اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 29, 2022
21:52 پنجشنبه، 7ام مهرماه 1401
کد خبر: 139196

تشریح دلایل اتصال ناقص شرکت گاز به سامانه دولت هوشمند

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز گفت:طبق قانون بودجه باید تا پایان شهریور به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل می‌شدیم و یکسری از خدمات را ارئه می‌کردیم که از روز ۱۹ شهریور توانستیم به این درگاه متصل شویم.
 
آقای سید محمد سراجی در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما افزود: پس ازهماهنگی با سازمان فناوری اطلاعات، ابتدا ۵ خدمت را که می‌توانستیم در بستر اینترنت ارائه کنیم، در این سامانه ارائه کردیم. نحوه محاسبه گازب‌ها که مشترکان می‌توانند بر اساس رقم کنتورگازب‌های خود را محاسبه کنند، مقدار بدهی گاز بر اساس شماره اشتراک، مقدار بدهی بر اساس شماره سریال کنتور، ثبت شکایات در خصوص بازرسی و پیگیری آن ها، ۵ خدمتی هستند که اکنون از طریق پنجره واحد، در دسترس قرار گرفته اند.
 
وی در پاسخ به خبر سازمان فناوری اطلاعات مبنی بر این که شرکت ملی گاز فقط به ۱۳ درصد تعهد خود در اتصال به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند عمل کرده، گفت: بسیاری سازمان‌ها خدمات خود را در بستر اینترنت ارائه می‌کردند و برای اتصال به این سامانه که در بستر اینترنت فعالیت دارد، مشکل خاصی نداشتند، اما شرکت ملی گاز در بستر اینترانت (اینترنت ملی) ارائه می‌شد و اکنون که اتصال پنجره واحد این شرکت به پنجره ملی رخ داده، در واقع می‌توان گفت که حدود ۷۰ درصد کار پیش رفته است.
 
این مقام مسئول با بیان این که ۲۲ خدمت شرکت ملی گاز باید در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند ارائه شود، گفت: برای ارائه خدمات باقی مانده، باید مجوز‌های لازم از سوی نهاد‌های امنیتی و نظارتی مانند مرکز افتای ریاست جمهوری و سازمان پدافند غیرعامل صادر شود که به محض دریافت این مجوزها، شرکت ملی گاز تمامی ۲۲ خدمت گازرسانی و خدمات ستادی را از طریق این پنجره ملی ارائه خواهد کرد.
 
وی اظهار کرد: خدمات گازرسانی، از مرحله اشتراک پذیری گاز شروعو شامل تعویض کنتور، قطع اشتراک، جا به جایی علمک و مانند این‌ها می‌شود که هم اکنون نیز از طریق دفاتر پیشخوان دولت و به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند، اما اکنون فقط از طریق شبکه ملی اطلاعات قابل انجام است.
 
آقای سراجی افزود: شرکت ملی گاز ارائه الکترونیکی خدمات را از چند سال پیش و با حذف قبوض کاغذی و ارسال پیامک به جای آن هاآغاز کرده و مشترکان می‌توانند با مراجعه به سامانه شرکت ملی گاز به نشانی nigc.ir پرداخت قبوض را به صورت الکترونیکی انجام دهند، اما در مورد خدمات باقی مانده که اکنون مجاز به ارائه آن‌ها در بستر اینترنت نیستیم، طرحی را به منظور ایجاد پل ارتباطی میان اینترنت و اینترانت تهیه کرده ایم و منتظر تایید افتای ریاست جمهوری هستیم.
 
وی تاکید کرد: خدمتی مانند بهینه سازی موتورخانه‌ها که مشکل امنیتی ندارد، تا هفته آینده به پنجره واحد اضافه می‌شود، اما در باقی موارد، هنوز زمان خاصی پیرامون صدور مجوز‌ها از سوی افتای ریاست جمهوری و سازمان پدافند غیرعامل بیان نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.