در پی طرح اتهامات بی اساس و انتساب دروغین حملات سایبری از سوی کشور آلبانی، مرکز ملی فضای مجازی بدینوسیله اعلام میدارد جمهوری اسلامی ایران، جزء بزرگترین قربانیان حملات سایبری مخرب بوده که ازجمله آنها میتوان به مواردی چون حملات سایبری علیه شبکه توزیع سوخت، سامانههای بنادر و راهآهن، سازمانهای رسانهای مانند صداوسیما، سامانههای مدیریت شهری و بخصوص حملات سایبری مخاطره آمیز علیه تأسیسات هستهای اشاره نمود.
این حملات تماماً به دنبال ایجاد بی ثباتی، تضعیف نظم و امنیت عمومی و اخلال در فرآیند ارائه خدمات عمومی به مردم بوده است.
علیرغم اینکه پس از طرح اتهامات بی اساس با جوسازیهای سنگین سیاسی و رسانهای مواجه ایم، در خصوص حوادث و حملات سایبری مخرب به زیرساختهای حیاتی کشورهای مستقل شاهد سکوت مرگبار مدعیان هستیم. بدینوسیله رفتارهای دوگانه در قبال حملات سایبری به زیرساختهای حیاتی کشورها محکوم میگردد و انتظار میرود کشورهای دیگر با واکنشهای مناسب، اینگونه اقدامات مخرب را محکوم نمایند. جای تعجب آنکه این هجمه سیاسی و رسانه ای ازسوی کشورهایی صورت گرفته که خود میزبان مجرمان سایبری و گروه های تروریستی جنایتکار بوده که علناً با افتخار نقش و مسئولیت خود در اقدامات مخرب سایبری علیه ملت ایران را اعلام نموده و به عهده گرفتند.
شواهد و قرائن بیانگر یک سناریو سازی سیاسی بینالمللی با هدایت و راهبری کشورهایی است که خود دکترین و راهبرد تهاجمی سایبری دارند، برنامههای شنود عظیم در مقیاس جهانی تدارک دیدهاند و امپراتوری هک و نفوذ ایجاد نموده و اولین حمله سایبری را علیه تأسیسات هستهای صلحآمیز در سالهای گذشته رقم زدهاند.
مرکز ملی فضای مجازی این اقدام را در چارچوب سناریوسازی با هدف تخریب وجهه بینالمللی کشور، اعمال فشار و توجیه و زمینه ساز اقدامات یک جانبه ظالمانه و غیرقانونی ارزیابی مینماید و این قبیل اقدامات را یک جریان سازی سیاسی مبتنی بر شواهد و ادعاهای ساختگی و جعلی می داند و بر این امر تاکید می نماید که بر اساس هنجارهای بین المللی، انتساب هر عملی به دیگر کشورها باید بر اساس ادله کافی صورت پذیرد و در صورت بروز حوادث در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشورها باید همه اطلاعات مرتبط از جمله زمینه گسترده رویداد، چالش های انتساب در محیط فناوری اطلاعات و ماهیت و میزان پیامدها را مد نظر قرار دهند. همچنین طیف گسترده ای از عوامل باید قبل از تعیین منشا حوادث بررسی گردد. این امر که تا کنون شواهد و ادله فنی و حقوقی کافی و معتبر از سوی کشورهای مدعی ارائه نگردیده، اعتبار ادعاهای آنها را مخدوش می سازد.
با توجه به اینکه در فضای سایبر این امکان وجود دارد که کشور یا گروه های ثالث حملات را به صورت ساختگی و با آدرس دهی دروغین به گونه ای صورت دهند که به کشور دیگری منتسب گردد و همچنین با عنایت به تجارب گذشته در خصوص سناریوسازی های کشورهای متخاصم و گروه های معارض تحت حمایت آنها، احتمال دست داشتن گروهک تروریستی منافقین و رژیم صهیونیستی در حملات سایبری وجود دارد. لذا روایت سازیهای جعلی مذکور در چارچوب ایران هراسی سایبری و زمینهسازی برای اقدامات خصمانه سایبری و غیر سایبری ارزیابی می گردد.
ضمن تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال پیگیری اهداف و استفادههای صلح آمیز در فضای سایبر و فناوری اطلاعات و ارتباطات از سوی همه کشورها است، اتهامات بیاساس علیه کشور در ارتباط با حملات سایبری ادعایی علیه کشور آلبانی را مردود دانسته و آمادگی خود را برای هماهنگی در خصوص اعزام هیئت فنی جهت بررسی موضوع و تبادل اطلاعات فنی میان گروه های واکنش به حوادث سایبری (CERT) اعلام می نماید.
این مرکز تشدید روند ایران هراسی سایبری از طریق انتساب های ساختگی و اتهامات بیاساس را قویاً محکوم می نماید و از دستگاه های ذی ربط انتظار دارد با اتخاذ رویکردی فعال و تدابیر مناسب در سطوح سیاسی، حقوقی، فنی و رسانهای با این جریان مقابله نمایند.