فناوری اطلاعات

September 11, 2022
18:45 یکشنبه، 20ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138918

کاربران به‌دلیل تعلل سامسونگ برای هشدار درباره نشت اطلاعاتی از این شرکت به دادگاه شکایت کردند

نشت اطلاعاتی اخیر برای سامسونگ مشکلات حقوقی به‌وجود آورده است و عده‌ای از مشتریان به‌صورت جمعی از این شرکت شکایت کرده‌اند.
 
به‌گزارش Android Authority، دادخواهی جمعی ارائه‌شده به دادگاه ادعا می‌کند سامسونگ به مشتریان خود درباره‌ی نشت اطلاعات کاربران فوراً هشدار نداده است. به‌تازگی دادخواهی سنخی علیه سامسونگ تنظیم شده است که در آن این شرکت کره‌ای به شکست در تأمین امنیت داده‌های کاربران متهم می‌شود. درواقع، شرکت مذکور در نشت اطلاعاتی ماه جولای سال جاری (تیر ۱۴۰۱) که در سیستم‌های مستقر در ایالات متحده اتفاق افتاد، نتوانست آن‌طور که باید با آن مقابله کند.
 
طبق اخبار رسمی منتشر‌شده، شکایت در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در شعبه‌ی نوادا در ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) تسلیم شده است. در این شکایت دسته‌جمعی، شاکیان مدعی شدند مشتریانی که اطلاعات شخصی‌شان شامل این نشت اطلاعاتی می‌شود، بعد از مواجهه سامسونگ با حمله سایبری به‌موقع هشداری دریافت نکردند و سامسونگ در اطلاع‌رسانی به آن‌ها کوتاهی کرده است.
 
حادثه ذکر‌شده در شکایت به حمله‌ای اشاره می‌کند که در جولای ۲۰۲۲ (تیر ۱۴۰۱) رقم خورد و درنتیجه‌ی آن، شخصی غیرمجاز موفق شد اطلاعات شخصی کاربران را از سیستم‌های سامسونگ در ایالات متحده بدزدد. این اطلاعات شامل، نام و نام‌خانوادگی، شماره تماس، سن، نژاد و جنسیت، تاریخ تولد و اطلاعات ثبت محصول می‌شود.
 
غول فناوری کره‌ای ادعا می‌کند که حدوداً در ۴ آگوست (۱۳ مرداد) و بعد از انجام تحقیقات از نشت داده‌های شخصی کاربران مطلع شده است؛ اما درهرصورت دادخواهی سنخی حکایت از آن دارد که در‌حقیقت سامسونگ تا ماه بعد از نشت اطلاعاتی با مشتریان متضرر تماسی نگرفته است.
 
سامسونگ اعلام کرد برای ایمن‌سازی سیستم‌هایش اقداماتی را آغاز و با یکی از شرکت‌های خارجی پیشرو در امنیت سایبری مشارکت می‌کند و نهایت همکاری را با مراجع قانونی دارد؛ اما حدود یک ماه طول کشید تا به مشتریانش درباره‌ی نفوذ به سیستم‌ها هشدار دهد. براساس دادخواهی جمعی، سامسونگ زمان کافی برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی نشت اطلاعاتی را داشت و تصمیم شرکت برای تعلل در امر اطلاع‌رسانی به‌منزله‌ی بی‌توجهی به تعهدات خود دربرابر جمع‌آوری داده‌های خصوصی افراد است.
 
بااین‌حال، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا شرکتی به نشت اطلاعاتی پی‌ ببرد؛ اما اگر واقعاً سامسونگ در ۴ آگوست از این نشت اطلاعاتی مطلع شده است، تشخیص دلیل اینکه اطلاع‌رسانی به مشتریان را تا سپتامبر به‌تعویق بیندازد، بسیار دشوار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.