تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

July 1, 2022
11:31 جمعه، 10ام تیرماه 1401
کد خبر: 137128

زارع‌پور: خدمت‌رسانی با راه‌اندازی پنجره ملی خدمات شبانه‌روزی می‌شود/ لطیفی: پنجره واحد خدمات یکی از اولویت‌های اصلی دولت است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: همه دستگاه‌های دولتی باید در کنار هم به سمتی حرکت کنیم که با راه‌اندازی پنجره واحد خدمات ملی، طعم خدمت بی‌منت مبتنی بر فناوری را به مردم بچشانیم.
به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلسه هم‌اندیشی تحقق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (بند «و» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱) با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی و مدیران و معاونان، فناوری اطلاعات دستگاه‌های دولتی برگزار شد.
 
وزیر ارتباطات، در ابتدای سخنان خود در این جلسه با تأکید بر اینکه راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک آرزوی دیرینه در جمهوری اسلامی ایران بوده گفت: همه دستگاه‌های دولتی باید در کنار هم به سمتی حرکت کنیم که با راه‌اندازی پنجره واحد خدمات ملی، طعم خدمت بی‌منت مبتنی بر فناوری را به مردم بچشانیم. مردم باید ببینید که دولت هم ضرورت حرکت در مسیر فناوری را درک کرده است؛ حرکتی که از سال‌های پیش با خدمات فناورانه بخش خصوصی آغازشده است.
وی افزود: با راه‌اندازی این پنجره ملی، به مردم نشان خواهیم داد که دولت، دولت فناوری پایه است و ابزارهای روز را برای ارائه بهتر خدمات به کار می‌گیرد.
 
زارع پور بابیان اینکه در این مسیر همگرایی، در لایه ارائه سرویس سیاست‌گذاری و مدیریت بسیار حائز اهمیت است گفت: در سال‌های گذشته یکی از چالش‌های اصلی در مسیر تحقق دولت الکترونیکی این مسئله بود که در کشور متولی دولت الکترونیکی کیست. اکنون با آسیب‌شناسی که از گذشته داشتیم در ابتدای دولت سیزدهم با درک مشترکی که نسبت به اهمیت تحقق دولت الکترونیکی وجود داشت با آقای لطیفی ریاست محترم سازمان اداری و استخدامی به این توافق رسیدیم که با همکاری و همراهی تنگاتنگ دو سازمان این کار بزرگ را در کشور انجام دهیم.
 
زارع پور تصریح کرد: بنابراین دو دستگاه اصلی تحقق دولت الکترونیکی، باب همگرایی را باز کردند و انتظار می‌رود سایر دستگاه‌های دولتی هم این تعامل و همگرایی را داشته باشند و داده و سرویس را برای خودشان نبینند تا زمینه شکل‌گیری دولت هوشمند و تبادل داده و سرویس بین دستگاهی ایجاد گردد.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: تا زمانی که حکمرانی و تصمیم‌گیری و تصمیم سازی خرد و کلان مبتنی بر داده‌های واقعی نباشد، شاهد انحراف در تصمیم‌گیری‌ها خواهیم بود و حتی ممکن است که در زمینه‌هایی شاهد بروز فساد باشیم لذا نظام حکمرانی مبتنی بر داده باید در کشور شکل بگیرد که پنجره واحد خدمات دولت هوشمند اولین قدم در این راستا است.
 
وزیر ارتباطات در خاتمه با اعلام این خبر که در جلسه امروز هیئت دولت مقرر شد تا هر هفته دستگاه‌هایی که به پنجره ملی خدمات پیوسته‌اند و یا دستگاه‌هایی که هنوز در این الحاق تأخیر دارند معرفی شوند گفت: تحقق این پنجره واحد خدمات دولت هوشمند برای دولت یک دغدغه جدی است و امیدوارم در همه دستگاه‌ها یک‌همت و همگرایی همه‌جانبه ایجاد شود تا از شهریورماه و با الحاق همه دستگاه‌ها به این پنجره ملی، فصل جدیدی از ارائه خدمات مبتنی بر فناوری را برای مردم ایجاد کنیم.
 
میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی نیز در این جلسه با تقدیر از وزارت ارتباطات برای پیگیری دولت الکترونیکی و دولت هوشمند گفت: در حال حاضر پنجره واحد خدمات به یکی از اولویت اصلی دولت تبدیل‌شده است تا بتوانیم نظام خدمت‌رسانی به مردم را به یک نظام آسان و در دسترس تبدیل کنیم.
 
وی بابیان اینکه برخلاف آنچه ما پشت این میز خودمان را نماینده یک دستگاه می‌دانیم اما مردم دولت را یکپارچه می‌بینند، گفت: اگر می‌خواهیم در این حوزه پیشرفت داشته باشیم بایستی ما هم این نگاه صحیح دولت یکپارچه را در تمام تصمیماتمان لحاظ کنیم. نهایت کار پنجره واحد، یکپارچگی در دولت است و باید دولت به یک آیکون در گوشی‌های مردم تبدیل شود.
 
در ابتدای این جلسه، جواد موحد معاون دولت الکترونیکی و رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات رئیس‌جمهوری، گزارشاتی از فرایند راه‌اندازی پنجره ملی واحد خدمات دولت هوشمند و اتصال دستگاه‌های دولتی و تبادل داده‌های بین دستگاهی ارائه کردند. در این جلسه همچنین تعدادی از مدیران فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی مختلف به بیان دیدگاه‌ها و موانع و مشکلات خود در راه‌اندازی پنجره خدمات دستگاه‌ها پرداختند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.