اپلیکیشن

تلفن همراه

June 13, 2022
17:42 دوشنبه، 23ام خردادماه 1401
کد خبر: 136678

آشنایی با سرویس اسپاتیفای و کاربردهای آن

اسپاتیفای را می‌توان یکی از بهترین سرویس‌های بخش موسیقی دانست که استریم موسیقی در جهان را متحول کرده است. این سرویس محبوب که در سال ۲۰۰۸ معرفی و آوریل ۲۰۱۸ وارد بازار سهام شد، اکنون تبدیل به محبوب‌ترین سرویس استریمینگ موسیقی در جهان شده است. برای آشنایی با اسپاتیفای و کاربردهای آن، با این مقاله همراه باشید.
 
اسپاتیفای (Spotify) یک سرویس استریمینگ محتوای صوتی است که افراد می‌توانند در آن هرگونه محتوای صوتی مانند موسیقی، پادکست و… را استریم کنند. همچنین در نسخه پریمیوم این سرویس، کاربران می‌توانند هر فایلی را که می‌خواهند روی خود برنامه دانلود کرده تا به‌صورت آفلاین نیز به آنها دسترسی پیدا کنند. نام اسپاتیفای از ترکیب دو کلمه Spot و Identify الهام گرفته شده است.
 
اسپاتیفای در حال حاضر حدود ۱۸۲ میلیون کاربر دارد که حساب کاربری پریمیوم (Premium) تهیه کرده‌اند. ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی این تعداد، ۱۸ میلیون نفر بود؛ این یعنی اسپاتیفای در طول  مدت ۶ سال موفق شده است تعداد کاربران پریمیوم خود را ۱۰ برابر کند. همچنین تعداد کل کاربران اسپاتیفای در این مدت از ۶۸ میلیون به ۴۲۲ میلیون رسیده است. اسپاتیفای طی سال ۲۰۲۱ میلادی توانست ۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار درآمد کسب کند. جالب است بدانید اسپاتیفای هنوز نتوانسته به سود برسد و تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی، متحمل ۵۸۱ میلیون دلار ضرر شد. اسپاتیفای با ارزش فعلی ۲۰ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار، یک استارت‌آپ دکاکورن (استارت‌آپ‌هایی با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار) به حساب می‌آید.
 
طبق آخرین آمار، درآمد ماهانه اسپاتیفای به ازای هر کاربر (ARPU)، چهار دلار و ۳۴ سنت است. این سرویس در میان جوان‌ها محبوب‌تر است و ۵۵ درصد از کاربرانش را افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله تشکیل می‌دهند. اسپاتیفای در میان زنان نیز بیشتر از مردان طرفدار دارد و ۵۶ درصد از کاربران آن زن هستند. بیشترین ضرر این شرکت در طول یک سال مالی، مربوط به سال ۲۰۱۷ است که رقم یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار را نشان می‌دهد.
 
تاریخچه اسپاتیفای
ایده اولیه شکل‌گیری اسپاتیفای در سال ۲۰۰۶ از سوی دنیل ای‌کی و مارتین لورنتزون که هر دو سوئدی بودند مطرح شد. این استارت‌آپ دو سال بعد در سال ۲۰۰۸، با تمام شدن تحقیقات اولیه، تاسیس شد. اسپاتیفای توانست در دور اول سرمایه‌گذاری خود حدوداً ۲۲ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این شرکت در دورهای بعد جذب سرمایه، سرمایه‌های ۵۰ میلیون دلاری و ۱۶۱ میلیون دلاری جذب کرد.
 
اسپاتیفای در سال ۲۰۱۱ با پیشنهاد دادن حساب‌های رایگان تریال (Trial) به کاربران، وارد بازار آمریکا شد. از ابتدای سال ۲۰۱۲ به تدریج حساب‌های تریال کاربران منقضی شد و استریم کردن هر کاربر به ۱۰ ساعت در هر ماه محدود شد.
 
بنیان‌گذاران اسپاتیفای در آوریل ۲۰۱۷ نامه‌ای به سیاستمداران سوئدی نوشتند. آنها در این نامه خواسته بودند در چند زمینه‌ای که مانع جذب استعدادهای نخبه و رشد این شرکت شده است، اقداماتی صورت بگیرد. درخواست آنها شامل مساله دسترسی به مسکن،‌ آموزش بهتر در زمینه برنامه‌نویسی و مباحث توسعه بود. آنها همچنین در این نامه هشدار داده بودند سیاستمداران برای فراهم کردن شرایط رقابت در اقتصاد جهانی باید سیاست‌های جدیدی اتخاد کنند، در غیر این صورت هزاران شغلی که اسپاتیفای ایجاد کرده است از سوئد به آمریکا منتقل می‌شود.
 
فوریه سال ۲۰۱۷ زمانی بود که اسپاتیفای فعالیت‌های خود را در ایالات متحده گسترش داد و اعلام کرد در منهتن و در ساختمان تجارت جهانی، هزار موقعیت شغلی جدید ایجاد کرده است. اکنون دفتر مرکزی این شرکت در نیویورک است.
 
مصرف داده در اسپاتیفای
میزان داده‌ اینترنتی که اسپاتیفای مصرف می‌کند به کیفیتی بستگی دارد که برای استریم کردن انتخاب می‌کنید اما به طور تقریبی می‌توان نکات زیر را در مورد مصرف داده در اسپاتیفای برشمرد:‌
 
یک ساعت آهنگ گوش دادن با اسپاتیفای در کیفیت نرمال حجمی در حدود ۵۰ مگابایت مصرف می‌کند.
با کیفیت نرمال، داده‌ای که طی ۲۴ ساعت استریم کردن از دست می‌دهید تقریباً یک گیگابایت خواهد بود.
با بالا بردن سطح کیفیت و قرار دادن روی سطح High Quality، یک گیگابابت در ۱۵ ساعت مصرف می‌شود.
اگر کیفیت را در بالاترین حد ممکن آن قرار دهید، یک گیگابایت داده در هفت ساعت مصرف خواهد شد.
 
انواع اکانت‌های اسپاتیفای
اسپاتیفای یک سرویس فریمیوم (Freemium) است؛ به این شکل که به صورت پایه رایگان است اما برای دسترسی به امکانات بیشتر، افراد می‌توانند با پرداخت مبلغی، حساب کاربری خود را ارتقا دهند. در اینجا با انواع حساب‌های کاربری آشنا خواهیم شد.
 
اسپاتیفای رایگان: همان‌طور که گفته شد اسپاتیفای در حالت پایه به شکل رایگان به کاربران خدمت ارائه می‌کند. در این حالت شما می‌توانید آهنگ‌های مورد علاقه خود را به‌صورت رایگان گوش دهید اما باید تبلیغاتی را که در میان استریم کردن برایتان پخش می‌شود نیز تحمل کنید. نسخه پریمیوم اسپاتیفای نسبت به این حالت دارای مزایایی است.
 
اسپاتیفای پریمیوم (Premium): با خرید نسخه پریمیوم می‌توانید آهنگ‌ها را با کیفیت بالاتری گوش دهید. در حالی که در نسخه رایگان کیفیت محتواهای صوتی تا حداکثر 160kbit/s پشتیبانی می‌شود، در نسخه پریمیوم می‌توانید گوش دادن به آهنگ‌ها را با کیفیت حداکثری یعنی 320kbit/s تجربه کنید. همچنین در این حالت دیگر خبری از تبلیغ‌های میان آهنگ‌ها نیست و با خرید این نوع حساب کاربری از شر آنها نیز خلاص خواهید شد. یکی دیگر از مزایای این نسخه، دسترسی آفلاین به محتواهای روی اسپاتیفای است. با خرید اشتراک پریمیوم می‌توانید آهنگ‌ها یا پادکست‌ها را دانلود کنید تا هنگامی که به اینترنت دسترسی ندارید، خیال‌تان از این بابت راحت باشد. کاربران پریمیوم علاوه بر این می‌توانند حداکثر با پنج نفر از دوستان‌شان در اسپاتیفای آهنگ گوش کنند و با استفاده از ویژگی Group Session به نوبت آهنگ‌ها را انتخاب کنند.
 
قیمت اکانت اسپاتیفای
اسپاتیفای برای حساب‌های کاربری پریمیوم ماهانه ۹.۹۹ دلار دریافت می‌کند. البته این مبلغ برای دانش‌آموزان و دانشجویان ۴.۹۹ دلار است. همچنین گزینه‌ای به نام حساب پریمیوم خانوادگی نیز وجود دارد که کاربران می‌توانند با پرداخت ۱۴.۹۹ دلار آن را خریداری کنند. این اشتراک به پنج نفری که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اجازه می‌دهد از تمام مزیت‌های یک حساب پریمیوم به‌طور مشترک استفاده کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.