فناوری اطلاعات

September 4, 2022
19:57 یکشنبه، 13ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138776

فناوری G۵ مردمی نیست/ مدل ۶ مولفه‌ای برای سرمایه‌گذاری در نسل پنجم ارتباطی

در شرایطی که اپراتورها با توجه به مباحث هزینه‌ای و جامعه هدف G۵، دچار تردید در سرمایه‌گذاری روی این نسل هستند، تعمیم مدل شش مولفه‌ای ضمن نیازسازی در ورتیکال‌های مخاطب این نسل از فناوری، به دنبال برآوردی از میزان ارزش‌آفرینی G۵ در صنایع مختلف است.
 
فناوری G5 که چشم‌ها را خیره به خود نگه داشته و عطش توسعه ارتباطی را درون کشورهای رنج توسعه یافته تا در حال توسعه ایجاد کرده است، یکی از بزرگترین فرصت‌های بازار در سال‌های آتی برآورد می‌شود که نقش آن در زمان بسط زیرساخت‌های مخابراتی و پذیرش سریع دستگاه‌ها و خدمات مبتنی بر این نسل محرز خواهد شد.
 
این نسل از فناوری نه تنها رشد و گسترش مخابرات را سرعت می‌بخشد، بلکه فرآیندهای موجود در صنایعی مانند خودروسازی، محاسباتی، تولیدی و حتی سرگرمی را هم بازتعریف کرده و سرعت می‌بخشد.
 
نسل پنجم با توان عملیاتی بالا و تاخیر کم، امیدوار کننده‌ترین حوزه تکنیکالی برای مقابله با حوزه‌های با ارزش از جمله کنترل رباتیک سه بعدی، نظارت بر واقعیت مجازی و کنترل پزشکی از راه دور است.
 
نمونه موفق کنترل پزشکی از راه دور نیز از جمله اتفاقات خوشایند قابل اجرا بر این بستر است که کشور ما نیز توانست در تیر ماه 1400 «با استفاده از یک ربات بومی و بر بستر امن شبکه پرسرعت اپراتور اول تلفن همراه، روی یک حیوان انجام دهد» که از فاصله 7 کیلومتری بین بیمارستان‌های امام‌خمینی(ره) و سینا بر روی یک حیوان انجام شد و به همگان نقش G5 در زندگی عادی مردم را نشان داد.
 
با این حال بسیاری از کشورهای دارنده این نسل از تکنولوژی همچنان موفق به پیاده‌سازی یوزکیس‌های آن نشده‌اند و تنها اقدام به توسعه زیرساخت‌های صرف کرده‌اند؛ تنها موضوع پر واضح اتفاق قول تمامی ملل بر سر توسعه این نسل جدید از فناوری مبتنی بر پیش‌بینی‌ها و برآوردهای مالی است.
 
تاکنون دیدگاه‌های به نسبت جامعی نسبت به توسعه فناوری G5 و عوایدی که به همراه دارد، مطرح شده است و در این خصوص بیش از پرداخت به هر مبحث زیرساختی و نکات فنی، باید به فرصت‌های پیش‌روی بازار آن نیم نگاهی داشت تا ارزش توسعه درک شود.
 
پیش از هر چیز باید گفت بسیاری از مزایای وعده داده شده حول فناوری «نسل پنجم»، در فرکانس‌های بالا یا به عبارتی موج میلیمتری G5 که بالاتر از 26 گیگاهرتز است، کار خواهند کرد.
 
به عبارتی دیگر، تدارک و در اختیار قرار دادن موج میلی‌متری – که باند طیف رادیویی آن معمولا بین 30 و 300 گیگاهرتز است- به اپراتورهای ارتباطی، یک پیش نیاز مهم توسعه این نسل از فناوری است زیرا برای ایجاد دسترسی باند پهن با سرعت بالا ضروری است.
 
طبیعتا چنین فرکانس بالایی نیاز به مواد جدید و طراحی دستگاه‌های متفاوتی دارد؛ همانطور که از یک طرف، فرکانس بالا منجر به تلفات انتقال قابل توجهی می‌شود، از طرف دیگر نیز فرکانس بالا برای راندن نیاز به قدرت بالایی دارد و گرمای بیشتری تولید می‌کند.
 
بنابراین نیازمند جایگاه‌های منحصر به فردی برای تجهیزات و مواد G5 هستیم که هم به مدیریت حرارتی که امری ضروری است بپردازیم و هم تقویت‌کننده‌های توان را برای جلوگیری از تلفات انتقال تدارک ببینیم.
 
چندی پیش موسسه KPMG با تحقیق درباره پروفایل‌های جامع بیش از 20 بازیگر کلیدی جهانی در عرصه تأمین‌کنندگان زیرساخت و اپراتورهای مخابراتی، پیش‌بینی از وضعیت درآمدی 10 سال آینده داشت و بر این اساس انتظار می‌رود تا سال 2030 میلادی، بازار G5 به حدود 720 میلیارد دلار برسد.
 
اما ماهیت برآوردها و پیش‌بینی‌ها مبتنی بر برجستگی سگمنت مربوط به کسب‌وکارها و «سازمان‌ها» در مقایسه با دیگر بخش‌هاست.
 
از برگزاری MWC19 (کنگره جهانی موبایل 2019) مقوله اتصال هوشمند با تأکید بر اهمیت یکپارچه‌سازی یک شبکه موبایل انعطاف‌پذیر، نسل پنجم، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کلان داده، این برجستگی را به عینیت در صنعت ارتباطات رساند.
 
باز هم برگرفته از سخنرانی الکس هولت، رئیس جهانی رسانه و ارتباطات موسسه KPMG، که با بیان این نکته «در حالیکه شرکت‌های مخابراتی برای فرصت‌هایی که G5 در آینده نزدیک ارائه می‌کند هیجان‌زده هستند، اما نگران هزینه‌های ساخت شبکه‌های جدید و بازگشت سرمایه هستند» گفت کارشناسان این صنعت پیش‌بینی می‌کنند که بیشترین مزایای G5 برای مخابرات احتمالاً در بازار سازمانی پدیدار خواهد شد، باید نسبت به بازارهای پیش‌روی آن بیش از پیش دقت نظر داشته باشیم.
 
ارزش تخمینی 3.35 تریلیون پوند درآمد از طریق موارد استفاده این فناوری طی پنج سال آینده در صنایع دولتی، مالی، مراقبت‌های بهداشتی، تولیدی، کالاهای مصرفی – خرده‌فروشی و فناوری – رسانه بخشی از این موارد است.
 
کارشناسان صنعت پیش‌بینی می‌کنند که بیشترین مزایای G5 برای مخابرات احتمالاً در بازار سازمانی پدیدار خواهد شد.
 
هر چند حوزه‌های رشد آینده‌نگر در واقع امیدوارکننده هستند و فرصت‌های جدید قانع‌کننده‌ای را برای شرکت‌های مخابراتی ایجاد می‌کنند اما رقابت در دنیای G5 نیازمند DNA جدیدی است.
 
بهتر است شرکت‌ها با تمرکز بر شش مولفه حساس که به دنبال ارزش‌آفرینی برای کسب‌وکارهاست، حرکت کنند تا ضمن درک بنیادی ارزش سرمایه‌گذاری‌های G5، چشم‌انداز خود را همسو با توسعه دیگر ورتیکال‌ها منعطف کنند.
 
«تصمیم‌گیری ماشینی» با تأکید بر به حداقل رساندن خطای انسانی و بهبود کیفیت تصمیم‌گیری، «افزودن غنای داده‌ها» که با آزادسازی داده‌های جمع‌آوری شده از حسگرها امکان ایجاد مدل‌های کسب‌وکارهای جدید را می‌دهد، «بصری‌سازی» با هدف ارائه دانش و انتقال تجربه بین پرسنل یا مشتریان، «چابک‌سازی اتوماسیون» با رویکرد ارتقای انعطاف‌‌پذیری و کیفیت، «بهره‌وری هوشمند» که همان دسترسی در همه‌جا به داده‌ها است و همچنین «اتصالات قابل اعتماد» که درصدد ارائه خدمات و محصولات حیاتی با داده‌های امنیتی است از جمله این مولفه‌هاست.
 
بعد از آن می‌توان کلیت مواردی نظیر کمک نسل پنجم به مقولات هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی اینترنت اشیاء در طیف وسیعی از صنایع را پذیرفت و مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند شاهد تغییراتی از جمله تجربه فردی در بازی‌های همه جانبه‌تر و تجربه‌های خرده‌فروشی بهبود یافته، باشند.
 
سرعت کنونی تغییرات G5 و ورود اپراتورها به نقاط تحت پوشش با هدف ایجاد و برقراری نسل جدید یا ارتقای تکنولوژی‌های نسل‌های گذشته خود، نوید جایگزینی فناوری‌های فعلی مانند وای‌فای، مودم‌های پهن باند سیمی قدیمی و کابلی را در سال‌های آینده می‌دهد.
 
اما باز هم اگر ملاک را پیش‌بینی‌های مبتنی بر تحول‌آفرینی نسل پنجم در صنایع بگذاریم و با این پیش ذهن که G5 انقلابی را در اتصالات ایجاد می‌کند، موسسه KPMG که خدمات حسابرسی، مالیاتی و مشاوره‌ای به یک شبکه جهانی از شرکت‌های حرفه‌ای ارائه می‌کند، عنوان کرده تا چهار پنج سال آینده حوزه‌های تکنولوژیک با بیشترین رشد ارزش بازار مواجه خواهند شد و به ارزش آنها، 373 میلیارد دلار اضافه خواهد شد.
 
صنعت حمل‌ونقل مبتنی بر G5 نیز بعد از آن بیشترین بازدهی را تجربه خواهند کرد و ارزش 98 میلیارد دلاری به مجموع ارزش آن افزوده می‌شود.
 
صنایع «بیمه»، «رسانه و سرگرمی»، «هوافضا» و «مراقبت‌های بهداشتی» در ادامه این لیست هر کدام با بیشترین میزان رشد ارزش بازار در مواجهه با G5 قرار دارند که به ترتیب ارزش 226، 120، 98 و 405 میلیارد دلار به ارزش برای آنها ایجاد خواهد شد.
 
با این تفاسیر اپراتورهای ارتباطی که اکنون سرمایه‌گذاری در G5 با منطق حرکتی فرآیندهای مالی و سرمایه‌گذاری آنها تطبیقی ندارد، باید متمرکز بر بازار و نیازهای سایر ورتیکال‌ها شوند تا بتوانند با تأمین راهکار ارتباطی امن، پایدار و با تأخیر پایین مبتنی بر پهن‌باند، ضمن ایجاد حس نیاز فناورانه در آنها و راهکارهای خلاقانه مقرون به صرفه برای آنها، هزینه‌های سرمایه‌گذاری در این نسل از فناوری را توجیه‌پذیر کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.