اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 4, 2022
14:17 دوشنبه، 13ام تیرماه 1401
کد خبر: 137245

ایجاد رشته مهندسی فناوری اینترنت اشیا در دانشگاه جامع علمی کاربردی

با تصویب شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی برای نخستین بار دوره مهندسی فناوری اینترنت اشیا با نگاه به مشاغل نوظهور در این دانشگاه برگزار می‌شود.
علیرضا جمالزاده سرپرست دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه با اعلام این خبر اظهار داشت: اینترنت اشیا مفهومی جدید در دنیای فناوری و ارتباطات به‌ شمار می‌ آید و این عبارت، دنیایی را توصیف می‌کند که در آن اشیا بی‌ جان، برای خود هویت دیجیتال پیدا کرده و به کامپیوترها اجازه می دهد آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند.
 
وی تصریح کرد: اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می‌ کند ولی با اینترنت اشیاء تمام اشیاء به هم متصل می‌ شوند.
 
دبیر شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: دانش آموختگان این رشته مهارت‌ها و توانمندی‌هایی چون بکارگیری سیستم‌ عامل لینوکس با هدف مدیریت و کنترل دستگاه‌ها و نظارت بر فرآیندهای موردنیاز، کار با نمودارهای کاربردی در UML، نمودار کلاس‌ها (classes diagram) و نمودار توالی (sequence diagram) برای به تصویر کشیدن دقیق معماری سیستم قبل از پیاده سازی، ، کار با پروتکل‌ها و چهارچوب‌های مهم بی‌سیم ،نوشتن منطق تجاری در ارتباط با تجهیزات توکار با استفاده از روش آزمون محور در پلتفرم‌های RTOS و غیر RTOS ،کار با پروتکل‌های ارتباطی نظیر 12C، SPI ، 1 wire،UART ،MODBUS و DALI ، معماری دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، میکروکنترلرها و پردازشگرهای اینترنت اشیا، به کارگیری فناوری‏‌های ارتباطی کوتاه برد، میان برد و برد بلند در اینترنت اشیا، پیاده‏سازی پروژه با سه پروتکل پر کاربرد Bluetooth، WiFi و LoRa، به کارگیری هوش مصنوعی در  اینترنت اشیا، تست API،توسعه اپلیکیشن موبایل برای پیاده سازی IoT، بکارگیری زبان های سمت سرور مانند PHP، ASP.NET یا Node.js را کسب می‌نمایند.
 
سرپرست دفتر برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: دانش آموختگان این رشته می توانند مشاغلی همچون مهندس اینترنت اشیا، مهندس بلاک چین، کارشناس تجهیزات/ سخت افزارهای اینترنت اشیا، معمار شبکه ها/ راه حل‌های مبتنی بر اینترنت اشیا، مدیر شبکه ها/ ربات‌های اینترنت اشیا را احراز کنند.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، جمالزاده در پایان گفت: تمامی محتوای این رشته با توجه به آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تدوین شده است و به دلیل داشتن بازار کار و نیاز جامعه از جذابیت خاص برای اشتغال برخوردار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.