محققان خواهان توسعه قابلیت های ضدماهواره ای از جمله روش های از بین بردن سخت و نرم هستند.
 
روش از بین بردن سخت این ماهواره شامل نابود کردن فیزیکی آنها به وسیله موشک است. از سوی دیگر روش نرم از بین بردن ابزارهای مذکور هدف گرفتن نرم افزار و سیستم عامل ماهواره است.
 
علاوه بر آن محققان معتقدند باید یک سیستم نظارتی با توانایی ردیابی هریک از ماهواره های استارلینک توسعه یابد. چنین سیستم یکی از نگرانی های محققان چینی درباره احتمال ارسال بار نظامی به فضا همراه ماهواره های مذکور را برطرف می کند.
 
در بخشی از گزارش آمده است: هرچند استارلینک ادعا می کند یک برنامه غیرنظامی است که اینترنت پرسرعت فراهم می کند، اما پس زمینه نظامی قدرتمندی دارد. سایت های پرتاب آن در مقرهای نظامی ساخته شده اند. اسپیس ایکس قبلا بودجه هایی از نیروی هوایی آمریکا دریافت کرد تا شیوه برقراری ارتباط بین ماهواره استارلینک با هواپیمای نظامی در شرایط رمزگذاری شده را بررسی کند.
 
محققان چینی هشدار داده اند پروژه استارلینک سرعت ارتباطات جت های جنگنده و پهپادها را تا ۱۰۰ بار افزایش می دهد.
 
آنها در بخش دیگری از گزارش خود هشدار داده اند: ماهواره های پروژه استارلینک پس از تکمیل شدن قادر به حمل ابزارهای شناسایی، ناوبری و آب و هواشناسی هستند که قابلیت های جنگی ارتش آمریکا در حوزه هایی مانند شناسایی مناطق دورافتاده، ارتباطات، ناوبری و مکان یابی، حمله و غیره افزایش دهد.
 
در این میان محققان روش از بین بردن نرم ماهواره ها را ترجیح می دهند زیرا نابود کردن ماهواره ها زباله های فضایی به و جود می آورد که در فعالیت های چین تداخل ایجاد می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.