لبه تکنولوژی

June 26, 2022
13:33 یکشنبه، 5ام تیرماه 1401
کد خبر: 137014

پیش بینی سرطان به کمک هوش مصنوعی

محققان هنگ کنگی اعلام کردند که در حال توسعه یک پلت فرم مبتنی بر یادگیری ماشینی برای پیش ‌بینی خطر سرطان دهان و اختلالات بالقوه بدخیم دهان (OPMDs) هستند.
پژوهشگران دانشگاه هنگ کنگ به سرپرستی جان آدیوی (John Adeoye) اعلام کردند که پیش‌ بینی خطر سرطان دهان با استفاده از یادگیری ماشین ممکن شده است. این مطالعه که توسط دانشگاه هنگ کنگ و SAR چین انجام شد، با هدف توسعه یک پلت فرم مبتنی بر یادگیری ماشینی برای پیش ‌بینی خطر سرطان دهان و اختلالات بالقوه بدخیم دهان (OPMDs) شروع به کار کرده است.
 
در این مطالعات، معاینه دهانی بصری (VOE) در بین ۱۴۶۷ شرکت ‌کننده در یک برنامه غربالگری به صورت آینده نگر انجام شد. وضعیت هر فرد برای سرطان دهان و یا اختلالات بالقوه بدخیم دهان مثبت یا منفی تعریف شده و تایید بافت شناسی دیسپلازی اپیتلیال (ED) و کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC) برای افراد با وضعیت مثبت انجام شد. 
 
گفتنی است که سرطان سلول سنگفرشی (SCC) که به کارسینوم (carcinoma) سلول سنگفرشی نیز معروف است، نوعی سرطان پوست است که به طور معمول از سلول ‌های سنگفرشی شروع می ‌شود. سلول‌ های سنگفرشی سلول‌ های مسطح و نازکی هستند که اپیدرم (epidermis) یا بیرونی‌ ترین لایه پوست را تشکیل می‌ دهند.
 
در ادامه پژوهش ها، اطلاعات مربوط به جمعیت شناسی، عادت ها، شیوه زندگی و عوامل خطر و ژنتیک خانوادگی به دست آمده و سطوح مونوکسید کربن دفع شده از بدن نیز با استفاده از یک نمایشگر ارزیابی شد. 
 
ویژگی‌ های ورودی و تشخیص ‌های بافت ‌شناسی برای پر کردن ۱۲ الگوریتم یادگیری ماشین با تقسیم آزمون قطار به نسبت ۸۰:۲۰ به ‌طور تصادفی در طول مطالعه روی داده‌ ها استفاده شد. حذف ویژگی بازگشتی با اعتبارسنجی ده برابری برای انتخاب ویژگی ها استفاده شد در حالی که تکنیک مصنوعی اقلیت بیش از حد برای اصلاح عدم تعادل کلاس اجرا شد. 
 
نتایج این مطالعه نشان داد که یادگیری ماشین ابزار موفقی برای پیش ‌بینی خطر سرطان دهان است و ممکن است برای شناسایی عوامل سرطان در جمعیت ‌های در معرض خطر در غربالگری ها به صورت سازمان ‌یافته استفاده شود. به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی IADR منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.