بازار سرمایه

June 13, 2022
10:55 دوشنبه، 23ام خردادماه 1401
کد خبر: 136642

وعده ورود استارتاپ‌ها به بورس عملی شد

با پیگیری وزرای ارتباطات، اقتصاد و معاون علمی رییس جمهور و رییس سازمان بورس، عرضه اولیه سهام شرکت استارتاپی در هفته جاری در بازار سرمایه انجام میشود.
140103222106351925518474.jpg
در حالی که سال‌هاست زمزمه‌هایی مبنی بر حضور استارتاپ‌ها در بورس از گوشه و کنار شنیده می‌شود در سال های اخیر این اتفاق بیش از گذشته توجه ها را به خود جلب کرد.
 
در اواخر خرداد سال 1400 رییس سابق سازمان بورس اعلام کرد، در این سازمان به دنبال ورود پنج استارتاپ به بورس بودند، اما موانعی که عمدتا از بیرون تحمیل شده‌اند از به نتیجه رسیدن این موضوع، جلوگیری کرد.
 
«محمدعلی دهقان دهنوی»، رییس سابق سازمان بورس، در مورد چرایی عدم ورود استارتاپ‌ها به بورس گفته بود: «هدف ما این بوده که پنج استارتاپ را وارد بورس کنیم اما این اقدام با موانع زیادی همراه است که از بیرون تحمیل شده که اگر این موانع برطرف نشود آسیب‌هایی را به استارتاپ‌ها وارد می‌کند.»
 
بسیاری از کارشناسان در خصوص ورود استارتاپ‌ها به بورس نظرات متفاوتی ارائه دادند. در حالی که موافقان دلایلی چون نیاز استارتاپ‌ها به تجربه‌ راه‌های جدید تامین سرمایه و بهره‌مندی از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی را دلایل مهمی برای ورود استاتاپ‌ها به بورس عنوان می‌کنند. مخالفان این موضوع؛ ایراد در صورت‌های مالی حسابداری و ضعف در حاکمیت شرکتی، و ابهاماتی از این دست را دلایل پررنگ و قابل توجهی می‌دانند.
 
ماهیت استارتاپ‌ها را می‌توان اینگونه عنوان کرد که بیشتر این شرکت‌ها بدنبال رشد هستند، بدین ترتیب قاعدتاً میتوان پیش‌بینی کرد که در این زمینه سودآوری را فدای رشد کنند؛  بر این اساس زیان‌ده بودن استارتاپ‌ها اساسا پدیده‌ عجیب و نامتعارفی نیست و کاملا امکان‌پذیر است. البته این به هیچ عنوان به این معنی نیست که قدرت سودآوری ندارند و یا جریان نقد برای سهام‌داران‌شان تولید نمی‌کنند.
 
از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه استارتاپ و همچنین درکنار آنها کارشناسان بازار سرمایه  برخی شرکت‌های استارتاپی ایرانی که در حال حاضر به حجم بازار گسترده‌ و تعداد کاربران بالایی دست یافته‌اند، با اینکه در بازار سرمایه کشور حضور ندارند، اما عملکرد مشابه و حتی بهتر از همتایان خود در بورس دارند.
 
اکنون که مشخص شده بهترین راه بالغ شدن اکوسیستم استارتاپی کشور، راه یافتن استارتاپ‌ها به بازار سرمایه است، با آغاز رویکردی حمایتی از سوی چند وزارتخانه در دولت جدید، خبرها حاکی از رخ دادن اتفاقات مثبت است.
 
در همین راستا «مهدی سالم»، مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات، در توییتی عنوان کرد: «با پیگیری وزرای ارتباطات، اقتصاد و معاون علمی رییس جمهور و رییس سازمان بورس، عرضه اولیه سهام شرکت تپسی روز سه شنبه 24 خرداد در بازار سرمایه انجام میشود و وعده ورود استارت اپ ها به بازار سرمایه عملی میشود و یک گام مهم دیگر در حوزه پیشرفت اقتصاد دیجیتال برداشته خواهد شد.»
 
استارتاپ , وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران , بورس اوراق بهادار تهران , 
 
درحال حاضر اکوسیستم استارتاپی ایران که بیشتر در شرایط متقاعدسازی صاحبان سرمایه و حضور در عرضه‌های اولیه بازار سرمایه است، کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران هر کدام حداقل یک یا چندین یونیکورن در این حوزه را دارا هستند و سودای فتح بازار کشورهای دیگر را در سر می‌پرورانند. یونیکورن به شرکت‌های استارتاپی با ارزش بیش از 1 میلیارد دلار گفته می‌شود.
 
بدین ترتیب شاید بزرگترین امید این روزهای اکوسیستم استارتاپی ایران برای فتح موقعیت‌های بهتر و رشد بیشتر، ورود به فرابورس و در پی آن وارد شدن به بازار سرمایه کشور  و هر چه زودتر عرضه عمومی باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.