اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 17, 2022
13:57 یکشنبه، 26ام تیرماه 1401
کد خبر: 137571

عملکرد گوگل زیر ذره‌بین ناظر رقابت آفریقای جنوبی

نهاد ناظر حوزه رقابت در آفریقای جنوبی، شیوه‌های تبلیغاتی شرکت گوگل را مخدوش کننده رقابت آزاد در بازار ارزیابی کرد.
به گزارش رویترز؛ کمیسیون رقابت آفریقای جنوبی که بیش از یک سال است، بررسی عملکرد بازارهای آنلاین را آغاز کرده است، به این نتیجه رسیده است که سرویس جستجوی غیررایگان گوگل، رقابت را مخدوش می‌کند و عملکرد این سرویس را به یک انحصار تمام عیار در جستجوی عمومی، تبدیل می‌کند.
 
دولت‌ها در سراسر جهان در حال تقویت مقررات، جهت مقابله با انحصار غول‌های فناوری ایالات متحده هستند. شرکت‌های یاد شده، در طول همه‌گیری کووید -۱۹ قدرتمندتر از گذشته شده‌اند. تحقیقات متعددی در سطح جهانی در مورد موقعیت شرکت‌های یاد شده در بازارهای جهانی از جمله در ایالات متحده و اتحادیه اروپا صورت پذیرفته است.
 
ناظر رقابت آفریقای جنوبی، اخیراً، در بیانیه‌ای اعلام کرد که رواج سرویس جستجوی غیر رایگان گوگل در بالای صفحه نتایج جستجو، بدون شناسه‌های کافی، درآمد حاصل از جذب مشتری پلتفرم‌ها را افزایش می‌دهد و در نهایت به نفع پلتفرم‌های بزرگ و جهانی است.
 
سخنگوی گوگل در پاسخی ایمیلی به بیانیه یاد شده، اعلام کرد که گوگل این گزارش را بررسی خواهد کرد و برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده، با کمیسیون همکاری می‌کند. سخنگوی یاد شده، افزود: «شدت رقابتی که گوگل با آن روبه‌رو است، همیشه در حال افزایش است. راه‌های بیشتری از هر زمان دیگری وجود دارد که مردم می‌توانند از طریق اطلاعات آن‌ها، سایت‌های تخصصی برای سفر و خرید و دیگر خدمات را پیدا کنند.»
 
سازمان دیده‌بان رقابت آفریقای جنوبی، تا زمان قطعی شدن نتیجه تحقیقات، تاکید کرد که نتایج تبلیغاتی گوگل به طور برجسته و به صورت مشخص، به عنوان تبلیغات برچسب گذاری شوند تا برای مصرف کنندگان واضح‌تر باشد و بالای صفحه‌ی جستجو محل قرار گیری نتایج ارگانیک و طبیعی جستجو باشد. نهاد یاد شده، همچنین توصیه کرد که گوگل به رقبا اجازه دهد تا با واحدهای تخصصی خود و بدون هیچ محدودیتی، برای برجستگی در نتایج جستجو، رقابت کنند.
 
این تحقیقات همچنان ادامه دارد و این موضوع که آیا موقعیت پیش فرض جستجوی گوگل در دستگاه‌های تلفن همراه باید به آفریقای جنوبی باید پایان یابد یا خیر، در حال بررسی است.
 
شرکت گوگل، طی سال‌های اخیر، با تحقیقات متعددی در ایالات متحده و حوزه اتحادیه اروپا و اخیراً تنظیم کننده رقابت بریتانیا مواجه بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.