قطعی اینترنت در ایران بلندترین و کشدارترین روزهایی خود را سپری میکند. حالا نزدیک به ۲۶ روز است که دسترسی مردم به اینترنت با اختلال و در بیشتر ساعتها با قطعی کامل همراه است. تا کنون گزارشهای گوناگونی از لطمه محدودیتهای اینترنت منتشر شده که ضمن نشان دادن از بین رفتن حق شهروندی با قطع اینترنت، مشخص کرده که چگونه در هفتههای گذشته نه تنها کسبوکارهای اینترنتی که کل اقتصاد کشور دچار خسارتهای سنگینی شده است.
در جدیدترین گزارش حالا تپسل، به عنوان یکی از شناختهشدهترین شرکتهای فعال در حوزه تبلیغات دیجیتال اعلام کرده که در دوران قطعی اینترنت آن هم در ۲۴ روز گذشته (مهر ۱۴۰۱) میزان تبلیغات در این فضا به شدت کاهش یافته است و دلیل این امر هم بیاعتمادی کسبوکارها به فضای پرابهام اینترنت است.
آنطور که در ابتدای این گزارش آمده در مهر ۱۴۰۱ تعداد کمپینهای تبلیغاتی تپسل و مدیااد ۵۳ درصد کاهش یافته و از سوی دیگر هم تعداد تبلیغدهندهها ۳۱ درصد کاهش داشته است.
حتی با وجود اینکه مقامات وزارت ارتباطات اعلام میکنند که سرویسهای داخلی به راحتی قابل دسترس هستند و خدماتشان به کاربران بدون اختلال ارائه میشود، گزارش تپسل خلاف این موضوع را حداقل در زمینه تبلیغات نشان میدهد.
این گزارش اعلام کرده که حتی هزینه کرد تبلیغکنندگان برای تبلیغات در جستجوی کافه بازار نیز ۷۰ درصد کاهش یافته است. همچنین به دنبال فیلترینگ در سرویس گوگل ادز از زمان شروع محدودیتهای اینترنتی که کلید آن از ۳۰ شهریور زده شده، هزینه تبلیغکنندگان در کمپینهای گوگلادر هم ۹۵ درصد کاهش داشته است.
اختلال و قطعی اینترنت روی درآمد وبسایتها از نمایش تبلیغات هم تاثیر گذاشته است. تا جایی که تعداد بازدید وبسایتهای کوچک نمایشدهنده تبلیغات ۳۰ درصد کاهش نشان داده و از سمت دیگر هم درآمد وبسایتهای کوچک نمایشدهنده تبلیغات ۳۰ درصد کاهش داشته است. دلیل این امر در گزارش تپسل در دسترس نبودن گوگل برای هدایت کاربران به وبسایتها عنوان شده است.
این تاثیر فقط روی وبسایتهای کوچک نبوده و در این بین وبسایتهای بزرگ هم متحمل ضرر شدهاند. عدم تمایل کاربران برای وبگردی در فضای پرچالش نتیجهای جدی کاهش ۱۰ درصدی تعداد بازدید وبسایتهای بزرگ نمایشدهنده تبلیغات را به دنبال نداشته است.
رفتار مصرفکننده
قطعی و محدودیتهای اینترنت روی رفتار مصرفکنندگان تبلیغات در فضای وب هم تاثیر قابل توجهای داشته است. طبق گزارش تبسل به دلیل در دسترس نبودن گوگل برای هدایت کاربران به وبسایتها تعداد تبلیغات دیده شده ۳۷ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر قطعی اینترنت و نرسیدن پوش نوتیفیکیشنها به دست کاربران و عدم تمایل کاربران به دیدن محتوای پوش نوتیفیکیشن در فضای پرچالش، باعث کاهش ۵۰ درصدی تعداد پوش نوتیفیکیشنهای دیده شده، شده است.
در بخش دیگر گزارش به مقایسه توزیع بازدیدکنندگان از سایتهای نمایشدهنده تبلیغات در دوران قطعی اینترنت و دوران اینترنت معمولی پرداخت شده است. طبق نموداری که قابل مشاهده است محور قرمز در مقایسه با محور سیاه به صورت شفاف نشان میدهد که در سه هفته گذشته تا چه حدی میزان بازدید کاربران از سایتهای نمایشدهنده تبلیغات و با شدت گرفتن محدودیت اینترنت کاهش پیدا کرده است.
هرچند برخی اپراتورهای ارسال پیامک انبوه اعلام میکنند ایجاد محدودیت در ارسال پیامکهای خدماتی برداشته شده، با این حال تپسل درگزارش خود تاکید کرده که در روزهای اخیر با قطع کامل خدمات ارسال پیامک خدماتی و محدودیت ارسال پیامکهای تبلیغاتی، این سرویس هم از دسترس کسب و کارها خارج شده است. به باور تپسل شاید این مدل میتوانست در شرایط فیلترینگ و قطع بسترهای اینترنتی ارتباطی با مخاطبان، راهکار جایگزینی باشد که با قطع این سرویس هم، یک گام دیگر تا نابودی کامل صنعت تبلیغات دیجیتال برداشته شده است.